Hoe kan ik het beste op racistische opmerkingen reageren?

Hoi, ik zit ergens mee. Ik ben half Nederlands en half Nigeriaans. Ik heb dus een donkere huid. Ik heb vorig jaar al wat problemen gehad met mensen die mij uitscholden vanwegen mijn huid. Ik ben toen nar mijn ouders gegaan en hebben toen met deze kinderen aan tafel gezeten en het is een soort van opgelost. Maar ik durf nu bijvoorbeeld niet voor mezelf op te komen omdat ik bang ben een racistische opmerking terug te krijgen. Ook bijvoorbeeld als ik op straat loop word er "he neger naar me geroepen" ik vind dit heel vervelend en word er onzeker van. Hoe kan ik hier het beste op reageren? (Ik zit in klas 3)

Toegevoegd na 6 minuten:
(Ik ben echt wel trots op mijn huid hoor!) :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Amadea
9 jaar geleden
"Ik ben gewoon een Nederlander, net als jij!" zou ik terugzeggen tegen die persoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En terecht dat je trots bent op je huidskleur! Je hebt iets van nature waar anderen voor naar de zonnebank gaan of liggen te bakken in de olie in de zon! Zo dom kunnen mensen zijn!
Mensen die zo reageren zijn niet alleen maar dom maar hebben zelf een probleem. Daar moet je dus aan denken als men zulke opmerkingen maakt. Negeren is het beste wat je kunt doen met zulke mensen. Daar hebben ze niet van terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag zeker trots zijn op je huidskleur! Het is jammer dat sommige mensen niet inzien dat we allemaal maar mensen zijn. Je zou het kunnen negeren of je zegt wat je vind op een respectvolle manier. Zie het niet als een probleem van jou maar van die ander...
flyingcrow
9 jaar geleden
Sluit me helemaal bij vorige sprekers aan,ik zie het maar als een gebrek aan beschaving als je het nog ooit overkomt,Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vrede hebben met je huidskleur zou ik gepaster vinden.
Er zijn wereldwijd al teveel nare dingen gebeurd omdat mensen tróts zijn op hun huidskleur...
Sowieso heb ik op z'n zachtst gezegd moeite met het trots zijn op iets waar je zelf geen enkele moeite voor hebt hoeven doen. In principe zijn er twee opties:
Reageren of niet.
Niet reageren is verdomd moeilijk en in jouw geval misschien niet eens een optie, aangezien dit het gevoel van onrechtvaardigheid en boosheid niet wegneemt. Als je wél reageert, lijkt het mij gepast om middels een snedige opmerking hun intelligentie in twijfel te trekken. Een door een spottend lachje vergezeld "Kruip terug naar de beerput waaruit je ontstaan bent, inferieur schepsel" wil ook wel eens effectief zijn. Of een opmerking waar ze helemaal niets mee kunnen; eentje die ze in verwondering achterlaat, zoals:
"Oh ja? In jouw paspoort staan waarschijnlijk ontzettend kleine lettertjes!" Wees creatief en leg middels je eigen intelligentie je opponent het zwijgen op. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt het het beste negeren. Die mensen zeggen dat vooral om stoer de lijken denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi , heel jammer dat je dit zo moet mee maken . M'n broer en zuster hadden vroeger vuur rood haar die werden ook voor vuurtoren uitgescholden . Domme mensen ( of slimme mensen die dom doen nog erger ) voelen zich beter een ander te kleineren of de les te leren enz dan voelen ze zich beter . Vaak komt dit uit een minderwaardigheid complex voort . Tja sta er boven maar een echte oplossing heb ik niet want domheid kunnen we niet oplossen . Negeren is vaak het beste vaak zijn ze met een groepje de lafaards dus laat je niet uitlokken .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zijn waarschijnlijk hetzelfde slag 'tolerante' , "ik-discrimineer-nooit"-Nederlanders die zich nu via media als Facebook zo fel roeren in de Zwarte Piet-discussie ("Zwarte Piet is geen racisme" . )
We realiseren ons gewoon te weinig hoe ontzettend veel racisme er is in Nederland en hoe volstrekt normaal we dat vinden.
Negeren is vaak het beste ; er zijn maar weinig mensen bij die werkelijk een discussie waard zijn die je kans maakt te winnen ; eerder wentelen ze zich nog meer in hun domheid en gooien er nog een schepje bovenop.
Gaat het om discriminatie op de werkvloer, door de overheid of in zeer kwaliijke vorm, dan is aangifte doen de meest voor de hand liggende optie.
nounka
9 jaar geleden
Zijn er geen anti-pest programma's op je school? Of nog beter, de hele scholengemeenschap?
Ze gebruiken je huisdkleur om je het lastig te maken. Ja dat is rasisme maar ze pesten ook dus kan jij gebruik maken van wat ze te bieden hebben.

