Mis je de personen waarvan je houdt eerder?

Hebben de gevoelens die je voor iemand hebt invloed op hoe snel je iemand mist?

Korte uitleg:
Mijn zusje, waarvan ik heel veel hou, was de afgelopen 3 weken op vakantie. Tijdens haar afwezigheid heb ik haar helemaal niet gemist. Ik vond het wel leuk toen ze er weer was natuurlijk.

Als een collega van het werk, een persoon waar ik niet van hou, er een dag niet is dan kan ik die persoon al na1 dag missen.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Ik herken het gevoel maar het geeft juist aan dat je heelveel houdt van je zusje. Het komt door het weten...je weet dat je zusje niet echt weg is maar op vakantie je dus onbewust/bewust dat ze er weer zal zijn binnen een afzienbare tijd..het afscheid is niet definitief. Ik zie mijn ouders soms ook weken niet maar dan mis ik ze niet omdat ik weet dat ze er zijn..dat geeft rust..je dierbaren zijn misschien niet in je directe omgeving maar ze zijn er het is een contstante die alleen doorbroken wordt door zware ziekte en of de dood waardoor die zekerheid ineens op losse schroeven komt te staan of helemaal weg valt..dan treedt het gemis pas op de wereldse band die voelbaar aanwezig is van je dierbare is ineens weg de zekerheid van het zijn is weg.

Met collega's is een ander verhaal als je niet verwacht dat iemand thuis blijft of ineens een dag vrij is of met vakantie is treedt er een gemis op je mist de lol of de aanwezigheid van die persoon omdat ie normaal zo opvalt of je hebt ineens veel meer werk zelf omdat je het zijne erbij moet doen. Dat is een ander gemis en het gevoel gaat ook niet zo diep het is meer iets dat gewoon opvalt..kun je me nog volgen? Tenzij de collega een dierbare vriend is waarmee je een zeer hechte band hebt maar dat valt onder het eerste stukje dat ik schreef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het onverwachte van de afwezigheid?
Thuis kan je zelf kiezen wat je doet en op je werk heb je vaste taken. Er is dus meer afleiding om het gebrek op te vullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je werk is het veel duidelijker dat iemand er niet is. Je moet bijvoorbeeld samen werken in een team. Je mist iemand dan sneller dan iemand in je thuissituatie. Tevens breng je relatief veel tijd door op je werk, dus heb je ook meer tijd om iemand te missen en daar de nadruk op te leggen.

Toegevoegd op 08-05-2009 21:16:35
De personen waarvan je houdt, mis je minder als je druk bezig bent met werk en andere zaken. Als je zelf vrij bent, en de mensen waarvan je houdt zijn ver weg (op vakantie of iets anders), dan ga je ze weer eerder missen. Het valt dan weer op. De band die je normaal met ze hebt, maakt het gevoel van missen op dat soort momenten intenser.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, de meeste mensen wel... Het risico voor jou is ook groter, dat als die persoon niet terug komt, het als een trauma wordt ervaren... Maar heel vaak voel je je minderwaardig aan die persoon ook, kijk maar of dat zo is in meer of mindere mate, of je bent afhankelijk van die persoon, dat kan ook. Is een van die twee, dan mis je zogezegd die ander wel veel eerder, dan als het niet zo was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat grappig, toen ik jouw verhaal las had ik eerst zoiets van 'dat herken ik helemaal niet bij mezelf'. Maar nu ik er wat langer over nadenk, zit er toch best iets in.

Mijn vriendin mis ik wel heel snel, maar bijvoorbeeld mijn ouders en broertjes (van wie ik toch echt wel houd) mis ik een stuk minder. En zo vaak zie en spreek ik ze ook niet.

En dat van van collega's is toch wel herkenbaar, maar misschien is dat een soort andere vorm van missen ofzo, en heeft het niet met 'houden van' te maken? Ik kan het bijvoorbeeld jammer vinden als een bepaalde collega er niet is, omdat ik dan een bepaalde sfeer mis die die persoon met zich meebrengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je gradaties hebt in missen.
De collega die je dagelijks ziet valt binnen een routine.
Als er iets wijzigt in deze routine mis je dat.
Als je je zus dagelijks zou zien ( ik ga er even van uit dat dat nu niet zo is ) zou je het gevoel van missen erger ervaren.
Als een persoon waar je veel om geeft komt te overlijden mis je deze over het algemeen, na het eerste verdriet, ook op de momenten dat je elkaar routinematig zag of gezien zou hebben. ( Verjaardag,kerst, geboorte kind, enz )

Toegevoegd op 08-05-2009 22:01:43
Goeie vraag trouwens ( in mijn opinie )