Was er genoeg eten de periode na de laatste wereldoorlog

In Nederland was er natuurlijk de hongerwinter. Hoe was het de periode in de winter na de oorlog. En was het eten duur (relatief gezien)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voedseltekorten zijn eigen vrijwel altijd - vroeger, maar ook heden ten dage nog - eengevolg van de economische en politieke omstandigheden, en maar heel, heel zelden van mislukte oogsten. Het is de stagnatie in de aanvoer en productie die door zaken als oorlogen uiteindelijk voor de hongersnood zorgt ; het voedsel is er wel, maar komt niet op de plek waar het zijn moet, of er is wel ruimte om het te verbouwen, maar er komt niemand aan zaaien of oogsten toe.

Na de tweede wereldoorlog kwam zowel de productie als de disctrubutie hier vrij vlot weer op gang, en niet al te lang na de oorlog is ook het bonnen-systeem afgeschaft. Overigens was de hongerwinter vooral een Hollandse aangelegenheid ; in de rest van Nederland viel dat allemaal nog wel mee. Daar zijn nooit tulpenbollen gegeten ofzo.

En de prijs ? Tja, in de jaren voor, tijdens EN na de oorlog was voedsel sowieso nog een heel stuk duurder dan heden ten dage. De helft tot driekwart van je inkomen uitgeven aan voedsel is nog steeds in grote delen van de wereld normaal. Wij zitten inmiddels op nauwelijks 10 tot 20 %, (in ieder geval voor de echte behóefte, dus buiten luxevoedsel en dagelijks vlees om gerekend) dus eigenlijk zou je kunnen stellen dat in Nederland het eten tegenwoordig achterlijk goedkoop is. Dat was de eerste jaren na de oorlog zeker niet het geval nee. Maar dat was meer ook de tijd dan dat het een gevolg was van die oorlog an sich.