Stuur je ook nog een condoleancekaart als je naar de begrafenis bent geweest?

Het is een client van me.
gisteren was de begrafenis, ik ben alleen bij het condoleren geweest, niet naar de kerk.Maar ik had de kaart ook al gekocht. Hoe hoort het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.4K

Het beste antwoord

Hoe hoort het,is je vraag...daar zijn geen regels voor.
En ieder doet wat hem goed lijkt.
Persoonlijk stuur ik een kaart en ga naar condoleren/begrafenis.
Een kaart wordt ook veel bewaart om later eens terug te lezen,net als een condolanceboek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat is helemaal aan jou.
Als jij nog een kaart wil sturen, dan doe je dat.

Wel vind ik, als je een kaart stuurt, schrijf er dan iets persoonlijks in. Een standaard kaart met alleen je naam onderin is totaal niets zeggend. Dan kun je beter niets sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij zeker kunnen, de familie was daar aangeslagen dus zal zich niet iedereen herinneren. De kaarten bekijk je vaak later. Dus gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stuur hem gewoon op die kaart
de kans dat ze hem nu goed lezen is wel iets groter omdat ze er in het begin zoveel krijgen vaak dat ze er vluchtig over heen lezen

mensen vinden het fijn dat je even laat blijken dat je stilstaat bij hun verdriet
en of dit nu voor of na de begrafenis is dat doet er niet toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat zou ik zeker doen. De eerste dagen zijn een roes voor de familie, het is fijn als ze wat later ook nog aandacht krijgen. Zeker als je er iets persoonlijks opzet over de overledene en/of een welgemeende troost voor de nabestaanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de nabestaanden hebt gecondoleerd en misschien ook nog het condoleanceboek hebt getekend is het niet gangbaar en nodig nog eens een condoleancekaart te sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stuur zelf nooit een kaart meer als ik er ben geweest.
Er liggen altijd, zowel in de kerk als bij de begraafplaats condoleancekaartjes. De familie ziet dan dat je bent geweest. Wil je nog een bijzondere herinnering vertellen of zo, dan kan je nog een briefje schrijven, maar een kaart is echt niet nodig, eigenlijk overbodig als je er was!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar jij je het best bij voelt, zo hoort het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet. Je bent geweest en hebt het condoleanceregister getekend. Hiermee heb je aan formele beleefdheidsnormen voldaan.
Echter, als het een zeer drukbezochte teraardebestelling is, waar de betreffende nabestaanden jouw aanwezigheid nauwelijks opmerken en men ook makkelijk over jouw handtekening heen kunnen kijken, kun je het wel doen. Ik zou dan zelf ervoor kiezen iets ludieks (als het er was!) te benoemen van de begrafenis zelf , zodat het niet alleen maar een extra condoleance is, maar meer een terugblik op de plechtigheid.
Bij zakelijke relaties zou ik niet zo snel kiezen voor een bezoek en ook nog een kaart. Zeker niet als die op persoonlijke titel is. Misschien van het bedrijf. neutraal.