Antwoorden (4)

Om meer zelfvertrouwen te krijgen zou je een faalangst reductie training kunnen doen (is misschien bij jou op school) en verder is negeren denk ik het best want je zult het altijd houden omdat er altijd mensen blijven die racistisch blijven doen helaas..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door het niet persoonlijk op te vatten en te realiseren dat het meer wat zegt over diegene die jouw uitschelden. En wat ook belangrijk is de omgeving waar je zit. In sommige omgevingen zijn mensen van een bepaalde ras niet geliefd en die omgevingen kan je beter ook vermijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een kind bent, zoals jij, zullen nare opmerkingen soms nog veel harder aankomen omdat je niet begrijpt waar die vandaan komen en omdat relativeren iets is wat je nog niet goed geleerd hebt. Maar of je nou kind bent of volwassen: racistische opmerkingen doen altijd pijn. Maar misschien ga je er anders mee om als je ouder bent omdat je dan beter begrijpt dat het echt alleen iets zegt over degene die het doet, ook al blijft dat soms pijn doen. Probeer het nu alvast al een beetje zo te zien: degene die jou discrimineert op grond van je huidskleur wordt onzeker van jullie verschillen en heeft niet geleerd om die verschillen te respecteren. Vooral kinderen kunnen heel gemeen tegen elkaar zijn, ze proberen elkaar pijn te doen waar het ook het meest pijn doet. In jouw geval is dat je huidskleur omdat dat je aan de buitenkant anders maakt en omdat je dat niet kunt veranderen. 50 of 60 jaar geleden was het voor een kleurling nog erger in Nederland: er waren toen nog maar weinig mensen met een andere huidskleur. Toen voelde zo iemand zich helemaal alleen staan. Nog steeds zie je dat scholen in kleine dorpjes vaak nog 'wit' zijn, terwijl je in grote steden alle kleuren van de regenboog ziet. Je bent allang niet meer de enige met een ander kleurtje.
Ik begrijp dat je het lastig vindt om voor jezelf op te komen omdat je bang bent om een racistische opmerking terug te krijgen, maar je hoeft niet over jezelf te laten heenlopen. Dat gaat te ver. Werk aan je zelfvertrouwen, kom voor jezelf op. Al zou het niets veranderen aan het rotgedrag van de ander, het gaat erom dat jij je trots en eigenwaarde bewaart. Want jij bent niet minder dan een ander en niemand mag jou zomaar beledigen. Dat mag je laten zien. Er zijn helaas nu eenmaal mensen die dom en gemeen zijn en dat zal altijd zo blijven. Zorg dat je fijne vrienden hebt die je steunen, wees blij dat je niet zo dom bent als degene die racistische uitspraken doet en wees trots op jouw prachtige huidskleur. Wat zou het saai op de wereld zijn als we allemaal hetzelfde waren. Dus als je voor jezelf opkomt en je krijgt alweer een racistische opmerking terug, zeg je gewoon: 'he, grow up! Of ben je niet van deze tijd?' En zoek vrienden die je steunen en ook hun mond opentrekken als jij gekwetst wordt.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb dat ook nog steeds. Ik ben half Filipijns en half Nederlands, 24 jaar en word vaak als Chinees uitgescholden. Heel kinderachtig.
Op het moment zelf is het lastig om er over heen te komen. Je zelfvertrouwen gaat omlaag waardoor je jezelf naar beneden zult halen.
Mijn tip: Kijk ze aan, geef ze een glimlach en zeg iets van: Ik ben tenminste een mooier individueel dan dat jullie kaaskoppen ooit zullen zijn.
Sta dan recht op, kin omhoog en loop rustig weg met een lach.
Pesters houden er niet van als de pestende lacht i.p.v. huilt of boos wordt.

Hopelijk kom je er over heen! :)