Hoe ver kun je gaan om geluidsoverlast van buren tegen te gaan?

Namens een vriend, deze heeft sinds 2 maanden een nieuwe buurman. Deze maakt veel herrie: schreeuwen en keiharde muziek de hele dag door.
Stappen die al ondernomen zijn:
-Buurman aanspreken (+aangetekende brief)
-Politie bellen.
-Woningbouwvereniging bellen.
-Er wordt een herrielijst bijgehouden.
De buurman heeft een hoekwoning en onze vriend is de enige die er last van heeft.
De politie en de woningbouwvereniging doen niets.
Helaas heeft onze vriend een inzinking gekregen van deze gebeurtenis. Het lijkt erop dat hij overspannen begint te raken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Ik had je graag iets anders willen vertellen, maar ik denk dat je meer hebt aan een realistisch antwoord. En dat is: verhuizen. Hoe eerder hoe beter.

Ik heb zelf moeten verhuizen vanwege een luidruchtige en agressieve buurman. Mijn zus wil nu verhuizen omdat zij een luidruchtige onderbuurman heeft. Ik ken meerdere mensen die om die reden hebben moeten verhuizen. Ook hier op GV zitten meerdere mensen die ofwel reeds zijn verhuisd, ofwel geld aan het verzamelen zijn om zo snel mogelijk te kúnnen verhuizen.

Aan de politie heb je niets. Die komen in geval van acute crisis eens even kijken, maar verder blijken ze zich te beperken tot sussen. Een belofte hier, een babbeltje daar - als de klagers daarna weer naar huis gaan, is de klus geklaard.

Woningbouw en rechter, daarvoor moet je een paar jaar geduld hebben. En zelfs dan moet je maar afwachten wat het resultaat is - zie mijn reacties op een paar andere antwoorden op deze vraag.

Nee, de praktijk is dat degene die het meeste last heeft van de situatie, zal verhuizen.

Zo te horen is dat jouw vriend. Die heeft er echt flink last van. Hij is nu misschien zelfs bezig er psychisch aan onderdoor te gaan - en dat kan ik me uit mijn eigen ervaringen levendig voorstellen.

De buurman daarentegen heeft nergens last van. Goed, hij heeft wel een zeikerdje naast zich (vanuit buurmans oogpunt dan he, begrijp me vooral niet verkeerd) dat elke keer weer loopt te klagen, en zelfs regelmatig de juten erbijhaalt. Maar daar valt wel overheen te komen. Gewoon niets van aantrekken. En als die zeikerd weer eens gaat klagen, gewoon hartelijk uitlachen en lekker doorgaan met wat je aan het doen was.

Dus: een joekel van een probleem voor jouw vriend, een klein ergernisje voor de buurman. Conclusie: jouw vriend zal het eerste verhuizen.

Als dat dan toch zo is, kan hij dat maar het beste zo snel mogelijk doen. Dat scheelt een hoop ergernis.

Zelf ben ik te lang naast mijn toenmalige herriebuurman blijven wonen. Met als gevolg slapeloosheid, slecht functioneren, continue moeheid, argwaan enzovoort.

Toen ik eenmaal was verhuisd, heb ik nog tijden rechtop gestaan van de adrenaline zodra mijn nieuwe buurman maar even hard lachte - bij de oude buurman was dat het teken van een paar uur pokkenherrie. Het heeft ruim een jaar geduurd voordat ik, als ik mijn nieuwe buurman hoorde lachen, niet meer meteen stijf stond van de spanning.

Mijn advies is dus: verhuizen, meteen!
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingrijpend maar helaas helemaal waar. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijnend, ik heb er geen woorden voor.
Wel een + Cryofiel.
Cryofiel
14 jaar geleden
De eerste antwoorden op mijn gerelateerde vraag sterken mij in mijn overtuiging dat er niets aan te doen is. Jouw vriend maakt nog *enige* kans omdat hij in een huurhuis woont en hij dus de woningbouwvereniging kan inschakelen. Maar je schrijft al dat die niets doet. ALS de woningbouwvereniging al iets doet, moet je rekenen op vijf jaar ellende voordat er *misschien* verbetering in de situatie komt. Jouw vriend kan er na twee maanden al niet meer tegen. Ik blijf dus met klem adviseren: verhuizen, meteen!

Andere antwoorden (8)

De wanden geluidsdicht maken door een speciaal bedrijf is misschien een optie.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.akoestikon.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar de rechter
Indien u op grond van uw dossier van mening bent dat uw buren onrechtmatig handelen, zoals hierboven omschreven en eerder genoemde maatregelen geen oplossing boden, dan kunt u een civiele procedure starten bij de rechtbank. U zult hiervoor een advocaat in moeten schakelen. De rechter zal in zijn beslissing uw belang en het belang van de tegenpartij afwegen, de uitkomst van de procedure is dus altijd onzeker. De rechter kan de overlastgever een verbod opleggen, indien er niet aan het verbod wordt voldaan moet de tegenpartij een dwangsom betalen. Op zich lijkt dit ideaal, heeft de overlastgever echter geen geld of inkomen dan schiet u hier dus niets mee op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hou ik elk geval die herrie lijst bij
Maar als het al zover is dat je overspannen begint te worden dan is verhuizen desnoods met behulp van de woningbouw stichting een optie.

ik vermoed dat als je op die manier en woning probeert te zoeken dat ze wat meer aandacht gaan besteden aan je zaak. al zou je je alleen al inschrijven met deze klacht
als motivatie om te verhuizen of er in elk geval een officieel verzoek tot urgentie bij doet dat maakt het zeker wat officieeler.

