Wat is de uitleg voor het mentaliteitsverschil tussen mensen uit 1930 en 1940-1950?

In mijn werk moet ik telefonisch vragen van klanten beantwoorden. Ik merk daarbij dat de mensen uit de 40 en 50-ger jaren vaak zeuren, chagarijnig zijn, klagerig, negatief etc. Dit is een groot verschil tussen de mensen die ik aan de lijn krijg uit de jaren 30. Zij zijn een stuk ouder, maar veel positiever, kwieker en vrolijker. Is er een verklaring voor dit verschil in mentaliteit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Mijn inschatting:
De 30-ers zijn net met pensioen. Een goed pensioen bovendien. Verlost van de werkstress. Dat helpt vast. Verder hebben die iets meer van de ellende van de oorlog meegemaakt en waarderen de huidige wereld nu meer.
Poet
10 jaar geleden
Misschien ook dieper, bewuster de hippietijd meegemaakt
ronron1212
10 jaar geleden
Beide groepen zijn met pensioen of haast met pensioen PoetIk ken heel veel mensen uit beide groepen maar zie dat verschil niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kom op Poet... de dertigers zijn NET met pensioen? Bewust de hippietijd meemaken? Dat zijn mensen die in de jaren 50 zijn geboren juist!
ronron1212
10 jaar geleden
Pelle hij heeft het over de mensen uit de jaren 30 zie vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron dat begrijp ik wel maar het is niet zo dat DIE mensen NET met pensioen zijn. De mensen uit de jaren 40 zijn ook met pensioen.
ronron1212
10 jaar geleden
Ja dat had ik ook al gezegd dus hij begrijpt niet zo goed waar het overgaat in de jaren Pelle. Ik zelf ben van 51 dus schiet ook al op.

Het beste antwoord

Mensen uit de jaren 40-50 hebben de tweede wereldoorlog niet (bewust) meegemaakt en zijn ongelofelijke zeurpieten. Onze taaie 80-ers echter, hebben deze vreselijke tijd bewust meegemaakt en waarderen de verworvenheden van onze vrije democratie elke ochtend opnieuw bij het ontwaken. Vandaar...
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Je bent nog al bepalend in je aannames veel van de mensen van tussen de 40 en 50 jaren van 1900 zijn nog al druk geweest zijn vaak op hun 13 of 14 ook al aan het werk gegaan en hebben nog al hard moeten werken en sommige moeten dat nog steeds.