Hoe komt het dat veel mensen hun geluk identificeren met tijdelijke dingen zoals carriere en dergelijke.. tastbare, tijdelijke vormen?

1)In mijn omgeving zie ik mensen waarbij dit soort tijdelijke vormen (carriere, materiele dingen, partner...) ophouden en ze dan totaal de weg kwijt zijn: ze zijn hun basis van geluk kwijt -> alsof hun eigenwaarde gekoppeld is aan die vorm van succes en dan totaal verdwijnt.
2)Vandaag stelde iemand een vraag in de trant van 'waarom vallen vrouwen op sterke mannen'.. Dit werd in veel antwoorden aan 'zich veilig voelen' gekoppeld..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In het leven is de wereld en de maatschappij continu op zoek naar de ideale manier om te leven. Er wordt gezocht naar de optimale balans waarbij geluk op de eerste plaats staat.

Het materialisme en de focus op uiterlijk is momenteel erg in trek in deze periode. Die periode is voorgegaan met een periode waarin het gezin belangrijk was. Maar ook sociale samenhang.
Het nadeel wat hieruit naar voren is gekomen is dat de vrouw zich wat onderdrukt voelt, niet vrij om te kunnen doen wat ze zou willen. Maar ook de sociale controle ging te spuigaten uit. Men kon zijn kont niet meer keren of je werd erop aangesproken. De pastoor kwam lang waarom je nog geen kinderen had.

Nu zie je een periode van meer individualisme en daarin ook het eigenbelang van werk, carrière, maatschappelijke status. Vrouwen willen niet meer huisvrouw worden en willen ook werken. Mannen blijven ook willen werken. Er wordt dus meer gekeken wat men ZELF wil.

Ook in deze periode zal dit doorgaan totdat men deze eigenschappen door en door hebben kunnen aanschouwen en kunnen meemaken. Dan zal duidelijk worden welke negatieve eigenschappen een maatschappij zoals dit zal hebben. Namelijk dat de kinderen zich niet gehoord voelen, krijgen te weinig aandacht en zoeken hun weg in hun leeftijdgenootjes. Maar door een gebrek aan volwassenen voorbeeld lijken ze nu meer te ontsporen dan voorheen.
De werkdruk wordt hoger en men heeft minder fitheid om naast het werk ook nog het gebrek van het gezin te kunnen opvangen.

Ook deze periode zal overgaan naar een andere weg, want ook nu worden de negatieve eigenschappen duidelijker en duidelijker. Dan wordt er weer wat anders geprobeerd.

In de wereld/maatschappij zie je deze golfbewegingen. Daarin gaat men van de ene uiterste naar de andere, steeds een beetje dichter naar de einde van een ultieme maatschappij. Het is echter een lange weg en we zijn als mensheid nog niet bij die ideale toestand aangekomen.

---

Wat je nu ziet is niet slecht, het is slechts een leerproces. Zie het maar als jouw taak dat jij het anders kunt gaan doen.
Als kind doet je namelijk wat je ouders niet goed doen anders en wat ze wel goed doen neem je mee. Dat noem ik zelf de spirituele evolutie. Zo zal elke generatie het net weer anders doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor uw antwoord :)

Andere antwoorden (4)

Alles is tijdelijk in ons leven, ons leven zelf ook, in ieder geval ons huidige leven op aarde, dus waarom zouden we hier gekomen zijn in een tastbare vorm, en afhankelijk van het tastbare, als we daar ons geluk niet uit mogen halen? Ik denk dat als er zoiets bestaat als zielen, dat die juist weer een lichaam zoeken om te genieten van die tijdelijke aardse tastbare ervaringen, en zo niet, dan is dit leven zelfs het enige echte, en hier is alles tijdelijk, dus vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij noemt een carriëre en een partner tijdelijke dingen. Maar die worden geacht niet tijdelijk te zijn maar behoorlijk lang te duren. Carriëre tot je pensioen en partner voor de rest van je leven. Het kan dus gebeuren dat die dingen eerder wegvallen dan men gedacht had en daar raken mensen dan ontredderd van. Een goede baan, geld op de bank en iemand waarvan je houdt en waarmee je je leven deelt zijn inderdaad vaak de basis van je geluk en als je die onverhoopt kwijtraakt val je in een zwart gat.

