Wat doet de Guardia Civil tegenwoordig eigenlijk precies?

Ik kan me van vroeger toen ik nog klein was een vaag beeld herinneren dat in een heel gezellig café de Guardia Civil kwam binnen lopen. En dat het dan muisstil werd. Om de één of andere reden betekende dit problemen als deze elite politie uit de ditatuur van Franco binnen kwam. Maar met wat voor soort werkzaamheden houd de Guardia Civil zich tegenwoordig bezig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Interessante vraag. Ik kan me ook een beetje vaag zoiets herinneren, alleen in mijn geval was het zo dat in de middle of nowhere ergens in Midden-Spanje een aanzienlijk aantal van die Guardia Civil figuren postgevat hadden bij een schijnbaar onbetekenende ruÏne. Het leek er niet op dat ze veel zinnigs deden, maar ze waren wel met heel veel. Op een even desolate parkeerplaats enige kilometers verderop waren twee Engelse mannen gestrand met een caravan (zonder geld). De Guardia Civil zei dat we ze misschien konden helpen of zo, maar verder leek hun aanwezigheid in groten getale daar nutteloos te zijn.

Het beste antwoord

De Guardia Civil, in Spanje ook Benemérita genoemd, is een Spaanse politie-eenheid met militaire en civiele functies, net als de Nederlandse Koninklijke Marechaussee en de Belgische Rijkswacht. In de Spaanse grondwet uit 1978 is vastgelegd dat de primaire missie van de eenheid het beschermen van het vaderland is. Hierbij werd het motto "Todo por la patria" ("Alles voor het vaderland") aan de eenheid gegeven.
Na de Spaanse Onafhankelijkheidsoorlog tegen de Fransen, die in 1814 beëindigd was, ontstonden vooral op het Spaanse platteland allerlei problemen met criminaliteit. Dit deed bij de toenmalige koning van Spanje Ferdinand VII het besef groeien dat er een autoriteit moest komen om de criminaliteit te beteugelen. De toen in het leven geroepen gewapende eenheden brachten echter niet het gewenste resultaat en op 28 maart 1844 werd besloten tot de oprichting van de Cuerpo de Guardias Civiles.
Om te vermijden dat de leden van de Guardia Civil de burgers bevooroordelen, hebben ze weinig contact met de burgerij. Ze worden aangesteld in een andere streek dan waar ze oorspronkelijk wonen - ze kennen dus niemand in de omgeving van de standplaats. Ze wonen in kazernes. Als een lid van de Guardia Civil trouwt met iemand uit de omgeving, dan wordt hij overgeplaatst naar een andere streek.Kortom ze zijn er nog wel, maar zijn buitenbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vergelijkbaar met ons korps marechaussee, eigenlijk een mengvorm van rijkspolitie en marechaussee.