Waarom zijn er zoveel analfabeten?

Als kind leer je toch schrijven en lezen,hoeveel % denk je wilde wel ,maar kon het gewoon niet denken jullie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +1

Het beste antwoord

Vroeger was er minder aandacht en vaak moest je als kind al meedraaien in het huishouden en leren was er dan niet bij (generatie van mijn oma maar ook daarna maar minder) vaak konden ouders niet lezen en schrijven en ging het bij hun kinderen ook weer zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zag toch zeker zelf dat je om 3 uur op gv was stiekemerd

Andere antwoorden (3)

Niet elke school en elke leraar besteed de juiste aandacht aan slecht meekomende leerlingen. Daarbij komt dat nog niet zo heel erg lang geleden kinderen vroeg van school gingen. Ook mensen die vanuit andere landen in NL zijn komen wonen kunnen de nodige educatie missen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
% kun je wel googlen, waarom ze analfabeet bleven ondanks dat ze als kind gewoon naar school gingen (mijn leeftijd dus zo'n 50 jaar geleden: Er werd geen aandacht aan besteed die kinderen waren "gewoon dom"in de ogen van de onderwijzer. Ik had ook zo iemand in de klas die al minstens 14 was toen ik 11 was. Ze mocht bord uitvegen en planten water geven, maar extra aandacht kreeg ze niet, zogauw ze op fr huishoudschool niet meer leerplichtig was, ging ze van school, en werken.
Geen idee hoever ze gekomen zou zijn met speciaal onderwijs, maar dat was er niet in de buurt.
die goede oude tijd, was niet voor iedereen goed
13 jaar geleden
In Nederland zijn naar schatting anderhalf miljoen mensen laaggeletterd.
Zo heet dat tegenwoordig.
Helemaal analfabeet zijn er in Nederland niet zo veel.
Iemand is ongeletterd of analfabeet als deze persoon 15 jaar of ouder is en helemaal niet kan lezen en schrijven en dit ook nooit heeft geleerd.

Deze mensen hebben grote moeite met lezen en schrijven, waardoor zij in het dagelijks leven of op het werk minder goed kunnen functioneren. Van deze anderhalf miljoen mensen is één miljoen autochtoon en een half miljoen allochtoon. Van de één miljoen autochtonen is een kwart vrijwel geheel ongeletterd.

Oorzaken van laaggeletterdheid verschillen per individu. Er is niet één specifieke oorzaak aan te wijzen.

Lees hier verder:
http://www.lezenenschrijven.nl/nl/analfabetisme/omvang/#1