Hoe reageer je het best als iemand ongevraagd een sigaret uit je pakje pakt?

aan de ene kant, het is maar een peuk, en ik wil geen zeikerd zijn.
aan de andere kant stoort het me wel.
vraag er gewoon om!

gisteren ook weer: hele verhalen over verre reizen en cruises, dus centen zat... en ondertussen peukie pakken en opsteken.
grrrr dan denk ik: man koop lekker je eigen sigaretten!

13 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo irritant, een vriendin van mijn moeder die at vaak patat mee uit ons bord. Dat terwijl ze had gezegd dat ze geen patat wou!! Ik was toen nog een klein meisje maar vond het vreselijk irritant.
Rieneke1
13 jaar geleden
@pienaar: het betreft collega's van de ambu.
vrienden mogen wat mij betreft zoveel pakken als ze willen, dat is absoluut geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@koolwitje zo irritant is dat!
Zeggen mensen eerst dat ze niks hoeven of ze kopen niks maar dan wel de hele tijd van jouw eten of drinken.

Het beste antwoord

Direct je pakje in je zak, tas of waar dan ook stoppen. Niet erover praten, niet gaan zeuren, maar wegleggen.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Zijn biertje leegdrinken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of direct zeggen: dat is dan 30 cent alsjeblieft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
haha ik lust geen bier en het was op werk, maar een plus voor de lach :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23 cent? Dan zijn sigaretten nog niet zo duur geworden van alle accijnzen als ik dacht. Aan de andere kant: je mag best 7 cent servicekosten rekenen. Jouw pakje bespaart de ander immers de moeite om zijn eigen pakje te kopen.
Kimath
13 jaar geleden
dat vind ik een goeie, geld gaan vragen :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geweldig antwoord +
Grijns opzetten en zeggen: Dat is dan vijftig cent, of even vragen of je een sigaret van mij pakken mag....

geheid dat ze het de volgende keer vragen. Het is en blijft JOUW voorraad. Hangt wel een beetje af van hoe goede vrind het is of je het tolereert, maar als het je zo stoort...

grijns opzetten en zeggen: Dat is dan vijftig cent... :-)) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, als het gewoon een vriend/vriendin is. dan zou ik mij er niet zo druk om maken.
maar als het zomaar een vreemd iemand is:P dan zou ik toch wel verontwaardigd reageren.

maar ik zou er niet te boos om worden, tenzij het om de haverklap gebeurt. maar dan moet je dat gewoon zeggen, dat je dat niet zo fijn vind.
ik zou er niet teveel gedoe van maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
ben ik nou de enige met een (soort van) serieus antwoord;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen mijn antwoord bloedserieus! Niets zo effectief als een demonstratie die de ander een spiegel voorhoudt, dat het toch wel erg raar is om zomaar iets van de ander te pakken en te nuttigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik maak mij er wel degelijk druk om.
sigaretten zijn nou niet bepaald goedkoop en als iemand anders met je mee rookt gaat een pakje wel ergs snel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okee sorry.
het is idd wel erg duur. als iemand dat de hele tijd doet.
stop je sigaretten in je zak of tas, leg ze niet 'voor het grijpen'

Vind het trouwens wel erg lomp om zomaar van een ander te roken, kan me voorstellen dat je je daar enorm aan ergert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het ook anders bekijken,degene die dat steeds bij jou doet voelt zich klaarblijkelijk erg op zijn/haar gemak bij jou,daar valt ook wat voor te zeggen.En omdat dat waarschijnlijk zo is,kun je er gerust gewoon iets van zeggen,met een beetje humor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ben ik niet echt met je eens.
als ik me bij jou zo op m'n gemak voel dat ik je portemonnee die op tafel ligt pak, en daar zonder te vragen 30 eurocent uit neem?
volgens mij ben je dan echt not amused.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dan zou ik je een klap voor je kop verkopen inderdaad,maar ik vind dat toch echt wel iets anders dan een paar sigaretjes.
Rieneke1
13 jaar geleden
wat is het verschil voor jou dan?
in beide gevallen neem je iets van een ander, zonder eerst te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een groot verschil,die persoon is blijkbaar zo in de ban van zijn eigen verhaal dat hij er gezellig een sigaretje bijpakt,je gaat toch niet gezellig in iemands portemonnee zitten graaien?Ik snap gewoon niet waar je je zo druk over maakt,zeg het dan gewoon die persoon,dan ben je ervan af.
Rieneke1
13 jaar geleden
nee hoor, ik was aan de poets, en hij zat aan het bureau, niks gezellig verhaal.
maar goed, we staan er blijkbaar anders tegenover, dat kan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is dat!Fijne dag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diegene was kennelijk wel erg op zijn gemak, maar niet voor het positieve. Hij voelde zichzelf boven haar staan.
Waarom zeg je gewoon niet dat je vervelend of asociaal oid vind? Eerlijkheid duurt het langst. En voorkomt dat jij met de irritaties blijft zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met humor oplossen. i.d. drink zijn biertje leeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je je aan dit soort vrijpostig, c.q. brutaal, gedrag vreselijk ergert, kan ik heel goed begrijpen.

