Bestaan vriendschappen wanneer ze puur digitaal zijn?

Ze zijn onvergelijkbaar met vriendschappen waarin je elkaar ziet/hoort/ruikt etc. Je kunt makkelijker liegen en jezelf voordoen als een ander. Je vind iemand sneller aardig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja uiteraard bestaan ze. Vriendschap = door vriendschap verbonden. Dit kan ook digitaal. Vriendschappen waarbij zoals je aangeeft "zien en horen"belangrijk zijn zijn uiteraard ook vriendschappen, maar ook blinden en doven hebben vrienden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Internet is heel indirect. Hierdoor zal er bij mij nooit een echte vriendschap kunnen ontstaan, daar is het gewoon niet direct genoeg voor.

Ik moet iemand in de ogen kunnen kijken wanneer ik met hem of haar spreek; lichaamstaal zegt meer dan 100 woorden.

Wel kan ik digitaal sympathie krijgen voor mensen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee... Het lijkt wel zo, maar is het niet...

Ik heb het mezelf makkelijk gemaakt en een definitie voor mezelf gemaakt...
Ik zelf spreek alleen van een vriendschap als ik bij die ander kan aanbellen en die ander laat me binnen én als die ander bij mij aanbelt en ik laat die ander binnen, pas dan beschouw ik dat als vriendschap... Eerder niet, wat het wel is weet ik niet, maar het is geen vriendschap...

Misschien zit de Nederlandse taal op een nieuwe woord, op een nieuw begrip te wachten in deze...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee... Als er de mogelijkheid is van ontvangst aan de deur, waarbij dan een ontmoeting ontstaat, dan is dat in mijn ogen vriendschap en dan kan het ook digitaal verlopen... Maar niet andersom, zoals jij suggereert... En als jij mij jouw adres geeft, dan heb jij de mijne nog niet... :-))
Uit ervaring kan ik je vertellen dat ze wel bestaan.

Een digitale vriendschap word door iedereen anders beleefd, maw het kan bij de een gevoeliger overkomen als bij de ander.

Ik heb lange tijd een spel online gespeeld waar ik een groep zat, op een geven moment heb je zo vaak contact dat je echt een vriendschap hebt. De persoon heeft vertrouwen in je, en kan je met diegene over alles en niets praten zonder beperkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Marie Anne;

Ik denk niet dat een digitale vriendschap net zo diep kan worden als een 'echte'. Wanneer je iemand in levenden lijve meemaakt leer je die persoon pas echt kennen. Wel zal zo'n kennismaking waarschijnlijk een stuk vlotter verlopen als er sprake is van digitale voorkennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nu een jaartje of 10 een goeie internet vriendin uit Zweden. We kwamen elkaar per toeval tegen op een site en sindsdien mailen we elkaar bijna dagelijks. Ik heb haar stem nog nooit gehoord ik zal haar nooit in het echt zien. Maar dat is niet belangrijk. Ik heb haar door een scheiding heengeholpen, zij was er toen mijn vader overleed en dat vond ik erg fijn. Je kan inderdaad makkelijker liegen, je kan makelijker jezelf voordoen als een ander. Maar het is ook fijn om ongegeneerd alles te vertellen aan een, in feite, annoniem iemand. Juist omdat ik haar nooit zal ontmoeten kan ik alles zeggen. Zij is in feite een levend dagboek voor me. Haar vriendschap is mij zeer dierbaar en ik weet dat zij er zelf ook zo over denkt. Het is zeker vergelijkbaar (en misschien zelf wel soms beter) dan een vriendschap in vlees en bloed.
Zelfs mijn beste vriend(inn)en zou ik nooit elke dag om me heen willen hebben, maar een emailtje kan open, vriendelijk en eerlijk zijn en ik bepaal zelf wanneer ik het lees.

Toegevoegd op 04-06-2009 10:37:22
Nu ik er over nadenk zijn er, buiten mijn moeder, weinig mensen die ik zo lang ken als haar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit wel een vraag in de weg: Wat bedoel je met puur digitaal? Vriendschap tussen twee programma's?

Maar zonder gekheid:
Vriendschap komt volgens mij meestal voort uit dan wel gelijke geesten, dan wel zielverwantschap. Natuurlijk is er een extra 'facade' wanneer je op internet zit, maar daarnaast is er ook altijd de facade van wat de ander je vertelt.

Er vinden mensen elkaar voor het leven, huwelijk en overig op internet, dus waarom zou een vriendschap niet kunnen? Ik weet niet of je iemand 'sneller' aardig vindt. Ik ben persoonlijk voorzichtiger wanneer ik op 'persoonlijk' vlak met een ander spreek via internet. Er zijn op GV mensen die ik als vriendelijk zie en als ik daarmee in een restaurant zou zitten, die ook waarschijnlijk een lange en leuke discussie of gesprek opleveren. Daarnaast zijn er mensen waar ik me, net als in het 'non-digitale' leven aan erger (helaas, ik probeer het te vermijden, want het hoort niet bij mijn levensvisie, maar ik ben ook maar een mens). Het is wel zo, dat digitaal dingen langer blijven staan en ik dus wel voorzichtiger ben met mensen te beoordelen in de digitale wereld. Dus zowel mensen waar ik me aan erger, als mensen waar ik me mee verwant voel, benader ik (zowel voor mezelf als de ander) voorzichtig.

Toegevoegd op 04-06-2009 10:45:43
Dus, ja, vriendschappen kunnen net zo diep zijn op internet als in het echte leven. Misschien zijn ze doordat ze minder snel voorkomen omdat je voorzichtiger bent, ze juist veel sterker zijn ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je word goede kennissen, en als het leuk klikt ga je op bezoek, dan kan je echte vrienden worden. puur digitaal lijkt mij niet. ik kan wel begrijpen dat je je volledig in ioemand kan vinden en je je daar goed bij voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1...
Ja dat geloof ik zeker wel, maar toch mist er denk ik een aspect in de vorm van persoonlijk contact. Iemand in de ogen kijken bijvoorbeeld, is toch anders in het echt dan via een webcam. Of letterlijk een arm om iemand heen kunnen slaan, een knuffel geven. Dit zijn kleine dingen die een vriendschap een zekere meerwaarde geven.