Is homoseksualiteit aangeboren?

Ik ben zelf geen homo, anders had ik het wel geweten, het is voor mij als hetero zijnde lastig om te begrijpen dat homoseksualiteit aangeboren is, ik geloof nog steeds dat het een soort ''keuze'' is...omdat ze bijv. sex met een man lekkerder vinden. Hiermee wil ik absoluut niet suggeren dat het een verkeerde keuze is (als het al een keuze is) of dat homos bepaalde rechten moeten worden ontnomen, maar slechts dat ik niet begrijp/geloof dat het aangeboren is.

wat zijn harde (wetenschappelijke) bewijzen voor het feit dat homoseksualiteit iets is wat je mee krijgt bij geboorte zoals bijv. je huidskleur?

Toegevoegd na 4 minuten:
En als homoseksualiteit aangeboren is, hoe zit het dan met biseksualiteit? is dat ook aangeboren? en swingen en pedofilie en necrofilie? waar is de grens tussen aangeboren en keuze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer en waarom heb je besloten om als heterosexueel door het leven te gaan? Denk je werkelijk dat je alsnog, puur op basis van een beslissing, in staat zou kunnen zijn om je geaardheid aan te passen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je hebt gelijk, ik vroeg me alleen af wat er nog meer wordt aangeboren? pedofilie zou ook aangeboren kunnen zijn of zelfs necrofilie, maar laatste twee zijn bij de wet verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste twee zijn dan ook geen activiteiten tussen geïnformeerde, instemmende, handelingsbekwame volwassenen. Ik denk dat dat met het verbod te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat het alleen ongelukkig geformuleerd is, om swingen, necrofilie en pedofilie zo in één adem te noemen?

Het beste antwoord

Er staat elders op deze site een vraag van een lesbische moslima die enorm met haar seksuele geaardheid in de knoop zit, omdat ze bang is er door haar familie voor vermoord te worden.

Denk je nou écht dat ze daarvoor heeft gekózen? Dat ze op een ochtend wakker werd, dacht 'goh, seks met vrouwen lijkt me wel lekker, laat ik voortaan lesbisch zijn'?

Ik denk best dat keuze, voor diegenen die niet 100% homo of hetero zijn, een rol kan spelen. Als een man meestal op vrouwens valt, maar een man ooit wel eens aantrekkelijk kan vinden, kan hij ervoor kiezen daar iets of niets mee te doen. En bijvoorbeeld omgevingsfactoren (wat ken je) kan een rol spelen bij het herkennen van dat deel van jezelf.

Maar in je seksuele geaardheid ben je niet zo vrij als in het kiezen of je vandaag meer trek hebt in aardbeien of chips. De moslima van die andere vraag zou waarschijnlijk onmiddellijk hetero worden als dat een optie was. Ze overweegt zelfs om haar aard geheel te ontkennen en met een man te trouwen, maar daar wordt ze geen spat minder lesbisch van. Wel heel erg ongelukkig.

Biseksualiteit is inderdaad ook aangeboren, het is hoogstens eenvoudiger om als biseksueel een hetero leven te leiden, als je dat zou willen.

Pedofilie en necrofilie zou ik eerder zien als afwijking, en het verkrachten van kinderen en onteren van lijken terecht als misdaad.

Swingen is geen geaardheid, maar een hobby, een bezigheid. Dat is echt helemaal een keuze die je als stel kunt maken.

Oh, trouwens, ik neem aan dat jij (voor zover je weet) seks met een vrouw lekkerder vind dan met een man? Hoe denk je dat dat komt? Heb jij gekozen om hetero te worden omdat je seks met een vrouw lekkerder vindt? Lijkt me niet. Je vindt seks met een vrouw lekkerder omdat je hetero bent, niet andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er is een groeide hoeveelheid wetenschappelijk bewijs dat de hersenen van homo mannen en vrouwen wel degelijk afwijken van de hersenen van hetero mannen en vrouwen.

