Omdat de zomertijd energie bespaart. Er is meer licht en het is warmer in de avond op een bepaald tijdstip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
‘s morgens naar je werk gaan in het donker EN ‘s avonds thuiskomen in het donker werkt heel depressief. Dat is al een reden genoeg voor het verzetten van de klok
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ehm... in de winter is het nu zo dat je 's morgens en 's avonds in het donker naar en van je werk gaat. Zou de zomertijd in de winter gelden, dan is het pas om 10 uur 's ochtends licht, maar kun je wel naar huis in de lichte schemering.
Dus ik snap je argument eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zomertijd is niet de 'echte tijd', maar hoe dan ook je hebt ongelijk. Zonder verschuiving van de klok maak je minder uren met licht. Het gaat niet om de zomer en de winter, maar om de lente en het najaar.
Zoals het nu is wordt het in de zomer om 5 uur 's ochtends licht en om 22 uur 's avonds donker. Ik zou echt geen enkel argument kunnen bedenken waarom we het al om 4 uur 's ochtends licht zouden willen hebben en om 21 uur 's avonds al donker.
Ditzelfde geldt voor de winter. Als je de zomertijd zou aanhouden in de winter is het pas om 10 uur 's ochtends licht. En volgens mij wordt dit ook niet als aangenaam ervaren.

Ik ben dan ook benieuwd naar jouw argumenten voor het afschaffen ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een hoop mensen die werken het niet prettig vinden om in het donker naar het werk te gaan en ook in het donker weer thuiskomen en buiten dat vinden de meeste mensen het fijn als het `s avonds wat langer licht blijft hierdoor kunnen we lekker wat langer buitenzitten in de zomer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag laat zich raden. Als de zomertijd naar wintertijd gaat betekent dit dat het vroeg in de ochtend eerder licht is en in de avond eerder donker. De winterdagen zijn in ieder geval kort. Mocht de zomertijd nog gelden in de winter dan zou de zon in de winter pas rond 10 uur in de ochtend opkomen. Andersom geldt dat gedurende de zomertijd het dus later licht is in de vroege ochtend, maar langer licht is gedurende de avonduren. In de ochtend wordt er nog geslapen en tijdens de avond, als het langer licht blijft, hoeft men dus geen gebruik te maken van verlichting, wat weer een energiebesparing oplevert. De energiebesparing is dus de feitelijke reden dat de zomertijd/wintertijd-regeling is ingevoerd.