Waarom zou je iemand die 'anders getint' is zo moeten aanduiden.

We zijn allemaal mensen en als je een andere blanke aan wil duiden zeg je ook niet die 'andere blanke'. Dus waarom iemand met een andere huidskleur ook zo aanduiden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat dat mensen eigen is. Je zegt ook brunette tegen een meisje met bruine haren en opdondertje tegen iemand die iets kleiner is. En dan is dit nog positief. Als je het over iemand hebt is het al snel 'die dikke', 'die rooie', en dus ook 'die zwarte'. Ik denk dat dat meer te maken heeft dat je de echte naam van zo iemand niet weet en wij mensen nu eenmaal andere mensen onthouden aan de hand van uiterlijke kenmerken.

Goede vraag overigens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat Geert Wilders op 32 zetels staat, en dus een groot gedeelte van de bevolking vertegenwoordigd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je over een groep blanke mensen praat en een andere bedoelt dan de ander denkt dan zoek je naar een kenmerk dat hem onderscheidt, dan zeg je niet die andere blanke omdat dat geen duidelijk kenmerk is, maar iets van "met de rode trui". Als iemand als onderscheidend kenmerk heeft dat hij zwart is, is dat wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit hoef je natuurlijk helemaal niet te doen, maar heeft wel iets met een uitzonderingssituatie te maken. Bij ons in de straat woonde iemand die uit een andere provincie kwam. Deze man werd "de Utrechter" genoemd. Het probleem is opgelost als beide partijen de persoon bij de naam kennen. Dan kun je over bijv. meneer Jansen spreken.
Ook bij groepen mensen gebeurt dit. Je hebt het soms ook over: Duitsers; Gereformeerden; schoenmakers; etc. Er is niets mis mee om dit te doen. Het gaat er om in wat voor context dit gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als jij naar een land gaat war de mensen niet blank zijn, zal de plaatselijke bevolking het waarschijnlijk ook over 'die blanke' hebben.

Of als je in een kroeg staat en er staan 3 dames aan de bar en 1 daarvan heeft blond haar en de andere 2 hebben donker haar en je zegt tegen een vriend dat je 1 van de 3 wel ziet zitten. Hij zou dan waarschijnlijk vragen welke van de 3 jij bedoeld en dan zeg jij 'die brunette met dat rode truitje'.

Ik denk dat het gewoon menselijk is om iemand aan te duiden op het uiterlijk!