moet een gemeente medewerking verlenen bij de realisatie van voldoende kinderopvang plekken?

Ik wil een kinderdagverblijf beginnen, maar krijg weinig tot geen medewerking van de gemeente...zijn ze hiertoe niet verplicht? ik weet dat er voldoende vraag is voor kinderopvang (er zijn maar 2 plaatsen in het dorp 6 a 7 duizend inwoners, die beide wachtlijsten hebben)

Weet jij het antwoord?

/2500

Sinds de invoering van de Wet Kinderopvang in 2005 hebben gemeenten geen initiërende rol meer bij de realisatie van kinderopvang. Voor die tijd werden d.m.v. forse subsidies vanuit de overheid (nieuwe) kinderopvang faciliteiten gecreëerd, èn in stand gehouden. Kinderopvang is een 'marktpartij' geworden en de branche dient zelf bij vraag naar kinderopvang, deze te realiseren. Gemeenten kunnen daarbij 'behulpzaam' zijn, maar hebben daar formeel geen rol meer in......

Heb me hier een tijd geleden in verdiept. Gemeenten zijn alleen verantwoordelijk voor de kwaliteit van de opvang. De hoeveelheid plaatsen en medewerking nieuw op te zetten opvang bemoeien ze zich niet mee.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100