Kun je gedwongen worden om te gaan werken?

Een tijdje terug was er zo'n wijsneus van het Binnenhof die zei dat jongeren desnoods maar aarbeien moesten gaan plukken. Of dat een bijstandsmoeder maar een schoonmaakbaantje moet nemen als de kinderen op school zitten...

En dit enkel als voorbeeld, want er zijn er genoeg te bedenken...

Wat vinden jullie van dit soort ideëen?

EDIT:

Omdat er onterecht een reactie van mij is verwijderd sluit ik bij deze mijn vraag. Schijnbaar mag je een uitkeringstrekker daar niet op aanspreken!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag trouwens Starbless, ik had 'm al geplust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks...

Het beste antwoord

Ik vind het een prima idee.
Ik heb een kennis die op het moment dat ze afstudeerde direct haar bijbaantje bij de AH opzei omdat ze anders geen uitkering zou krijgen.
Na mijn afstuderen heb ik mijn bijbaantje (bij McDonald's, ook niet echt werk waarvoor je gestudeerd hoeft te hebben) meegedeeld dat ik fulltime beschikbaar was tot ik iets anders gevonden had.
Moet er toch niet aan denken dat ik continue thuiszit op kosten van de samenleving.

Nog steeds is het zo dat als ik al ontslagen ga worden ik direct weer aan de slag probeer te gaan bij McD tot ik iets heb gevonden wat mij beter past.
Ik wilde dat eens wat meer mensen die instelling hadden. Je wordt er niets minder van als je eens een dagje patat gaat bakken ipv fancy kantoorwerk uitvoeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee... Nederland had meer van deze mensen moeten hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jelle & Cavi: allebei hartstikke waar.
Ander pluspunt: Je blijft tenminste in het werkritme en hoef tbij eindelijk een nieuwe baan niet eerst weer te wennen aan een werkritme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. In mijn geval was het de laatste keer kaas en vleeswaren afsnijden. Nee, daar ben ik niet voor opgeleid. Ja, ik ging erop achteruit. Maar dat was na er met two weeks notice mijn vorige baan uitgebonjourd te zijn, zonder recht om mijn vakantiedagen op te nemen om te solliciteren, het beste dat ik direct kon krijgen. Ik ben de eerste de beste zaak met een briefje op het raam binnengelopen en heb gezegd dat ik liever werkte dan een uitkering te krijgen, en werd vanwege mijn werkwilligheid direct aangenomen. Dat in een tijd dat ik van links en van rechts hoorde dat het zo moeilijk is om een baan te vinden. Helemaal niet moeilijk, het enige dat ik nodig had was de bereidheid te werken voor mijn geld. Ik heb niet de illusie dat ik zo bijzonder ben dat anderen dat niet zou lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook daarvoor zijn er banen te vinden. Probeer het eens als schoonmaker bij een bungalowpark. Op check-out dagen is er dan genoeg te doen. Maar goed, ik had het in mijn antwoord niet specifiek over bijstandsmoeders, maar meer de mensen die wel kunnen werken, maar er gewoon geen zin in hebben omdat ze het met de uitkering ook prima redden.
zoals Suzy Q al opmerkt: Als je die mensen allemaal aan het werk zet, kun je diegenen die echt niet kunnen werken, zoals bijvoorbeeld een bijstandsmoedertje met jonge kinderen of een chronisch zieke een hogere uitkering krijgen.

Andere antwoorden (12)

Perfect idee.
Het is toch van den zotte dat mensen die kunnen werken van een uitkering leven omdat ze allerlei werk niet willen? Als je meer dan 6 maanden thuis zit moet je gewoon werk aangeboden krijgen, met de plicht het uit te voeren.

Uiteraard moeten we kijken naar een systeem waar het niet zo is dat een uitkering hetzelfde oplevert als het baantje op de hoek. Wellicht via een schuivende schaal dat je een deel van de uitkering houdt bij het ongewenste werk, waardoor je effectief een paar honderd euro meer krijgt dan met uitkering alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zoveel politici die maar wat roepen, en genoeg burgers die het dan ook nog geloven.

Als je als bijstandsmoeder niet werkt, krijg je een heel minimale uitkering. Als (als, als als) je daar genoegen mee neemt, is het leven echt geen feest. Als dan een wijsneus in die ivoren toren in Den Haag je ook nog gaat lopen uitdagen dat je makkelijk twee halve baantjes ernaast kan doen, is die wijsneus geen knip voor de wijsneus waard.

