Kan er sprake zijn van maatschappelijke apathie bij jongeren?

Zijn jongeren tegenwoordig echt zo maatschappelijk onverschillig? En hoe zou dat komen of hoe bewijzen we dat dat juist niet zo is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik denk dat dit voor kan komen, als het jongeren niet duidelijk is wat het belang is van "maatschappelijk".
Met andere woorden, als jongeren thuis niet goed uitgelegd krijgen wat het nut is van de maatschappij (en waarom het belangrijk is om daar onderdeel van uit te maken: al is het alleen al, omdat je niet alles in je eentje kan als mens), ja, als niemand je dat leert hoe kan je het dan weten?

Toegevoegd na 8 minuten:
Op school leer je allerlei rationele vakken als taal en rekenen, maar op de lagere school leer je nergens HOE je nou eigenlijk DAADWERKELIJK moet leven (in de maatschappij), je leert alleen "technische dingen" maar niet hoe je met elkaar om moet gaan!

Ik zou er vroeger veel aan hebben gehad, als er vakken zouden bestaan als "Maatschappij" en "Communicatie", en andere vakken die je als opgroeiend kind/mens bewust maken van de maatschappij.
Natuurlijk hoor je dit ook van huis uit mee te krijgen, maar als dat niet overal (genoeg) gebeurt, denk ik dat het heel zinvol is als scholen daar ook een belangrijke rol in spelen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geldt niet voor iedereen.

In een stad hier vlakbij is een project voor jongeren dat je een ster verdienen kunt voor maatschappelijke inzet.

Kinderen tot en met 12 jaar
De tien sterren werden uitgereikt in twee leeftijdsgroepen: kinderen tot en met 12 jaar en jongeren van 13 tot en met 18 jaar oud. De kinderen zijn genomineerd om hun inzet voor de samenleving. Zo helpt een groepje kinderen onder de 12 jaar vaak spontaan mee om oud papier op te halen in hun wijk.
De Kinderraad (bestaande uit 6 kinderen tussen de 10 en 13 jaar) bedenkt leuke activiteiten voor alle kinderen in de wijk. Iemand (11 jaar) haalt geld op voor een weeshuis en een school in Sri Lanka. Andere kinderen (beiden 12 jaar) helpen bij de maandelijkse kinderdisco en het sinterklaasfeest.

Jongeren
Ook jongeren van 13 tot en met 18 jaar hebben een goede inzet getoond. Een jongen(16 jaar) is een grote hulp in zijn buurt, zo staat hij altijd voor iedereen klaar en brengt hij een bezoek als iemand ziek is. Een meisje (16 jaar) heeft voor hangjongeren tussen de 14-18 jaar een groep opgericht die bij elkaar komt in een buurthuis. Deze groep leidt ze. Ook is ze vrijwillig zwemjuf , vrijwilliger bij het Rode Kruis, begeleidt Kinderclubs en helpt mee bij allerlei activiteiten voor bejaarde mensen.
Een meisje (17 jaar) helpt thuis in het gezin en heeft al een aantal keren geholpen in een kindertehuis in Roemenië. Een meisje (18 jaar) doet momenteel op eigen kosten 6 maanden vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika en was tijdens de uitreiking online aanwezig via Skype. Drie jongens (3 jongeren van 15, 16 en 17 jaar) hebben een voetbalschool voor jonge kinderen opgezet en proberen daarmee het sporten te stimuleren.

De Ster.
De Ster is bedoeld voor alle kinderen en jongeren uit de gemeente die zich positief en belangeloos inzetten voor de samenleving, zonder dat zij daarvoor worden beloond. Bijvoorbeeld een jongere die langdurig anderen helpt, of een kind dat een bijzondere prestatie levert die heel veel betekent voor de samenleving of stad. De Ster is zowel bedoeld voor jongeren die zich inzetten en gebonden zijn aan een organisatie als voor jongeren die niet gebonden zijn aan een organisatie en bijvoorbeeld voor een individu iets bijzonders hebben gedaan. De sterren worden, sinds 2009, elk jaar uitgereikt rond de Dag van de rechten van het kind (20 november).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo rond het jaar 0 van onze jaartelling waren er al filosofen die steen en been klaagden over de jeugd van tegenwoordig, hun onverschilligheid, hun muziekkeuze, hun lamme houding. Dus maal je geen zorgen. De tijden veranderen, de mensen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt hoe je dit kunt bewijzen (of ontkrachten).

Apathie is letterlijk onbewogenheid; maatschappelijk betekent zoiets als 'betreffende de gezamenlijke zaken, zaken die goed zijn voor het gezamenlijk leven', toch? Je wilt dus meten in hoeverre jongeren tegenwoordig onbewogen blijven t.a.v. het zich inzetten voor het gezamenlijk goed.
Je kunt met gemak meten (tellen) of er tegenwoordig meer mensen in beweging komen voor zulke zaken.
-Zijn er nu meer jongeren betrokken bij vrijwilligerswerk dan 10 jaar geleden?
-Demonstreren jongeren nu vaker of minder vaak dan 20 jaar geleden?
-Zijn er meer of minder 18- en 19-jarigen wezen stemmen bij de laatste verkiezingen, dan bij de laatste 3 verkiezingen daar voor?
-Geven jongeren tegenwoordig meer of minder aan goede doelen dan 5 jaar geleden? En procentueel, afgezet tegen hun besteedbaar inkomen?
etc.

Als je een doel hebt (je wil bijv. dat jongeren er nu beter uitkomen dan vroeger, minder apathisch), dan moet je je feiten selectief presenteren. Ongetwijfeld zullen er items te onderzoeken zijn waarop jongeren nu beter scoren dan vroeger (sociale netwerken kun je volgens mij vrij gemakkelijk presenteren als een positief meetinstrument voor maatschappelijke betrokkenheid, de maatschappij drijft tegenwoordig voor een belangrijk deel op sociale media enz. toch?).
Ik geef het je wel te doen hoor; uit traditionelere meet-items zal vermoedelijk blijken dat jongeren minder betrokken zijn (dus: apathischer) dan vroeger. Wees dus creatief in het formuleren van meetpunten!