Waarom die plotse toevloed van zigeuners in België?

Deze vraag heeft geen racistische ed. bedoeling.
Het is een constatatie dat er dit jaar veel meer dan andere jaren zigeuners en rondtrekkenden aanwezig zijn;
Zou er een bepaalde happening zijn of zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Eigenlijk kan men het geen "plotse toevloed " noemen.
Elk jaar hebben zij de gewoonte om met tientallen caravans rond te trekken. Dit kan gaan van een 50 tal in het begin van de zomer tot wel enkele honderden caravans tegen het einde van de zomer. Het zijn inderdaad evengeliserende zigeuners van een pinksterbeweging die zich " vie et lumiere " noemen oorspronkelijk afkomstig uit Frankrijk. Samen met Belgische en Nederlandse zigeuners trekken zij rond zowel in Nederland als in Belgie.
Normaalgezien word er van te voren toestemming gevraagd om op bepaalde terreinen een korte periode te mogen verblijven, maar sinds vorig jaar en vooral in Nederland worden zij overal geweigerd.
Dit jaar verblijven zij dan ook om die reden de ganse zomerperiode in Belgie en omdat zij zoals in Nl nergens toestemming krijgen, palmen zijn nu gewoon onaangekondigd
terreinen in. Vele burgers pikken dit niet en heel dit gebeuren is natuurlijk voer voor de media.
Tezamen met hun trekken er ook heel wat ongelovigen rond,
en het zijn juist deze die voor heel wat amok zorgen.
Einde deze maand trekken zij naar Frankrijk waar gewoonlijk jaarlijks zo'n 5000 tot 9000 caravans bijeenkomen.
In een grote tent wordt dagelijks het woord van God gebracht voor de gelovigen.
Voor de ongelovigen is dit evenement een goede gelegenheid om zaken te doen onder elkaar.
Op you tube zijn er enkele filmpjes te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Belgie doet volgens de Beweging tegen Racisme rasistisch tegen zigeuners. Misschien zijn zigeuners massaal naar Belgie getrokken om te protesteren...?
Ditzelfde geldt ook voor Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die in Belgie zijn van een franse evangelisatiebeweging 'Vie et Lumière' en omdat het een grote groep is, 600 mensen, komen ze ook in t nieuws, overigens zijn ze er niet blij mee in Belgie maar t schijnt dat ze 22 augustus weer richting F|rankrijk trekken voor een meeting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben belg. Dit is gewoon toeval. Als het arme sukelaars waren, dan waren wij veel toleranter. Maar ze komen daar aangereden met zeer luxueuze caravans (laatste nieuwe modellen) en mono vulome wagens. Ze komen ook ongevraagd het weiland van enkele boeren inpalmen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid957256/zigeuners-verlaten-dinsdag-weide-in-wingene.aspx