Laten die lui in Den Haag eens gaan kijken bij gewone mensen... Laten ze eens gaan kijken hoe het werkt in de zorg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben net zo'n wijsneus: als mensen niet in staat zijn om in hun eigen onderhoud te voorzien, vind ik dat we als maatschappij voor die mensen moeten zorgen, en dat mag van mij zelfs met een hogere uitkering dan de huidige bijstand. Maar als iemand wél in staat is om in zijn eigen onderhoud te voorzien, ook al is dat met aardbeien plukken of een schoonmaakbaantje terwijl de kinderen op school zijn, dan houdt de verantwoordelijkheid van de maatschappij wat mij betreft ook op.

Mensen kunnen niet gedwongen worden te werken. Je mag besluiten dat niet te doen. Maar als je, op het moment dat je wel zou kúnnen werken, besluit dat niet te doen, dan moet je ook niet verwachten dat de rest van de maatschappij voor jou werkt.

Zelf heb ik ook wel banen aangenomen die om het zacht uit te drukken niet ideaal waren. Ik werk liever voor mijn geld dan anderen te laten werken voor mijn geld. Als iedereen dat zou doen, dan zouden we een fatsoenlijker uitkering kunnen geven aan de mensen die het écht nodig hebben, in plaats van een lage uitkering aan iedereen die weigert aardbeien te plukken als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100% mijn mening. +1
Een tijdlang heb ik in de reïntegratie gewerkt. Hier kwamen zowel jongeren als huismoeders en ouderen voor een reïntegratietraject.

Vooral de jongeren kwamen volledig ongemotiveerd aangesjokt (áls ze al kwamen!), met een verongelijkt gezicht omdat de uitkerende instantie ze dit traject had opgelegd.

