Wat vinden jullie van het corrigeren van taalfouten van collega's?

stel dat op je werk er collega's zijn die steeds domme dingen opschrijven
iets dat een normaal geschoolde volwassene hoort te weten
mag een ander dan correctie aanbrengen?
soms wordt er iets heel anders overgebracht door de verkeerde schrijfwijze.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat hangt af van de wijze van communicatie naar de collega toe en natuurlijk ook wel hoe deze collega is.

Als ik het constateer dan probeer ik het toch altijd wel subtiel met een geintje over te brengen, dit komt altijd goed aan en wordt gewaardeerd.

Doe het niet publiekelijk, hierdoor zal deze persoon zich wellicht gaan schamen en dit niet goed meer opvatten.

Persoonlijk denk ik dat de persoon er alleen maar bij gebaat is als jij hem "helpt" bij zijn Nederlandse taal want ik denk dat andere collega's dit ook zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hangt er vanaf in welke fucntie. Als je gevraagd wordt een stuk bij te werken wel. Of als de betekenis heel erg verandert OF als het een stuk is dat naar de buitenwereld moet. In andere gevallen ben je bezig als bijdehandje en dat wordt niet gewaardeerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van jouw positie ten opzichte van de collega en voor wie het stuk bedoeld is. Als het externe correspondentie of stukken betreft moet je de collega er zeker op attenderen. Als het enkel interne correspondentie of memo's betreft is het niet persé nodig, maar zou je er wel een keer op kunnen wijzen dat zijn of haar niet altijd goed overkomen vanwege de taalfouten. Niet iedereen is even taalgevoelig, dus breng het voorzichtig. Misschien heeft de persoon in kwestie wel last van dyslectie. Wat voor jou een domme fout lijkt, is diegene dan niet in staat te zien. Biedt desnoods aan om zijn of haar stukken altijd even tegen te lezen. Als je leidinggevende bent ten opzichte van de collega mag je er zeker op wijzen en zou ik dat ook zeker doen. Het is ook het visitekaartje van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had ooit een manager die nog geen memo kon opstellen zonder taalfouten. Als ik hem erop wees (heel discreet overigens) werd hij kwaad. Uiteraard werd dat voor mij een reden om alles wat hij geproduceerd had heel precies na te kijken en na correctie onder zijn neus te duwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien heel gemeen van mij
ik zou alles zo laten omdat toch zijn naam eronder staat
maar misschien was corrigeren jou taak daar dan zou jíj erop aangesproken worden