Ik erger mij aan dat soort dingen eveneens.

Het gaat daarbij niet zozeer om de waarde van het ' mij ontnomen voorwerp'. Maar meer om het brutale gedrag.

Dat soort gedrag houdt namelijk een soort minachting ten opzichte van jou in..en dat stoort mij mateloos.

Nu maakt het wèl verschil WIE het doet, maar toch..ik zou het hem/haar zeker op een subtiele wijze laten merken door bijvoorbeeld het aantal resterende sigaretten te gaan tellen en vervolgens het pakje buiten het bereik van de 'dief' deponeren.

Gaat het om een totaal vreemde. Dan zou ik hem/ haar zeggen dat ze dergelijk brutaal gedrag ten opzichte van mij moeten laten.

Als hij/zij dat raar vindt dat je zo reageert, vraag dàn of hij/zij het zou toestaan als jij zijn/haar portemonnee zou pakken om de kosten van de genomen sigaret daaruit te voldoen.

Gegarandeerd dat je zoiets nooit meer meemaakt bij die persoon noch bij geen van de andere aanwezigen daar.

Groet,

Ton

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens vind ik dit een heel goede vraag..dus een plusje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriendin moppert hier ook altijd over en dat het dan speciaal mensen zijn die zelf niet meer roken zogenaamd maar snel nog even een sigaretje van haar meebietsen.
Zij zegt altijd tegen die persoon, als hij/zij die sigaret ongevraagd gepakt heeft: nou graag gedaan, leuk dat je het even aan me gevraagd hebt.
Hoe je het ook bekijkt,het blijft niet netjes,je hoort het gewoon even te vragen en dat heeft niets te maken met of je wel of niet rookt. Het is niet netjes om ongevraagd iets van een ander te pakken tenzij er op basis van de relatie die je hebt een vertrouwen is ontstaan dat zoiets rechtvaardigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbekende moeten het gewoon eerst vragen! bekende mogen zomaar pakken ik weet zelf ook hoe vervelend het is als je zonder zit en je hebt echt zin in 1! Zeker als ze jou zien roken! Onbekende die het vragen geef ik ook altijd 1. Wat wel iets heel anders is als een persoon altijd sigaretten van je wilt en zelf geen koop! Toen ik naar school ging was er een vriendin die nooit kocht maar altijd van mij wou roken toen heb ik gewoon gezegt jij moet ook maar eens een pakje kopen! Vanaf toen kocht ze haar eigen sigaretten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg steek hem maar op het kan je laatste zijn .
Maar vraag het de volgendekeer even ja .?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Geef hem het hele pakje en stop zelf met roken. Veel gezonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je vertellen waarom hij dit doet. Namelijk puur en alleen om de aandacht te krijgen. En negatieve aandacht is ook aandacht. Van jou of van anderen. Net als een klein kind die wordt genegeerd welke dan gaat zeuren. Dan krijgt hij op zijn kop omdat hij zeurt. In principe doel bereikt, want hij heeft de aandacht gekregen.

Sommige zijn verslaaft om negatieve aandacht te krijgen en dagen mensen continu uit.
En als het je stoort, dan krijgt hij die aandacht van jouw.

Het zijn vaak de mensen die de gangmakers zijn, die vrijelijk in het leven staan. Bepaalde charmes hebben waardoor ze ermee weg kunnen komen. Of een uitstraling hebben waardoor je ze niet 'durft' aan te spreken.
Vaak zien ze het ook als een beloning, hij 'vermaakt' jullie immers (in zijn ogen) als een gangmaker, verhalenverteller.
Ze zoeken ook hun slachtoffers uit. Juist diegene die minder zelfverzekerd zijn, een beetje verlegen, of de vrede willen blijven bewaren.

Hoe je het beste kunt reageren, is in mijn ogen om hem dan ook maar echt de aandacht te geven.
En dan bedoel ik echt. Door ze het hele pakje te geven, zo waar iedereen dan ook bijzit.
Hij zal waarschijnlijk zeggen: nee joh dat hoeft niet, of doe niet zo gek. Gewoon doorpushen, en geven die hap.
Wel vriendelijk blijven en met een lach het pakje door zijn mik dauwen.

Hij zou dan toch wel het merendeel hadden opgerookt. Nu kan jij van hem gaan roken. en aan het einde van de avond vraag je wel een nieuw pakje terug. Een volgende keer hem daaraan herinneren.

Maar geef hem de aandacht, van het hele gezelschap. Ter plekke.

