Geboortenaam. De ombudsman heeft dit aangekaart en vanaf eind 2010 is dit de standaard:

Als overheid moet je in je communicatie rekening houden met àlle burgers. Bijvoorbeeld door taal te gebruiken die zoveel mogelijk mensen begrijpen. En ook in je formulering te zorgen dat de juiste mensen zich aangesproken voelen. Zo'n formulering echter kan verouderd raken als bijvoorbeeld regels of omstandigheden veranderen. Op zo'n geval wees Victor* het ministerie van Buitenlandse Zaken. …

Victor woont in België en wil zijn Nederlandse paspoort vernieuwen. Hij download hiervoor een aanvraagformulier van de website van de Nederlandse ambassade. Op dit formulier staat als toelichting bij het invulvakje 'naam aanvrager' dat de gehuwde vrouw alleen haar meisjesnaam moet invullen. Hij vindt de formulering niet juist en verouderd. Mannen kunnen tegenwoordig ook de naam van hun vrouw aannemen. En mannen kunnen bovendien met mannen trouwen, zoals in Victors geval. Ook vindt hij de term 'meisjesnaam' niet meer passen bij de gelijkwaardige positie van de vrouw in de moderne maatschappij.

Hij attendeert het ministerie van Buitenlandse Zaken hierop en vraagt de term 'meisjesnaam' aan te passen en te vervangen door 'geboortenaam'. Dat is het alternatief dat de Nederlandse Taalunie adviseert als geslachtsneutrale term. Het ministerie laat hem echter weten 'meisjesnaam' zal blijven omdat de doorsnee burger deze term het beste begrijpt. Daar is Victor het niet mee eens en legt de kwestie voor aan mij. Ik bekijk deze.

De minister van Buitenlandse Zaken voert de 'doorsnee burger' op, voor wie de term 'meisjesnaam' het meest begrijpelijk zou zijn. Nog los van de vraag wie het ministerie met doorsnee burger bedoelt, vind ik dat de overheid rekening moet houden met iedereen als zij communiceert. Op sommige mensen komt de term meisjesnaam raar over. Door het gebruik van een geslachtsneutrale term zoals 'geboortenaam' voelt iedere burger zich erkend en correct aangesproken. Ik ben het dan ook met Victor eens dat Buitenlandse Zaken de term moet aanpassen.

Ik laat de minister dit weten en vraag om de formulering op het aanvraagformulier voor reisdocumenten aan te passen. En dit ook bij de overige ministeries erop aan te dringen deze formulering op andere standaardformulieren en folders aan te passen. De minister heeft mij laten weten dit te doen. Ik ben blij dat Victor deze kwestie heeft aangekaart en gelukkig met resultaat!
http://www.nationaleombudsman.nl/meisjesnaam
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vroeger was het meisjesnaam. Daar waren nog al wat bezwaren tegen omdat er niet zoiets als ""jongensnaam"" bestaat. Bij gelijke positie van mannen en vrouwen is het vrij logisch voor een neutrale term te kiezen en dan is geboortenaam een logische keuze, die je ook steeds vaker tegenkomt.
En er is nog een reden: tegenwoordig kan je bij het sluiten van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap kiezen welke achternaam de partners willen dragen. Er zijn dus mannen die de achternaam van hun vrouw kiezen. En dan zit je met die meisjesnaam...
Als je een vliegticket koopt is dat tegenwoordig altijd op geboortenaam.
In het verleden nam de vrouw verplicht de achternaam van de man aan. Dat was ooit logisch, tot ik meen 19567 werd de vrouw zodra ze huwde handelingsonbekwaam, dwz gelijkgesteld aan een kind qua beslissingen etc. Dus lag alles bij de man, het "hoofd van het gezin". Die tijden zijn voorbij.
In Engeland kent men nog steeds de traditie dat een vrouw die bijvoorbeeld geboren is als Annie Smith en trouwt met Peter Jones, vanaf haar trouwen Mrs. Peter Jones heet!

Toegevoegd na 1 minuut:
Raar jaartal. Moet 1956 zijn.....