Voor welke eerdere vormen van "straling" waren mensen bang?

Er zijn nog steeds mensen die erg bang zijn voor wifi-signalen ("wifi-straling"), DECT-signalen, GSM-verbindingen en dergelijke. Sommigen menen er zelfs acute gezondheidsklachten van te krijgen.

Toch was er ook vroeger, ruim voor de tijd van wifi, DECT en GSM, al sprake van verschillende vormen van straling. Bijvoorbeeld radiostraling, die immers ook door de lucht ging en overal doordrong. En, enkele decennia later, televisiestraling. Nog weer later werden we zelfs vanuit de ruimte overal op aarde "bestookt" met GPS-straling.

Waren er vroeger ook mensen die bang waren voor deze eerdere vormen van straling?

Zo ja, ontstonden er toen ook al clubjes van gelijkgestemden?
Zo nee, is ooit onderzocht waarom er vroeger geen angstigen waren en nu wel?

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vroeger heb ik best vaak gehoord dat er uit "onze" magnetron radioactieve straling kwam.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Natuurlijk waren er miljoenen mensen bang voor radioactieve (ioniserende) straling , maar ik neem aan dat je dit niet bedoelt. Ik vond deze link met een zogenaamde 'geschiedenis van radio wave sickness': http://emfrefugee.blogspot.nl/2015/11/history-of-microwave-or-radio-wave.html Nu vermoed ik dat deze link vooral een boel desinformatie bevat van een propagandaclub, maar er staan wèl verwijzingen in naar studies die vanaf 1935 (maar vooral na 1960) gedaan zouden zijn op dit vlak. Ik neem aan dat die studies op zich bestaan, zelfs als de conclusies van die studies misschien hier erg vervormd worden weergegeven. En als die studies er geweest zijn, moeten er dus mensen zijn geweest die in ieder geval die mogelijkheid niet bij voorbaat uit sloten ...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog steeds zijn er mensen bang voor de straling uit de magnetron en willen met geen goud magnetron voedsel hebben, omdat het bestraalt voedsel is.

Antwoorden (1)

Zeer vroeger waren de mensen niet bang voor straling, puur omdat de kennis over straling er niet was. Lees maar het levensverhaal van Marie Curie. Nu weten wij meer over straling en de schadelijke effect ervan. En voor een leek is alle straling slecht.

Maar angst voor het onbekende en onzichtbare is van alle tijden. Heel vroeger was men bang voor het ontbreken van straling. Dus als de zon niet meer straalde dan werden mensen hier zeer bang van en deze angst werd versterkt en (mis)bruikt door de machthebbers.

Sommige angst is nuttig de angst voor radioactieve straling zoals vrijgekomen bij de rampen in japan en rusland die zijn zeer nuttig. En ook de angst voor het onbekende en onzichtbare en onverklaarbare is nuttig, maar niet altijd. Want het houd wel de vooruitgang tegen. Vergelijk het maar met de angst voor slangen. Niet alle slangen zijn giftige, maar angst voor alle slangen is nuttige want dat zorgt er voor dat mensen voorzichtig omgaan met slangen. Zo moet je ook voorzichtig omgaan met straling vooral de schadelijke straling. Maar er is ook nuttige straling, want zonder zonlicht kan het leven niet bestaan. En er zijn ook nuttige slangen, want de nuttige slangen zorgen er voor dat evenwicht is in de natuur.