Wat moet je met zo iemand ?

Een kameraad van mij, een doodgoeie gozer en heel erg bijdehand en best wel slim. Heeft gewerkt bij hele goeie instanties en heeft nu geen werk meer. ALLEEN!, als hij gedronken heeft loopt hij iedereen te irriteren tot gevaarlijk aan toe, verkeerde mensen die hij loopt te irriteren, die hem het ZH willen inslaan net zoals vandaag in een café. Als ik er niet bij was geweest, alles goed pratende, had hij nu misschien in het ZH gelegen (lijkt me normaal dat je een kameraad beschermd), en het is gelukkig goed afgelopen.

Als hij nuchter is dan weet hij niet meer wat hij gedaan heeft...begin er langzaam aan genoeg van te krijgen, wat moet je ermee ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Feit is dan wel dat hij eigenlijk niets verkeerd doet, maar bepaalde lichaamstaal niet begrijpt/wil begrijpen (als hij dus gedronken heeft)

Toegevoegd na 4 minuten:
Hij zegt eigenlijk gewoon 'eerlijk' (na irritatie) dat niemand hem wat doet. Is toch vrijheid van meningsuiting, maar mensen zijn hier niet van gediend

Toegevoegd na 12 uur:
Ik hoop op nog wat wijze reacties, dan zal ik het als geheel uitprinten en aan hem overhandigen, misschien dat ik hem dan overtuig dat hij steeds te ver gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Annswers
13 jaar geleden
Wat bedoel je dat niemand hem wat doet; als in agressie of in gevoel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gevoel

Het beste antwoord

jeetje, waarom drinkt hij zoveel?

Heb je al voor jezelf uitgemaakt wat je doet, wanneer hij niet naar je wil luisteren? wat is jouw grens hierin?
Het is allemaal heel moeilijk, dat begrijp ik. Je wilt natuurlijk je kameraad niet kwijt, hij is nl erg bijdehand en slim. Erg leuke eigenschappen!
Je maakt je zorgen over zijn geestelijke toestand. Want waarom drinkt iemand zoveel dat hij zichzelf in de problemen helpt, vraag je je misschien af. Vraag je je dat niet af,.... ja dan lijkt het me duidelijk en simpel. Je gaat inderdaad niet meer met hem op stap. probleem opgelost.

Ik snap dat je al verschillende keren hebt geprobeerd hem hiermee te confronteren alleen komt het niet aan.
Zijn er stoorzenders? ben je wel concreet genoeg? of waarom ontkent hij het? (en dan heb ik niet over de gebeurtenissen, maar het drinken (want dat is hier het echte probleem/oorzaak))
Het is niet normaal dat iemand geen rekening houdt met de non-verbale communicatie van anderen (na het drinken van alcohol of niet). Dit is asociaal gedrag. Gedrag wat niet hoort.
Dit wil jij niet meer! jij hebt daar last van.

Er bestaat een alcoholverslavinghulplijn ook bedoelt voor de omgeving. http://www.al-anon.nl/

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn besluit om iig nooit meer met hem te stappen staat al vast. Immers wil ik stappen, lol maken en leuke gesprekken met andere mensen, me goed voelen, in dat plaatje past geen ruzie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed van jou!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon goed!

Andere antwoorden (13)

Ga eens een heel goed gesprek met hem aan, als jullie nog niet gedronken hebben. Van man tot man. Wijs hem op zijn gedrag. leg ook uit dat je er genoeg van begint te krijgen, omdat hij jou ook in gevaar brengt met zijn provocerende gedrag. Laat hem vervolgens kiezen, om zijn gedrag te verbeteren, of niet meer met jou te gaan stappen.
13 jaar geleden
Als hij echt een kameraad van je is mag je hem erop aanspreken, dat hij zich wat beter moet gaan gedragen als hij wat gedronken heeft. En anders moet hij echt minder gaan drinken, zodat hij zelf nog weet wat hij doet.
Het kan toch niet zo zijn, dat hij met een paar drankjes op iedereen loopt te zieken. Als hij ooit nog een baan wil krijgen zal hij zich toch echt beter moeten gedragen. Vertel hem dat maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een aankomend gevalletje vastleggen met je telefoon. daarna feebacken met video matriaal. als ie dan nog schijt aan je heeft. meld je je dat best vrienden wil zijn maar niet samen met hem naar het cafe gaat. hij stelt geen grenzen dus moet jij het doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga hem natuurlijk niet filmen en stel deze vraag ook omdat ik er eigenlijk genoeg van heb, wie weet mis ik iets om te kappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch niet zo'n gek idee hoor, dat filmen.
Kun je hem confronteren met zijn gedrag.
Vooral omdat je zegt: Als hij nuchter is dan weet hij niet meer wat hij gedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij iemand loopt te confronteren met zijn mening, en jij gaat erbij staan filmen, dan weet je zeker dat het niet goed afloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is net als snurken, sommige mensen willen niet geloven dat ze snurken omdat ze dat nog nooit bij hunzelf is opgevallen. blijkbaar heeft dat iets te maken met het bewust willen zijn van al je gedrag, maar dat ben je dus niet altijd. als iemand je aanspreekt op iets wat jij dan niet gelijk herkent is die persoon vaak gelijk beledigd en wuifeld het weg. pas als mensen hunzelf op video terugzien krijgen ze een beeld ofwel helicoptervisie van wat ze eigenlijk aan het doen zijn. doet even auw maar het kan erg positief juist voor de persoon in kwestie uitpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook alleen het geluid opnemen, dat is net iets minder confronterend op het moment dat je het doet, maar bij het afspelen maakt het wel veel duidelijk.
Hij zal iets aan dat drinken moeten doen, want kennelijk kan hij alcohol helemaal niet hanteren.