---

Wil je het echt goed aanpakken, dan zou je het niet erg moeten vinden en heel alert zijn zodat jij zelfs met jouw aansteker die peuk voor hem kunt aansteken.
Geloof me of niet, maar hierdoor zal het stoppen. Het 'spel' om de aandacht is dan omgebogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(luid praten, opdat iedereen het kan horen)

Nu weet ik waarom jij zoveel kan reizen.
Je teert op andermans zak.
Wil je ook nog wat te drinken van mij?

(om er in het vervolg zorg voor te dragen dat jouw rokerij
veilig opgeborgen is voor zijn komst)

(Stoppen met roken/drinken is optioneel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou die persoon ook nog n vuurtje aanbieden en vragen of hij/zij de volgende even wil melden omdat je sigaretten bijna op zijn,kan hij/zij nieuwe halen.

Toegevoegd na 2 minuten:
of je zegt,morgen roken we van jouw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Assertief zijn en gewoon informatie geven:
Hey, Ik vind het nogal ongepast dat u zomaar een sigaret neemt zonder het te vragen!!.
Kan hij zeggen tis maar een peuk
Toch heb ik liever dat je het mij eerst vraagt

Je geeft alleen maar informatie hierzo je wijst geen vingers naar die persoon.

geef maar voorbeeld he je snapt me punt wel.

Toegevoegd na 12 minuten:
Merk op dat ik in de ik vorm praat en niet in de jij vorm zoals jij wou zeggen :

Hey koop zelf je eigen sigaret of
Hey waarom steel jij mijn sigaret?

Zeggen : dat is dan 30 cent lijkt goed maar je legt een soort van schuldgevoel op iemand hij moet betalen...

Als je gewoon informatie geeft en zegt wat jij erover denkt zal het duidelijker overkomen en zal hij er de volgende keer opletten en dat is de bedoeling niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo ooit van vragen gehoord? of koop lekker zelf je sigaretten heb geen geldboompje voor anderen..ik zou me er ook vreselijk aan storen als anderen steeds me peuken pakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey maat alles goed en wel maar ik wil niet dat je ongevraagd ff spullen van me pak ook al is het maar een sigaret maar zou het fijn vinden als je het zelf ook ff kan vragen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er aan wat jij daar van vindt. Omdat je er een vraag over stelt hier, ga ik er van uit dat je het niet prettig vindt.
Doe jij dat bij die persoon ook wel eens?
Doe die persoon het vaak?
Hij/zij voelt zich vertrouwt met je en pakt zonder nadenken, tijdens een gezellig gesprek met jou, een sigaret.

Als het je stoort, zeg het dan gewoon op een luchtige manier tegen die persoon dat hij/zij best een sigaretje van je mag maar dat je het op prijs stelt als hij/zij dat eerst even vraagt.
Het zijn jouw sigaretten en het kost genoeg.

Als je niet graag confronteert, kun je ook zorgen dat je je pakje meteen in je tas of jas doet als je er zelf 1 hebt gepakt.

Het zeggen is wel duidelijker en voorkomt waarschijnlijk een volgende achterloze graai in je pakje sigaretten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is de oplossing

http://www.youtube.com/watch?v=7AOb4A23w60&feature=related
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip: Leg je pakje nooit op tafel!!
Sigaretten zijn hartstikke duur en ik vind het meer dan onbeschoft om ongevraagd peuken te pakken uit andermans met veel geld aangeschafte voorraad.
Overigens vind ik ' erom vragen' al brutaal. Iedereen weet toch hoe duur het is?

Wat ik zou doen, als ik zag dat iemand een sigaar uit de doos van mijn man nam (ik rook niet) , dan zou ik zeggen: " Je hebt de verkeerde doos te pakken! Die zijn van X!"
Of: " Ik snap niet dat jij dat durft en wilt. Ik vind het nogal wat, om zomaar zo'n kostbaar staafje bij een ander weg te halen.."

Toen ik jaren geleden nog wel rookte, vroeg men mij dikwijls een sigaret onder het mom van " Eigenlijk ben ik gestopt..maar af en toe kan ik het niet laten. Ik koop ze zelf principieel niet." Was mijn repliek steevast: " En ik trakteer principieel niet op sigaretten aan mensen die ze zelf niet kopen". Boze gezichten, maar daar kan ik gelukkig tegen. Ik kan niet tegen zulk aso gedrag. Gewoon parasitair.

Overigens maakt het mij nog wel uit wie het doet. Als je op bezoek bent en de gastheer/gastvrouw vraagt om een rokertje, of iemand die zelf de peuken in de auto heeft laten liggen, het pakje net leeg heeft of zelf constant uitdeelt, vind ik het heel wat anders dan wanneer het iemand betreft die zelf alles ' gesloten' houdt. Dat is een kwestie van mentaliteit. Wie zo met sigaretten doet, zal het vast ook met andere dingen doen. ( Graaien..) Lik op stuk geven. En, zoals gezegd, niets voor het grijpen leggen!
Dat helpt.