Mijn samenwonende (niets geregeld!) broer gaat scheiden. Het huis is zijn eigendom. Raakt hij nu 50% van het huis kwijt aan de ex-partner?

De 'liefde' was zo groot dat hij zijn eerste huis heeft verkocht (met verlies!) en een tweede huis heeft gekocht om het samengestelde gezin te huisvesten. Zij heeft / had geen vermogen. Nu na 1,5 jaren met een relatie van 3,5 jaren is het 'einde verhaal' en moet het huis weer worden verkocht. Hoe zijn de wettelijke regelingen als je niets (heel dom!) formeel in de relatie hebt geregeld? Geen geregistreerd partnerschap, geen huwelijk etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
belangrijk is te weten hoe is het huis gefinancierd ? op naam van beide ?
Annswers
13 jaar geleden
Wat goed dat je broer helpt in deze situatie, op alle vragen zijn antwoorden.

Antwoorden (7)

In dit geval neemt ieder zijn/haar ingebrachte eigendommen weer mee. Oftewel: zij mag haar spullen meenemen (en naar rato wat in gezamenlijkheid is gekocht), maar het is en blijft 100% zijn huis.
13 jaar geleden
Het is heel simpel:

Je zegt het eigenlijk zelf al... Het huis is zijn eigendom (en staat dus op zijn naam) daarbij is er verder niets geregeld... De vrouw in kwestie kan dus nergens aanspraak op maken. Helemaal niet dom van je broer om niets te regelen. Eerder dom van die vrouw, als ze van plan was ergens een geld uit te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het huis blijft gewoon 100% zijn eigendom ( even afgezien van een eventuele hypotheek. ook de hypotheeklasten komen voor 100% voor zijn rekening).

Verder is het gewoon een kwestie van de spullen, die wel gezamenlijk eigendom zijn, eerlijk verdelen.
13 jaar geleden
Alles gaat naar je broer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dit nog niet zo zeker. Als zij kan aantonen dat ze heeft meebetaald aan de aflossing van de hypotheek en ook staat ingeschreven op dit adres is het volgens mij niet zo simpel als hierboven geschetst en zou ze wellicht enige rechten kunnen laten gelden. Ik zou sociale raadslieden of bureau voor rechtshulp of jurofoon of hypotheekverstrekker eens vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang er niets op papier is geregeld is en blijft je broer eigenaar van alles wat op zijn naam staat dus in ieder geval zijn huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals hidde terecht aangeeft, kan het zo zijn dat zij een vordrring heeft op je broer als zij aan de gemeenschap heeft bijgedragen, hoewel deze formeel niet bestaat. eigendom is een heel sterk recht, het huis blijft van je broer, daar kan zij niet aan. maar een schuldverhouding is dus wel denkbaar.
maar als ze ongehuwd samen hebben gewoond zou ik mezelf eerder druk maken over zijn ziel die nu aan de duivel toebehoort ;)