Een persoonlijke vraag en ik ben erg benieuwd naar je antwoord: Als je geluk NIET op die dingen gebaseerd is, waar baseer JIJ je geluk dan op?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluk zit in jezelf, niet in voorwerpen of geld of een partner. Je kunt gelukkig zijn MET iemand, maar je bent pas echt gelukkig als je niemand perse nodig hebt en niks te verliezen hebt. Want dan kun je genieten van de simpele dingen des levens... zoals de geur van de bossen als het net geregend heeft, een regenboog, een mooie vlinder, een sprinkhaan die op je hand blijft zitten en naar je staart :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van al die mooie kleine dingen en momenten kan ik anders ook genieten samen met mijn partner. Het moment te kunnen delen maakt mij des te gelukkiger...
zondag
13 jaar geleden
Houd me ten goede, van die kleine dingen geniet ik ook; iedere dag weer. Maar ik vraag me af of mensen die hun partner en baan verliezen op dat moment daar nog voor open staan. Dat soort genieten lijkt me meer voorbehouden voor mensen die in de luxe positie verkeren redelijk tevreden met hun leven te kunnen zijn. Als jij in paniek bent omdat je wereld instort hen je wel wat anders aan je hoofd dan een regenboog of lekker ruikende lucht. Als je niks te (vr)eten hebt helpt een sprinkhaan op je hand ook niet om je gelukkig te voelen (of je zou hem moeten willen opeten). Geluk zit niet in voorwerpen, geld of een partner, maar die zijn wel een basis ervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik baseer mijn geluk ook op de dingen die u beschrijft en ben met u eens dat dingen als carrière en een partner voor het leven kunnen zijn. Deze vormen die ook een bepaald geluk bieden zijn voor mij alleen geen basis om mij compleet te voelen en volledig tevreden te zijn, ik identificeer mij niet met de dingen die ik mag hebben en kan deze daardoor ook niet kwijt raken. 11 Jaar geleden heb ik mijn vader moeten begraven was toen 11, door religie mijn broers/zussen en (beste) vrienden kwijtgeraakt, een 'relatie' van 3 jaar die verbroken werd en ik mijn concertvleugel, mijn verlengstuk van mijzelf kwijtraakte. Allemaal dingen waarvan ik dacht dat deze mijn identiteit bepaalden. Ik ben mezelf meerdere malen verloren omdat ik dacht dat al die dingen bepaalden wie ik echt was. Ik probeer nu 'te zijn' ipv iets of iemand te worden. Wat niet wegneemt dat ik een knettergekke 20-er ben =p met doelen, vrienden, een leuke studie, inmiddels weer een mooie vleugel en hopelijk nog veel meer verschillende vormen van geluk om blij van te worden =)
zondag
13 jaar geleden
Een mens voelt zichzelf nooit volledig compleet en tevreden (mijns inziens). Natuurlijk moet je om gelukkig te zijn allereerst gelukkig zijn over, of tevreden zijn met jezelf, of je nu alles hebt of niets. Als je alleen maar probeert 'te zijn' en niet 'te worden' sta je stil. En stilstand is achteruitgang. Je kan mij niet wijs maken dat je niet ontzettend veel belang hecht aan je vleugel. Immers door hem ben je wie je wilt zijn, een musicus (of een behoorlijk ver in de muziek zijnde amateur). Mocht die vleugel niet een basis van je geluk zijn en je niet maken tot wie je bent, gooi hem dan maar weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij niet gelukt om u uit te leggen wat ik echt bedoel. U heeft het over totaal andere dingen dan ik...
Das niet wereldwijd. Dit is een westerse manier van denken... De oosterse manier van denken staat daar eigenlijk lijnrecht tegenover. Even in grove lijnen he? ik scheer niet alles over een kam, maar even in het algemeen genomen... in het Taoïstische of in het boeddhisme geef je materialistische zaken eigenlijk zon beetje op... leef je volgens een heel spiritualistische wijze. Ik begin zelf net ermee, dus ik kan er nog niet zo gek veel over vertellen, maar ik weet zeker dat er bruikbare antwoorden komen voor je hierover...

Hoe we hier in het weten denken en leven krijgen we eigenlijk met de paplepel ingegoten ... Alles draait om macht, geld en prestige, slank zijn, mooi zijn en blijven, etc... ... Als je geen baan hebt, geld en leuke spullen, tel je voor veel mensen niet mee... Ik ken zelfs mensen die op je neer kijken als je geen fitness of body building doet... Ik vind dat puur ego gedrag. Laten we eens verder kijken dan onze neus lang is... Veel mensen gaan er aan onder door, omdat ze constant onder druk staan, = langdurig onder stress, wat resulteert in een burn out e.d. en steeds minder mensen kunnen meekomen in deze harde maatschappij...

Ik persoonlijk voel me trouwens veilig bij een man die me neemt zoals ik ben. Die me stimuleert bij mezelf te blijven en te zijn. Das pas echte liefde en kracht ;-)

Toegevoegd na 4 minuten:
Geluk zit in jezelf, niet in voorwerpen of geld of een partner. Je kunt gelukkig zijn MET iemand, maar je bent pas echt gelukkig als je niemand perse nodig hebt en niks te verliezen hebt. Want dan kun je genieten van de simpele dingen des levens... zoals de geur van de bossen als het net geregend heeft, een regenboog, een mooie vlinder, een sprinkhaan die op je hand blijft zitten en naar je staart :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik ben door een burn-out flink de weg kwijt geweest, Alleen kwam ik zelf tot het besef dat ik weg moest bij deze baas, dat de manier waarop ik door de werkgever werd behandeld niet de manier was, waar ik me prettig bij voelde, terwijl ik toch in de non-profit sector werkzaam was.
Maar ik ben we wel altijd bewust geweest dat ik mijn geluk niet kwijt was. De wil om gelukkig te zijn heeft ieder mens in zich. Alleen heeft voor iedereen geluk een andere betekenis.
Ik ben tot het bewustzijn gekomen dat ik alleen gelukkig kan zijn als ik mezelf de moeite waard vind.
Ik ben me in verschillende geloven gaan verdiepen en uit elk geloof kun je positieve dingen halen.
Mededogen hebben voor je medemens is mededogen hebben met jezelf.
Zolang ik positief in het leven sta ben ik gelukkig. En dat heeft maar tot op zekere hoogte te maken met materieel bezit. Maar ik ga er wel steeds minder waarde aan hechten. Misschien uit nood geboren, maar ik heb me nog nooit zo goed gevoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je ervaring :)