Dus vertel hem maar wat er gebeurd is, en vraag hem of hij beseft dat ie op die manier langs een afgrond scheert.

Hij zal een manier moeten vinden om te zorgen dat ie tijdens het stappen weet wanneer ie op moet houden, of helemaal moeten stoppen als ie dat niet kan.

Maar: dat zal hem pas lukken als hij echt zelf wil. Je kunt met hem praten, je zorgen uitspreken, hem confronteren met hoe het elke keer gaat, maar als hij daar verder niets mee doet sta je machteloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goed gesprek aan gaan en hem wijzen op zijn gedrag,moet kunnen als goede vrienden.tja en anders zal hij toch de gevolgen moeten dragen die uit zijn gedrag voortvloeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wat de pest is?
Als jij hem blijft beschermen tegen gasten die hem het ZH in willen slaan, heb je kans dat jij wordt geslagen door hen.
Ze willen hun woede kwijt, krijgen daar de kans niet voor omdat jij de vredestichter denkt te zijn, worden nóg geïrriteerder en gaan hun frustratie op jou botvieren ("Waar bemoei jij je mee!" en -klats!- jij hebt 'm te pakken.)
Geloof me, ik heb het met mijn eigen ogen gezien.

Zeg tegen die kameraad van je dat hij ooit een keer de verkeerde tegen zal komen en dat jij geen zin in gedonder hebt dus niet meer voor hem in de bres springt.
Dronken of niet dronken, er zijn gasten die vinden dat hij het verdient om klappen te krijgen als 'ie op zo'n moment het bloed onder de nagels van hen haalt.

Kijk, vroeger kreeg je gewoon klappen en that was it; tegenwoordig, echter, moet je uitkijken dat je geen mes of blaffer tegen je onderbuik aangedrukt krijgt.

Hij begeeft zich op glad ijs!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat helpt in zulke situaties is: stoppen met drinken.
Als drank dit effect op iemands gedrag heeft, blijft dit tot de dood toe bestaan. Het verandert niet.
Hij is er vrij in jouw raad wel of niet op te volgen, maar jij hebt ook iets te willen en in jouw geval zou ik heel duidelijk aangeven er niet meer mee geconfronteerd te willen worden. Waar hij is , ben jij niet, tijdens drinkgelagen. Duidelijke taal.
Lange verhalen, verklaringen, prachtige beloftes en dergelijke hebben geen waarde t.a.v. zulke kwesties.
Bij sommigen leiden een paar biertjes tot vrolijkheid, lacherigheid of soms een beetje tot slaperigheid, bij anderen tot destructief gedrag.
Wie dat heeft verliest zijn waardigheid en vrienden. Dan blijft er dus maar een ding over. Kappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet meer met hem gaan stappen. Hij is typisch zo'n geval van iemand die problemen opzoekt, in plaats van ze uit de weg te gaan. De volgende keer dat je met hem op stap gaat, is het misschien weer hommeles, moet je het weer voor hem gaan opnemen en krijg jij de klappen te verwerken. En daar zit je niet op te wachten als je gewoon gezellig en ongecompliceerd een avondje uit wilt.

Laat hem dus maar met iemand anders gaan, of in z'n eentje. Dan bindt hij - hoop je! - vanzelf wel een keer in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een klassiek voorbeeld van iemand met een "slechte dronk". En om een slechte dronk te krijgen is vaak niet veel alcohol nodig, dus het is niet het probleem van "te veel" alcohol, maar de alcohol valt gewoon nooit goed,en vanaf het eerste glas gaat het alleen maar bergafwaarts.
Confronteer je vriend hiermee. Je bedoeling is goed, je hebt het beste met hem voor (toch?) en jij bent de gene die hem hier op kan wijzen. Vraag op hij eens wil proberen om een avond zonder alcohol te stappen of naar de kroeg te gaan, misschien kun je voorstellen om dan een keer samen niet te drinken.
Maak duidelijk dat je hem nuchter helemaal OK vindt, maar dat als hij gedronken heeft de lol er gewoon vanaf is, voor jou en de rest van de wereld...

