Zijn er onderzoeken bekend naar de oorzaak van het toenemen van administratieve 'rompslomp'?

Heel veel instanties beklagen zich over de werkdruk, mede vooral omdat ze te veel verplicht zijn aan administratie te doen i.p.v. het werk waarvoor ze gestudeerd hebben en aangenomen zijn.
Deze geluiden hoor je bij de politie, de zorg, het onderwijs enz. Terwijl je zou kunnen denken dat de automatisering voor het tegendeel zou kunnen zorgen: meer handen aan het bed, meer handen aan de schoolbankjes en meer handen in de kraag van de boeven ...
Vanwaar dus die toename aan bureauwerk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn talloze onderzoeken gedaan naar de bureaucratie op talloze gebieden.
Hier staat een interessante scriptie naar aanleiding van een onderzoek van de Universiteit Twente;

http://www.utwente.nl/mb/cheps/education/supervision/Bachelors%20Theses/Bureaucratie%20bij%20universiteiten-Bob%20Mangelsdorf.pdf

Ook de SP heeft in 2002 al een onderzoek gedaan naar de bureaucratie in de zorg.
http://www.sp.nl/onderzoek/bbrapport.pdf

Zo zijn er nog wel meer te vinden.

Over het algemeen kan je zeggen, dat de administratieve rompslomp is ontstaan doordat de marktwerking moest ontstaan. Verzekeringsmaatschappijen moeten namelijk gaan betalen en daarvoor bewijzen in handen krijgen, waarvoor ze betalen. Elke manager die zijn/haar afdeling onder de hoede heeft, moet ook weer verantwoording afleggen aan zijn/haar general manager en deze moet weer verantwoording afleggen aan de hoger geplaatste boven hem/haar. Al die lagen die moeten verantwoorden, de roosters die moeten worden ingepland, de vele afdelingen die nu in een bedrijf heersen, de regels die moeten worden nageleefd en onderzocht of ze worden nageleefd, nieuwe herorganisaties om efficiënter te zijn doordat elke manager wil/ moét scoren, ook dit moet weer in drievoud ingediend, besproken en uitgewerkt worden.
Om juridisch goed onderbouwd te zijn, moet elk regeltje worden genoteerd, uitgewerkt, aangepast en noem maar op. mensen hebben nl. toegang tot internet en kunnen veel naspeuren. Ze zijn mondiger geworden en kennen hun rechten. Bedrijven moeten ingedekt zijn voor evtl. schadeclaims en ga zo maar door! De talloze regeltjes die hierdoor zijn ontstaan moeten genoteerd worden en daarover moeten weer rapporten geschreven worden.
Het is een verspilling van papier omdat men ingedekt wil zijn. Je moet nl. alles kunnen bewijzen en daarvoor moet je alles zwart-op-wit hebben. Het eerste waar een rechter bijv. naar vraagt als iets wordt beweerd.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik kan je zo geen onderzoek noemen, dat zich gericht heeft op deze problemen, wel kan ik uit eigen praktijk ervaring een aantal oorzaken noemen;

zo is het nieuwste politiesysteem, dat gebruikt wordt om mutaties vast te leggen, niet ontworpen door mensen uit de praktijk, maar door zogenaamde kantoorbobo's. deze mensen hebben de opdracht vervolgens uitgezet bij een extern bedrijf. voordat het systeem in gebruik werd genomen hebben de mensen die er mee moeten werken het niet goed kunnen testen. resultaat is een programma dat veel mankementen en onlogica bevat. gegevens moeten soms tot 4 keer toe opnieuw worden ingevuld.

je zou een en ander kunnen samenvatten door te zeggen dat de mensen die aan de touwtjes trekken, niet goed weten wat er op de werkvloer speelt. heb nu een voorbeeld uit de politiepraktijk genoemd, maar dit geldt denk ik voor zeer veel andere werkgebieden.

daarnaast zijn we tegenwoordig doorgeslagen in de controle van de medewerkers. fout- en fraudebestrijding is goed, maar we zijn hier denk ik veel te ver in doorgeslagen, omdat we nu tegen een soms onwerkbare situatie aanlopen, omdat alles moet worden verantwoord.