Is dit een negatieve formele sanctie of een negatieve informele sanctie?

Stel, je hebt iemand uitgescholden op straat en die geeft je als reactie een dreun op je hoofd. Dat is sowieso negatief. Maar, staat het in de wet dat je andere mensen niet mag slaan? Zo ja, dan is het formeel. Zo nee, dan is het informeel. Ik heb een filmpje op YouTube bekeken hierover, en die zei dat het INFORMEEL is. Maar, vergist hij zich niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K
Amadea
8 jaar geleden
Slaan is geen sanctie. In geen enkel geval.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wettelijk kan het (lichte) mishandeling zijn. Tenzij je er om gevraagd hebt natuurlijk. Kijk anders zelf even in het wetboek van strafrecht, aan de hoofdstukindeling zie je al snel waar je moet zijn.

Antwoorden (1)

Ik denk dat het formeel gesproken strafbaar is. Maar in de praktijk zal de vervolging niet altijd tot stand komen.

In principe is iemand een klap geven een eenvoudige mishandeling, die strafbaar gesteld is onder art. 300 wetboek van Strafrecht.

Hoewel de wet zelf erg weinig uitlegt wat onder mishandeling moet worden verstaan is door de rechtspraak wel een aantal richtlijnen te vinden.

Van eenvoudige mishandeling is dan sprake wanneer iemand letsel heeft bestaande alleen uit pijn of zeer gering letsel zoals een schram, een schaafwondje of een dikke lip.

Van een klap kun je pijn hebben, dus in die zin is het dus mishandeling. Maar niet elke tik hoeft meteen altijd pijn te doen en is dus wat subjectief.

In een van de bijlage staat: "n artikel 300 Sr staat dat wanneer u een droge klap of schop uitdeelt, waardoor het slachtoffer alleen pijn, maar geen letsel heeft bekomen, u schuldig bent aan mishandeling. De straf voor mishandeling hangt hoofdzakelijk af van de gevolgen voor het slachtoffer, de relatie tussen de dader en het slachtoffer en of het een eenvoudige mishandeling of zware mishandeling betreft."
http://www.eersterechtshulp.nl/vraag-en-antwoord-mishandeling/

De situatie is misschien ook een beetje gelijkend op een soort corrigerende tik. Hoewel deze dus op zich eventueel strafbaar zou kunnen zijn, is tot op heden geen enkele opvoeder daarvoor bestraft, en is een dergelijke tik ook verboden door opname daarvan in het burgerlijk wetboek, maar dus niet als zodanig expliciet strafbaar gesteld.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ouder-en-gezin/67076-de-corrigerende-oftewel-pedagogische-tik.html

Maar praktisch gezien, het informele deel, heeft aangifte doen van mishandeling geen enkele zin als U geen letsel heeft en geen getuige heeft. Als de verdachte verklaart dat hij niet geslagen heeft zal de zaak niet te bewijzen zijn.
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/3226-mishandeling-nader-bekeken.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/300.html
http://www.judex.nl/rechtsgebied/strafrecht/veel-voorkomende-misdrijven/artikelen/378/veel-voorkomende-strafbare-feiten-.htm