Ik vraag me wel af of dit altijd al een probleem was, of is dit gekomen sinds hij zonder werk zit? Een tijdelijke slechte dronk is vaak een kwestie van opgekropte frustratie..

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Sterke) gedragsveranderingen. Men kan heel vrolijk (goede dronk) of melancholiek worden of juist agressief (slechte dronk); http://nl.wikipedia.org/wiki/Dronkenschap http://www.aa-lelystad.nl/Gezondheid - Dronkenschap.html (dus ik heb het niet zelf verzonnen)
Alcohol is eigenlijk een harddrug en dan nog wel een algemeen geaccepteerde drug! Het gevaar is echter dat je een persoonsverandering kunt ondergaan en het zelf niet in de gaten hebt. Heb je je wel eens afgevraagd, misschien wel erover gesproken met hem, waarom hij drinkt? Is het een probleemdrinker die bij problemen, stress, spanningen alcohol nodig heeft om af te schakelen? Is zijn milieu waar hij tussen zit of vandaan komt scheutig met alcohol, zodat het daar als normaal gezien wordt dagelijks een borrel te nemen (of meerdere)? Is het erfelijk, ( dronk één van zijn ouders/familie ook veel? Is het een gewoonte drinker?
Hoe je het ook went of keert, je kunt praten als brugman, maar als hij niet nuchter is, praat je tegen een muur. Het moment dat hij zich prettig, los, onbezorgd voelt is voor hem dan belangrijker. Het zal best kunnen dat hij in nuchtere toestand inziet dat hij verkeerd bezig is, en dan weet hij het ook! Maar het vlees is nu eenmaal zwak en zijn geest/lichaam kan toch niet weerstaan en zo wordt de verslaving in stand gehouden. Je bent gewoon een slaaf van de drank en dan ben je afhankelijk ervan. Je zult hem genoeg gewaarschuwd hebben en hoe goed je het ook bedoelt, het zal niet helpen. Hij zal uiteindelijk lichamelijke klachten krijgen en wel moeten stoppen!In zijn geval is de kans eveneens groot dat hij een keer door iemand het ziekenhuis wordt ingeslagen, en dit zou misschien de enige mogelijkheid zijn het hem in te laten zien wat drank teweeg brengt. Tja, wie niet horen wil moet voelen. Hard maar waar, dus handen af van hem en laat het hem zelf ondervinden. Loop zelf geen risico`s meer, uiteindelijk is het het niet waard.
amc
13 jaar geleden
Bushokje, het zou interessant zijn voor jezelf om te weten wat jij vind van je kameraad zijn gedrag. Waarom wil je hem helpen. Past hij niet in jouw ideaal beeld of maak je meer zorgen? Schaam jij je of ben je bang voor agressieve reacties? Je kunt de ervaringen die jij met hem hebt uitwisselen, zodat hij daar iets mee kan doen en het lucht op voor jou.
13 jaar geleden
dronken mensen zeggen dingen die ze niet echt menen waarschijnlijk is hij als hij niet heeft gedronken erg onzeker en als hij drink zie je waarschijnlijk hoe gestoord hij eigenlijk is oke hij is jou maat en je staat voor hem klaar als er wat gebeurdt wat heel begrijpelijk is als hij echt zo'n goeie maat is van jou moet hij ook met jou rekening houden want jij wil geen problemen en dat wil bijna niemand als je iets gaat drinken met hem doe dat dan op een relaxte plek en dus geen cafe denk aan jezelf en aan je maat anders zit je straks vast voor hem terwijl je het niet wilt want jou zullen ze daar ook voor aankijken (onbewust) zorg dat ie normaal doet anders moet ie niet meer drinken. en kijk uit want er is altijd wel iemand die er op in kan gaan en terug reageerd dan loopt alles uit de hand............................in welke positie zet je jezelf dan? uiteindelijk zien ze jou net als hem zacht gezegdt een "probleemmaker"zal hij jou dan ook helpen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je hem maar een keer de hele tijd filmen hoe hij doet als hij drank op heeft. evt. een maand lang. Vervolgens een montage maken waarbij je hem echt helemaal voor schut zet. Niet gemeen bedoelt, maar zodat hij realiseert wat hij doet, en hopelijk inziet dat hij anders moet gaan gedragen.

Erkenning van het probleem is de eerste stap! Pas als hij het erkend heeft kun je gaan zoeken naar iets van een oplossing.

Overigens lijkt het mij dat hij weer(?) structuur nodig is in zijn leven. Een baan, vaste tijden. Ik denk dat zoiets al heel wat zou veranderen. Alleen het vinden van een baan is niet overal even makkelijk... Dit doet hopelijk wel wat aan zijn drankgebruik (wat zoals jij het zegt, ernstig overkomt) En wordt hij weer zoals vroeger.