Wat zeg je op Kerst tegen iemand die je groet als je binnen komt?

Zalig kerstfeest? Prettige kerstdagen? Het komt mij allemaal vreemd voor als je iemand in het gezicht kijkt en een hand geeft / zoent als je bij hem op bezoek komt. Hoe groet je iemand netjes op een van de twee kerstdagen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in huiselijke kring bedoelt; gewoon groeten en dan evt. vragen hoe kun kerst was/is.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
'kom binnen'?

Het beste antwoord

Dat hangt af van hoe en wat beide personen geloven. Als jullie beide katholiek zijn dan is het heel gewoon om "zalig kerstfeest" te zeggen, maar bij protestanten is dat niet gebruikelijk. Dan is "vrolijk kerstfeest" of "gelukkig kerstfeest" beter. En in andere gevallen lijkt mij om het hele kerstgebeuren niet te noemen, maar alleen de persoon bij de naam aan te spreken.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

gewoon; hoi, fijn je weer te zien!
prettige kerstdagen zeg je meer voor de kerst, tegen iemand die je pas na de kerst weer ziet.
12 jaar geleden
bij ons zeggen wij altijd Zalig Kerstfeest, maar ben je niet iets te laat met deze vraag?:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha... , ik bedoel natuurlijk voor gister en eergister... Sjongejonge, wa kunnen er toch nonchalante mensen op GV zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die een dergelijk opmerking maakt zou ik eerder als scherp of oplettend bestempelen (het compleet tegenovergestelde van nonchalant). Of dacht je daadwerkelijk dat Griekenland89 niet in de gaten had dat het net kerst is geweest?
Wij zeggen altijd 'fijne dagen', 'fijne feestdagen' of 'fijne Kerst'. Eigenlijk nooit 'zalig' of 'prettig'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tweede Kerstdag was ik met het koor in een Katholieke mis. Er werd uitgebreid Zalig Kerstfeest gewenst met kussen en al. Mijzelf komt dat vreemd voor op de twee dag. Maar als je bedenkt dat de sfeer van Kerst voor altijd is, zou het kunnen. In mijn eigen kring, zeggen we gewoon, dag, gezellige Kerstdagen hoor.
En op kerstkaarten zetten we: gelukkig Kerstfeest.
Of ook: gezellige dagen, of vredig kerstfeest, of iets dergelijks. Het zalig kerstfeest wordt, bij mijn weten, uitsluitend spontaan als begroeting op Kerst gebruikt in RK kringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zeg je pas als je weggaat
nog prettige feestdagen enz.
Als je binnenkomt zeg je zoiets
van gezellig he Kerst.
12 jaar geleden
Je kan met Kerst mensen begroeten met
‘Prettige feestdag!’ of Fijne Kerst!.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals je hem/haar anders zou begroeten.

Prettige of fijne kerstdagen zeg je voor de kerstdagen alleen tegen iemand die je niet zult zien tijdens de kerstdagen.
Daar zijn ook de kerstkaarten voor bedoeld.
Je zegt dat bijvoorbeeld tegen collega's of winkelpersoneel.
Bij katholieken is het (bij mijn weten wel vrij gebruikelijk om iemand te begroeten met zalig kerstfeest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo, leuk je weer te zien. Hoe is de vakantie?

Toegevoegd na 1 uur:
Je brengt het op een ander onderwerp dan kerst.