leeftijdsdiscriminatie, wanneer terecht en wanneer onterecht?

Wanneer terecht en wanneer onterecht? Veel ouderen bezitten ontzettend veel kennis waar jongeren nog heel veel van zouden kunnen leren. Andersom uiteraard ook.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Leeftijdsdiscriminatie is terecht bij attracties, musea etc. Kinderen onder de 6jaar bijvoorbeeld mogen nergens in of vinden de nachtwacht niet interessant. Dan is het dus terecht. 65+ vind ik ook terecht, deze mensen hebben hun hele leven gewerkt en hebben nu hun pension verdient. Musea etc. (en de NS geloof ik ook) Maken ook uitzonderingen voor 65+ -ers. Ik vind het wel terecht dus dat bij de inactieven leeftijdsdiscriminatie wordt toegepast.

Verder begrijp ik niet helemaal waar je op doelt in de inleidende post 'Veel ouderen bezitten ontzettend veel kennis waar jongeren nog heel veel van zouden kunnen leren.' Dit heeft toch niets met leeftijdsdiscriminatie te maken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Naar mijn bescheiden mening is discriminatie nooit goed. Of dat nou om leeftijd, ras of religie of wat dan ook gaat.

Maar om bij jouw voorbeeld te blijven: ouderen hebben inderdaad veel kennis waar jongeren van kunnen leren. En andersom kunnen jongeren met een frisse blik tegen dingen aan kijken zodat ouderen iets hebben van 'oh ja, zo had ik het nog niet bekeken'.

Een goede mix tussen jong en oud lijkt mij in een bedrijf dus zinvol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt er aan over welke leeftijd we spreken.
Kinderen onder de 16 geen alcohol kopen = terecht.

Spreken we over leeftijdsdiscriminatie onder volwassenen; onterecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt eraan of er verschil is, en of dat verschil (tussen mensen) gevolgen kan hebben voor andere mensen.

Ik beperk me tot het gemotoriseerde straatverkeer.

Jongeren maken bovengemiddeld veel ongelukken, vaak met slachtoffers. Is nu eenmaal zo. Dan mag je ze best wat strakker in de gaten houden.

Ouderen maken bovengemiddeld veel ongelukken. Voornamelijk blikschade, maar toch. Dan mag je best wat vaker testen of ze nog rijvaardig zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan me nog een personeelsadvertentie herinneren, waarin ze iemand "van 18 jaar met een afgeronde HBO opleiding en 5 jaar relevante werkervaring" zochten. Over onmogelijk gesproken...

Dit is natuurlijk ook een vorm van leeftijdsdiscriminatie...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Achmed;

Ik vind leeftijdsdiscriminatie bij volwassenen eigenlijk nooit op zijn plaats, maar vrees dat het in de praktijk toch niet uit te bannen is.