Afgezien wanneer er sprake is van omstandigheden waardoor mensen niet kúnnen werken, is mijn persoonlijke mening dat ze dan maar aan het werk gezet moeten wórden. Iedereen moet een steentje bijdragen en ik zou niet weten waarom bepaalde mensen in een uitzonderingspositie zouden mogen zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lol cavi :D Geldt andersom overigens ook! @kutzooi Ik begrijp wat je zegt. De Sociale Verzekering is er inderdaad niet voor niets. Maar daar ligt ook meteen de valkuil. Hoe lang mag iemand daar gebruik van maken? Mijns inziens niet langer dan hooguit vier weken, om áctief te zoeken naar werk. Want gewenning treedt snel op en voor je het weet is iemand zijn/haar motivatie alweer voor een gedeelte kwijt.
Precies, Dat gezeur over passende arbeid en arbeid beneden mijn niveau!
Wat is een passende arbeid? Als je na enige maanden nog steeds geen baan hebt die je 'past', dan zou ik mijn eisen maar eens aanpassen. Het klinkt hard, maar het is echt noodzakelijk, dat mensen die elitaire houding laten varen en hun zelfbeeld aanpassen aan de realiteit. Er is niets mis met het werken met je handen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Dat is niet het probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is niet het probleem?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het probleem?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Genj ja, dat vragen we jou, wat is het probleem dan wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een stoelendans gaande rondom slechts een klein deel van de arbeidsplaatsen. Veel mensen in de bijstand vechten voor slechts een klein gedeelte van de banen. Het grootste deel van de openstaande vacatures bestaat uit gekwalificeerd werk: werk waar de nodige scholing en opleiding voor vereist is. Het heeft dus geen zin om een ingenieur kaartjes te laten knippen in de trein, of een HBO-er via Work First te dwingen plantsoenarbeid te doen.
Slechts 5 % van het aantal openstaande vacatures bestaat uit werk waarvoor weinig of geen opleiding is vereist, het laagbetaalde werk aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Twintig procent van de werkeloze beroepsbevoking zoekt werk aan diezelfde onderkant van de arbeidsmark, werk waar geen of weinig opleiding voor gevraagd wordt. ( Bron: ABU) Zelfs voor de work-first projecten ( geen echt succes) is te weinig werkaanbod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en de Polen werken ook grotendeels in het laagbetaalde circuit. Mensen zonder werk hebben meer last van de Polen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom zouden we de Polen dan niet uitzetten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dit is nu precies, waarom mensen gewoon werk moeten aannemen wat er is in plaats van de hand bij de soos op te houden en vervolgens in een dikke BMW wegscheuren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Etab, dan doe je het wel verkeerd. Het is gewoon gemakzucht, blik Polen opentrekken en je bent ervan af. Namens de Nederlandse bevolking: bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Genj: Dan moet je het werk dat er wel is ook gewoon aannemen. Dit is wel erg gemakkelijk. Want als alle werklozen in Nederland de banen aan zouden nemen, waar nu Polen voor zijn gehaald dan kan de werkloosheidspercentage wel eens onder de 2% zakken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en je kunt het ook omdraaien, als de Polen (we bedoelen alle werknemers uit Oost-Europa) vertrekken dan zakt het werkloosheidspercentage behoorlijk, Waarom hebben we anders de Wet Werk en Bijstand?
Het lijkt mij een goed idee, ik zou niet weten waarom iemand die gezond is gewoon maar, gesubsidieerd, duimen mag gaan zitten draaien terwijl er genoeg banen zijn. Dan maar even wat minder leuk werk, hoewel, het is maar net wat je ervan maakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan als je geld van de overheid krijgt dan zeker wel! Maar als ik nooit meer zou willen werken en toch kan ik rondkomen zonder uitkeringen en alles, heeft de overheid daar natuurlijk niks mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat soort onzin wordt nu als zo lang gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat nou ontzettend grappig is aan die 'onzin'? In sommige gemeentes is dit uitgeprobeerd: tegen mensen die een bijstandsuitkering kwamen aanvragen, werd gezegd "goed nieuws, dat is niet nodig, we hebben een baan (meestal in de tuinbouw) voor u!" Een groot deel van de aanvragers trok daarop de aanvraag in, zónder dat werk in de tuinbouw te gaan doen. Dat waren dus valse aanvragen, omdat je een bijstandsuitkering krijgt als je niet op een andere manier kan overleven, en deze mensen klaarblijkelijk wél konden overleven zonder uitkering, zelfs zó goed dat ze een baan gerust konden afwijzen, ook al kregen ze dan geen bijstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me een megabanenmarkt in Amsterdam herinneren waar mensen met een uitkering gedwongen naar toe moesten om aan te tonen dat ze niet konden werken... waren ook niet alle uitkeringstrekkers blij mee :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ SuzyQ . een van de doelen van Work First: de poortwachtersfunctie . In de meeste gevallen kan er niet zo makkelijk een baan aangeboden worden. Er is nauwelijks werk aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Werk waar echt mensen voor gezocht worden? liftmonteur, worden headhunters en top- rectruiters opgezet om die te vinden. @C4Th Rare banenmarkt dan. Iedereen zonder werk heeft een adviseur/bemiddelaar waarmee hij zijn problemen kan bespreken. Met banenmarkten maak je normaal iedereen blij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Etab, ik stuur je een pb. Stuur vacature maar naar mijn mailadres en ik stuur je CV's
Mijn idee, het stoort me mateloos dat er mensen zijn die vinden dat de rest (via de overheid) maar in hun levenonderhoud moeten voorzien. Natuurlijk zijn er mensen die niet kunnen werken, maar die worden nu de dupe omdat er veel te veel misbruik van wordt gemaakt door de anderen. Wel ben ik van mening dat, ook als je parttime werkt er iets aan over moet houden en niet zoals nu dat het volledig van je uitkering wordt afgetrokken. Bijvoorbeeld 50% werken = 50 % aanvulling uitkering, tot een bepaald maximum natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je indirect wel gedwongen kan worden. Als iemand een uitkering krijgt en een aantal banen afwijst, dan moet de uitkering worden stopgezet. Dan moet je dus wel aan het werk. Het vervelende vind ik dat als mensen die een uitkering krijgen, beginnen te klagen over de hoogte, als je hard werkt lukt het je altijd om meer te verdienen.

Ik werk liever voor mijn geld dan dat ik het krijg. Ik haal er tenminste voldoening uit als ik aan het einde van de maand nog geld over heb om iets leuks te gaan doen of lekker uit eten te gaan, dat heb ik dan verdiend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ontkomt er niet aan... Je moet alles accepteren, een arts moet als vakkenvuller naar de Aldi... Zo is het nu eenmaal...

Ik vind het niets, maar dat ben ik alleen maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dat wel kunnen mensen kunnen ook thuiswerk doen bijv mensen met kinderen of die lichamelijk wat mankeren maar als mensen dan geen computer hebben kan de overheid er wel 1 sponsoren het is goedkoper dan bijv. bijstand ofzo voor hun

Toegevoegd op 16-06-2009 16:46:44
maar het is wel zo sommige mensen kunnen echt gewoon niet werken en die vind ik wel dat zij dat mogen een uitkering