Toegevoegd na 27 minuten:
Toelichting uit het artikel "Sexual differentiation of the human brain in relation to gender identity and sexual orientation.":

Men denkt dat tijdens de intra-uteriene periode de foetale hersenen zich ontwikkelen in de mannelijke richting door testosteron of in de vrouwelijke richting door het ontbreken van testosteron. Volgens deze theorie wordt onze geslachtsidentiteit (de overtuiging te behoren tot het mannelijk of vrouwelijk geslacht) en seksuele geaardheid gevormd in onze hersenen als we nog in de baarmoeder zijn. Echter, omdat de seksuele differentiatie van de geslachtsdelen plaatsvindt in de eerste twee maanden van de zwangerschap en seksuele differentiatie van de hersenen begint in de tweede helft van de zwangerschap, kunnen deze twee processen onafhankelijk van elkaar worden beïnvloed, wat kan resulteren in transseksualiteit. Dit betekent ook dat in het geval van ambigue geslacht bij de geboorte, de mate van vermannelijking van de geslachtsorganen niet per definitie weerspiegelt wordt in de mate van vermannelijking van de hersenen.

Er is geen bewijs dat sociale omgeving na de geboorte een effect op de seksuele identiteit of seksuele geaardheid heeft. Gegevens over de genetische en hormonale invloed op geslachtsidentiteit zijn momenteel wel uiteenlopend en niet altijd eenduidig over de onderliggende oorzaak. In hoeverre foetale blootstelling aan testosteron de seksuele oriëntatie volledig kan bepalen is ook nog steeds een onderwerp van discussie. Een aantal studies tonen patronen van seks atypische cerebrale dimorfisme bij homoseksuele proefpersonen. De cruciale vraag blijft onbeantwoord: hóe precies kunnen zulke complexe functies als seksuele geaardheid en identiteit in de hersenen ontstaan. Wel wijzen de laatste onderzoeksgegevens op een belangrijke rol van specifieke neuronale circuits waaronder de hypothalamus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij gaat ervan uit dat heteroseksualiteit aangeboren is en andere varianten 'afwijkingen' die later veroorzaakt worden?
Ik ga ervan uit dat iedereen eigenlijk biseksueel is maar dat velen een soort 90-10%-verdeling hebben, waarvan de meesten neigen naar heteroseksualiteit.
En wat je zelf zegt, dat mensen een keuze maken omdat ze seks met een man lekkerder vinden - natuurlijk is dat een keuze maar waarom denk je dat ze die variant lekkerder vinden? Dan zou je kunnen stellen: als je dat als hetero nooit uitgeprobeerd hebt, kun je er niet over oordelen en dus niet zomaar stellen dat je hetero bent.
Swingen is denk ik wel een keuze.
Pedoseksualiteit vermoedelijk niet (maar daar heb je nog altijd de 'keus' om dat niet in praktijk te brengen, omdat je er mensen mee beschadigt).
Necrofilie lijkt me toch iets heel anders, omdat daar geen sprake is van relatievorming...

Overigens: homoseksualiteit heeft in alle tijden bestaan, in alle culturen, en het komt ook voor in de dierenwereld. Reden temeer wat mij betreft om in ieder geval een biologische component te vermoeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er al veel wetenschappers mee bezig zijn geweest met deze vraag, en hun antwoord vrijwel onomstotelijk luidt dat het is aangeboren, ga ik niet op hun stoel zitten.
Er is aangetoond dat er zelfs in de hersenen een verschil te vinden is.

Ieder mens heeft vrouwelijke en mannelijke eigenschappen. Dat wel. In bv gevangenissen kan de behoefte aan intimiteit, aan liefde soms wel leiden tot lichamelijkheden tussen mensen van hetzelfde geslacht.
Dat is echter geen homosexualiteit per definitie te noemen.

Bisexualiteit is ook aangeboren.