Zeker omdat als de woning leeg komt te staan dat zij inkomsten gaan missen.
Als blijkt dat de ander bewoners er ook last van zouden kunnen hebben.

De huisarts opzoeken is ook een zeker stap die genomen kan worden.
zker als je klachtne begint te krijgen hij kan het zeker bijhouden
Deze kan in elk geval een professionele opinie geven en eventueel een extra motivatie en prioriteits verhuizing bewerkstellingen bij de woningbouw stichting.

Blijft dus in contact met al die instanties die kunnen helpen al lijkt dat ze nix doen.
Uiteindelijk zal je aan de hand van die contacten zeker met enige prioriteit kunnen worden behandeld.

Dat is mij ook overkomen bij mijn buurman is op een gegeven moment het water afgesloten
hij betaalde niet
of dat hier ook zou kunnen spelen weet ik niet maar
er moet heel wat gebeuren voordat ze buiten de woning het water afsluiten.
Ik vermoed dat de samenwerkende verbanden hier toch een rol hebben gespeeld.
14 jaar geleden
Laat je vriend eens naar een buro van rechtshulp gaan en juridisch advies vragen. Dit spreekuur is gratis. De verhuurder is nl. volgens de wet verplicht voor "rustig woongenot" te zorgen voor de huurders.Vaak heeft een goede brief van een advocaat al genoeg impact om er eindelijk iets aan te doen. Een verhuurder mag de klachten niet naast zich neerleggen en is verplicht een grondig onderzoek in te stellen en zonodig maatregelen te nemen om er een einde aan te maken. Als de verhuurder onvoldoende doet aan de overlast, dan kan de huurder hem hiertoe dwingen.
In het uiterste geval kan de huurder een procedure bij de kantonrechter starten om de verhuurder hiertoe te verplichten. Soms veroordeelt de rechter de verhuurder een schadevergoeding te betalen aan de huurder als er niet snel genoeg actie is ondernomen tegen de overlastveroorzaker. In heel extreme omstandigheden is het de huurder toegestaan de huur "op te schorten".
De huur dus gedeeltelijk en tijdelijk niet te betalen.
Er zijn zo`n 50 buro`s voor rechtshulp en het spreekuur is altijd gratis!
amc
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Is zekers een goede tip. Echter, vraag ook hoe lang het zal duren, *indien* er succes wordt bereikt, voordat het weer rustig wordt. Kijk of je het zo lang nog uithoudt. En houdt rekening met de kleine pesterijtjes die ik beschreef: iedere dag (en nacht!) net genoeg herrie om uiterst irritant te zijn, maar net niet genoeg om er iets aan te (laten) doen.
Als ik het zo lees heeft je vriend al een heleboel stappen ondernomen om een einde te maken aan die overlast. Zoals je al schrijft doet niemand iets. Dus als je vriend verstandig is, moet hij zo snel mogelijk verhuizen. Hij gaat er aan onderdoor. Dit getreiter van buren maakt je helemaal kapot.
Ikzelf ben door dat soort getreiter bij de GGZ terechtgekomen en, hoewel al 3 jaar verhuisd, nog steeds niet mezelf. Al moet je schulden maken om te verhuizen, wegwezen. Zo snel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een huis aangeboden gekregen. Toen ik kwam om de woning te bezichtigen bleek meteen dat de buren het niet zo nauw namen. Ik heb toen contact gehad met de woningbouwstichting die zei dat ze al heel wat actie hadden ondernomen om hun huurder te verwijderen. Volgens hen was het een hele lange en moeilijke procedure die lang niet altijd succesvol was.

Mijn advies: zoek een ander huis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar probleem. Helaas wordt er weinig tot geen acties ondernomen door woningbouw of politie (regels en wetgeving). Het enige wat je kunt doen is melden van overlast, schriftelijk vastleggen en verhuizen. Doen wij ook, nou ja... We staan al 1.5 jaar op de wachtlijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral Cyriofiel geeft een perfect dekkend antwoord. Mijn advies: VOORDAT je een huis koopt of huurt, bel even aan bij de buren om te kijken wat voor mensen dat zijn; gezinssituatie, leeftijd, werkend etc. Je kunt meestal goed inschatten of dit luidruchtige lui zijn of niet. Een studentenhuis naast je is iets anders dan een oud oma'tje qua geluid. En informeer oo hoe goed de wanden zijn geisoleerd. Nieuwe huizen zijn vaak veel beter geisoleerd dan oude (vooroorlogs en tot jaren zestig).