Waarom wordt er gediscrimineerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onwetendheid.....

Antwoorden (7)

Zit in de aard van bepaalde mensen. De sterkste willen zijn, machtspositie, willen overheersen. En een (sociaal) zwakkere uitkiezen, zodat jij sterker lijkt...

Is niet eerlijk. Je wordt geboren zoals je bent: blank, getint, al was het groen of paars. Allemaal mensen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zodat mensen zich ´beter´voelen dan een ander en dat is goed voor het zelfvertrouwen en omdat ze misschien bij een bepaalde groep willen horen en dit heeft ook met zelfvertrouwen te maken. Het kan bij kinderen ook vaak zijn dat ze discrimineren omdat het ze zo geleerd is in de opvoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het leven gemakkelijker te maken.
Dieren doen het ook, dus het is iets, wat helpt bij het overleven.

Denk bijv. aan een hond : bij de één bedelt hij, bij de één trekt hij aan de riem en stelt zich aan bij joggers, fietsers en andere honden, bij de één sluipt hij wél op de bank, en tegen de één springt hij wel op met vieze moddervoeten, - bij de ander laat hij het wel uit z'n hoofd...

Als je alles in groepen indeelt, is het overzichtelijker, en dus gemakkelijker te hanteren.

Je zou zelfs bij een lijstje maken van wat je allemaal nog moet doen kunnen spreken van discrimineren : prioriteiten zetten voor wat écht belangrijk is, en dan de minder dringende dingen.

Discrimineren is dus op zich om het leven gemakkelijker en overzichtelijker te maken.

Anders wordt het, als je de criteria klakkeloos overneemt van iemand anders.
De ervaringen van een ander zijn niet jouw ervaringen, en tóch leef je naar de richtlijnen van een ander, zónder zelf te ervaren.
Dat is dus pure gemakzucht, en dus eigenlijk luiheid en domheid.

Of je discrimineert is dus een keuze, die je zelf moet maken.
Helaas zijn mensen nu eenmaal gemakzuchtig, lui en een beetje dommig : waarom moeilijk en origineel en individueel, als het makkelijk kan? En dus volgen ze het tromgeroffel van anderen, zónder naar hun eigen innerlijke stem te luisteren.

En dat is jammer, in veel gevallen.

Want als er tegen jou gediscrimineerd wordt, heb je dus de moeilijke taak, overgenomen vooroordelen te weerleggen, en begin je dus vanuit een verdedigende positie, ipv. dat je een eerlijke open kans krijgt.
Dus wordt het jou dan moeilijker gemaakt, dan je eigenlijk zou wensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord is te zwart/wit. Je scheert iedereen over één kam. Dit ook discriminatie en wel op zeer grote schaal! Bovendien klopt je vergelijking met de dieren voor geen meter. Je geeft aan dat 'ieder mens een keus heeft'. Dit is juist. Dieren handelen instinctief of wat hen aangeleerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, Kikobob, dat dieren alleen instinctief of aangeleerd gedrag tonen, ben ik niet helemaal met je eens : ze proberen er voor zichzelf zo goed mogelijk uit te komen, dat is beter voor het zo goed mogelijk overleven.
En ik vind ook niet, dat ik iedereen over één kam scheer : ik schrijf : anders wordt het ALS....dus niet, het is anders omdat mensen...(of zo....). Maar ieder zijn mening, natuurlijk : dit is MIJN zienswijze : discriminatie is (te) vaak gemakzucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieuwgierig, dieren discrimineren niet.
Dieren vertonen bepaald gedrag maar dit komt niet voort uit rasisme om huidskleur (vachtkleur;-) etc.
Een dier handelt uit instinct zoals Kikobob zegt.
Ze proberen er veelal idd voor zichzelf zo goed mogelijk uit te komen maar dat maakt ze niet tot racisten, zoals dat bij mensen ook niet meteen het geval is, dan kun je dat net zo goed overlevingsdrang noemen.
Als je een groep nazies bij elkaar zet met een stuk brood voor een week dan zal ook de sterkste dat brood in beslag nemen en dat er dan onderling problemen ontstaan heeft met instinct en overleven te maken, zie je dus ook bij mensen.
Dieren doen dus niet aan racisme en het gedrag wat ze vertonen wat jij met racisme verward, dat komt dus niet voort uit discriminatie zoals bij mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk, dat we 'discrimineren' heel verschillend definieren.
Voor mij betekent discrimineren ( to discriminate) niets anders dan 'onderscheid maken'.
In het hedendaagse taalgebruik heeft het de bijklank gekregen van 'onderscheid maken op racistische grondslag', maar dat is niet, wat 'discrimineren' van oorsprong betekent.
Met dit in jullie achterhoofd zien jullie mijn antwoord misschien toch een beetje anders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt wel onderscheid maken maar dat kan op allerlei manieren en dieren doen dat niet om dezelfde reden waarop mensen dat doen waneer dat discriminatie is.
het antwoord is eigenlijk heel simpel, mensen willen de baas zijn over mekaar. het heeft te maken met de pikorde, dat is de rangorde van kippen, bij het voeren wordt altijd een kip voorgelaten, de kip daarna wordt alleen door de eerste gepikt, de gene daarna door de eerste twee, zo ontstaat dus een volgorde bij het eten. de pikorde. mensen willen soms ook zo iets doen. je laat zien dat jij eerst bent om op andere mensen te pikken, dat kan om allerlei redenen zijn, omdat iemand zwakker is iemand buiten sluiten, of omdat iemand een verkeerde eigenschap heeft.
de pikorde houdt ook verband met het pesten op school. de kinderen met het meeste aanzien worden niet gepest, alle anderen steeds meer. wie door iedereen gepest wordt staat het laagste in rang en wordt als laatste gekozen bij trefbal bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom word er gediscrimineerd is de vraag.

Omdat mensen bestaan uit emoties welke soms tot verbale uiting komt.

het woord discriminatie zelf word in mijn opinie teveel gebruikt. mensen kunnen tegenwoordig niets meer hebben.

door wat ik hierboven als mijn mening heb verteld kunnen sommige zich aangesproken voelen en gediscrimineerd.

in alles kan discriminatie zitten het is meer de opvatting van een ander persoon op een actie van een ander.
( actie , woorden etc )

Hoop dat je je hierin kunt vinden.
en zo niet hoop ik dat een ander je kan helpen met een goed antwoord.

Hoe dan ook ik zal me niet gediscrimineert voelen.
het niets vinden van mijn opmerking kan ik namelijk ervaren als discriminatie.

^weer een voorbeeld

groeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om je boven de andere denkt te kunnen plaatsen ,

Of om eigen onzekerheid te verbergen .
Wie discrimineerd zegt meer over zichzelf dan hij /zij wil laten zien .
En ondertussen toch laat zien ...is zo bleeep

Ik kan er niet tegen iig !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een andere reden voor (sommige) discriminatie is angst.
Zie:
http://www.bureaudiscriminatiezaken.nl/discriminatiewaarom.html