Hoe het met de rest zit, ik heb daar zelf nog niets wetenschappelijks over gelezen. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat het een verkeerde ontwikkeling is in psychiatrische zin voor het hebben van een lustbeleving.
En dat is meestal buitengewoon hevig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus is heterosexualiteit ook aangeleerd gedrag? Beetje kortzichtig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, babyface, wie heeft mij dan 'aangeleerd' om bi te zijn?
Sexuele geaardheid is geen keuze dat is aangeboren. Je kiest niet ik ga als man alleen met mannen naar bed of als vrouw alleen met vrouwen. Jij hebt ook niet gekozen je valt voor vrouwen mannen winden jou niet op. Anders zou je wel op mannen vallen.
13 jaar geleden
Ik was 5 toen ik al 'wist' dat ik op mannen viel. Ik wist niet wat 'vallen op' betekende, maar ik voelde wel, dat ik geïnteresseerd was in jongens. Ik heb nooit ervoor gekozen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een aanwijzing voor aangeboren is wellicht dat het in alle culturen in dezelfde ratio voorkomt en ook bij dieren geldt dat. Of het specifiek aangeboren is, weet niemand, maar naar mijn mening is het meer een evenwicht dat op een bepaald punt tot stand komt. Evenmin als heterosexulaiteit is aangeboren, anders zouden homo'd dat ook hebben. Bisexualiteit is weer een ander evenwichtspunt
Volgens mij is sexuailteit een enkel proces, waarbij het evenwicht voor iedereen anders uitkomt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar de vraag is zo 1970.

Toegevoegd na 7 minuten:
Socrates; ik ben oud en heb veel meegemaakt op dat gebied. De manier waarop jij met het onderwerp omdat doet mij vrezen, dat jij nog een lange weg te gaan hebt, voor jij het juk van je kunt afgooien. Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel, als homosexuele man, kan ik misschien een tipje van de sluier oplichten voor wie geinteresseerd is. Ik ben ooit gehuwd geweest met een vrouw als prille twintiger en heb daar zelfs twee kinderen mee. Mijn vrouw wist dat ik twijfelde over mijn gevoelens en dat ik eigenlijk meer op een man viel dan op een vrouw, maar helemaal zeker was ik daarover niet, het kon gewoon zijn omdat een andere man misschien beter bekend aanvoelde. Mijn vrouw dacht destijds dat dat wel zou overgaan eens ik echt met een vrouw leefde. Ja, we hadden twee kinderen samen, want mijn vrouw wilde graag sex en kinderen, maar het was nooit met overgave, terwijl ik mijn vrouw wel graag zag, maar eigenlijk meer als een goede vriendin, waarbij de sex heel ongemakkelijk voelde. De eigenlijk geforceerde sexuele handelingen met mijn vrouw werden steeds moeilijker en toen ze zwanger werd van onze jongste zoon, is alles gesprongen. Ik kon het niet meer verdragen dat ze me nog aanraakte, de minste sexueel getinte handeling die ze me voorhield, maakte me gewoon misselijk zodat ik zelf naar het toilet moest toelopen om te braken. Ik was nochtans dolgelukkig met de kinderen en ik zag haar nog steeds even graag, maar het intieme kon niet meer. Ze was nu echt een goede vriendin geworden om samen plezier te maken en te praten, maar de aanrakingen werden een hel. Uiteindelijk zijn we gescheiden, maar we zijn als vrienden uit elkaar gegaan, aangezien ze van bij het begin wist dat ik eigenlijk andere gevoelens had. Ze was me wel dankbaar om het een kans te willen geven. Nu leef ik gelukkig met een man en neen, het is niet zozeer de sex die in een homosexuele relatie een rol speelt, maar wel het delen van tederheid en dat kan leiden tot sexuele handelingen, maar het is niet zo dat men homosexueel wordt omdat het lekkerder is, maar omdat je je echt verbonden voelt met een persoon van hetzelfde geslacht. Je bent homosexueel omdat je het bed gewoon niet kan delen met het andere geslacht. Homosexualiteit was in mijn geval dus zeker geen keuze, het was wie ik was. Ben ik zo geboren? Waarschijnlijk wel, want ik had de ervaring met een vrouw en ik merkte dat het onmogelijk voor me bleek. Moet je dan een keuze maken om hetero te zijn, als je je partner ieder fysiek contact moet ontzeggen? En tot slot, wat ziet men van homosexuelen? Degenen die er openlijk te koop mee lopen, maar homosexuelen zijn niet allemaal aandachttrekkers, het zijn gewone mensen, die vallen op andere mensen.