Waarom vieren we sinterklaas terwijl we (kleine) kinderen bijbrengen om niet te liegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Het is gewoon een mooi feest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind er niks aan.
Gewoon een reden om je dieet weg te kunnen gooien en voor winkels om een extraatje te verdienen.
Ritsuka
12 jaar geleden
Met kleine kinderen is het leuk. En hoezo je dieet weggooien? Met mate wat pepernoten past prima in een gezonde levensstijl hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow, helemaal mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom geloven we in god als we kinderen leren niet in sprookjes te geloven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" god " wordt niet in een mantel gehezen , en soms zie je zelfs vrouwen als sinterklaas, lekker geloofwaardig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Geloofwaardig' is in deze context een heel leuk woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik persoonlijk vind er ook niets aan, het hele gebeuren er rondomheen is compleet verkracht en uit zijn verband gerukt en gaat alleen maar om grote cadeau's. Veel mensen die het RK geloof uitkotsen hebben niet eens in de gaten dat ze wel de verjaardag van een bisschop vieren.....haha

Het beste antwoord

M.i. is er niks tegen het vieren van Sinterklaas, ook al zie ik het als een groot (leuk) commercieel feest. Het heeft ook wel wat, ál die toestanden om de sfeer van "gezelligheid" en "kneuterigheid" te creëren. Typisch Nederlands en daarom leuk, die traditie.
Maar: om kinderen te vertellen, dat de Sint ècht bestaat, dat gaat mij veel te ver en dat heb ik ook nooit gedaan bij mijn zoon. Dat zie ik ook als een vorm van liegen.
Frappant was dan wel, dat hij er toch deels in meeging, omdat er op school veel aan wordt gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, die leugen dat hij nog bestaat en doen of hij in huis komt, dat hebben wij als kind wel op school gehad maar thuis nooit....alleen die zak met cadeaus die ineens in de gang stond op het moment dat mijn vader even weg was. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Ik vind het zelf ook ongelofelijk, dat het nog steeds gedaan wordt. En ook vaker dan je denkt om de kids in toom te houden: als jij je niet gedraagt, dan zal Sinterklaas etcetc..... vreselijk gewoon!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en je krijgt de roe, allemaal chantage. Het hele Sinterklaasgebeuren wordt compleet uit zijn verband gerukt en misbruik van gemaakt. Hoewel het een kindervriend was wordt er nu een boeman van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Brevet van onvermogen van ouders die zo handelen!

Andere antwoorden (10)

Omdat het genieten zwaarder weegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een feest, en dat heeft weinig met liegen te maken. Je vertelt de kinderen ook van Roodkapje, pratende dieren en n prinses die 100 jaar slaapt. Dat wordt ook niet als liegen gezien.
Het is allemaal gewoon spannende folklore, niet meer of minder
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sprookjes vertellen/voorlezen is toch iets anders dan vertellen, dat die sprookjes ècht waar zijn; dat het ècht bestaat?
We vertellen kinderen wel dat ze niet moeten liegen, maar dan ook weer dat ze niet altijd de waarheid mogen spreken. Kinderen kijken dus maar naar ons voorbeeld en liegen vrolijk mee. Leugens mogen alleen niet volgens de regels, maar de samenleving hangt er van aan elkaar; inclusief de feesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinterklaas, de kerstman en de paashaas zijn niet zozeer bedoeld als leugen maar het is een soort spel voor groot en klein.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan een kind zien, dat het een spel is, als gezegd wordt dat Sinterklaas, de kerstman en de paashaas ècht bestaan?
Een kind kan niet anders, dan volwassenen geloven; ze moeten ze kunnen vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mee eens.
zondag
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens maar als het kind erachter komt (en over zijn teleurstelling dat het allemaal niet echt is heen is gekomen) gaat het de lol van het spel inzien en meedoen. Zo heb ik het als kind tenminste ervaren.
Een van de prachtige bijkomstigheden van mens zijn, is dat je het vermogen hebt om te fantaseren en je in te leven in dingen die er niet echt zijn. Voor kinderen is de grens tussen werkelijkheid en fantasie heel vaag. Ze hebben geen enkele remming om in dingen te geloven. Kinderen genieten daar van. Ze spelen ook dingen waarvan ze weten dat ze niet waar zijn, zo oefenen ze voor de echte wereld. En volwassenen vinden het leuk om mee te spelen, want wij zijn de 'spelende mens'.

Het heeft niks met liegen te maken.

Als jij naar een fantasy film kijkt, doe je eigenlijk het zelfde. Je weet dat het geen feiten zijn, dat het in het echt niet kan, maar je zet jezelf over je ongeloof heen en je geniet. Suspension of disbelief noemen we dit. Dit is zo iets basaal menselijks, eigenlijk doe je zelfs het zelfde als je in een onbewijsbare almachtige god gelooft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen weten niet, dat het geen feiten zijn/ dat iets niet echt is, als volwassenen ze vertellen, dat het wèl echt is.
Fantaseren, meegaan in een fantasie is naar mijn mening iets geheel anders als een kind vertellen dat Sinterklaas bestaat.
Dat onderscheid kan een kind nog niet maken.
Ik vind het dus weldegelijk een vorm van liegen.
Je kan het toch geen liegen noemen wanneer je kinderen vertelt over het sinterklaasfeest! Volgens mij noem je het een volksgebruik (cultuur) ,zolang je ze maar niet bang maakt en ze laat fantaseren kan het geen kwaad.
12 jaar geleden
Omdat gene doortegeven aan de kinderen waar ik als kind ook zelf van heb genoten
En super spannend vond .(ook wel n beetje eng ) bang voor zwartepieten .
Nam het behoorlijk serieus .
zwart /wit tv kijken naar de intocht van sinterklaas in mn tijd .

Vooral omdat wanneer je stout was geweest met de roe kreeg of in de zak mee ging naar Spanje .
Werd in mijn tijd de nadruk opgelegd .

Zag het in mn levendige en zeer rijk aan fantasie helemaal al gebeuren.
En natuurlijk was ik stout geweest en dus wachtte vol spanning af .wat er ging gebeuren .
Viel altijd nog mee )))

Dit laatste gedeelte heb ik niet de nadruk opgelegd bij de kinderen.Het is immers een leuk en spannend kinder feest .

Of je het liegen kunt noemen vindt ik van niet ,je speelt het spel mee .
totdat er een wijsneus tussen zit (de oudste )die vraagt t sint lijkt een beetje op die en die meneer een bekende uit het dorp.

Dan vertel je het gewoon eerlijk en heb je samen een geheimpje voor de aller kleinsten .

Toegevoegd na 2 minuten:
is mijn reactie .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat kinderen er van genieten. Het is een feest. Ik heb mijn ouders het nooit verweten dat ze tegen me hebben gelogen over Sinterklaas. Ik was alleen maar blij dat ik al die cadeautjes heb gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het maar een grove leugen en chantage.
Als je niet het hele jaar lief bent wordt je in de zak gestopt en meegenomen naar Spanje.

Daar zat ik als kind wel eens mee in mijn maag, wat als ik meegenomen wordt? (haalde wel eens wat kattenkwaad uit) niks ernstigs bij mij weten, maar toch...

Ik was destijds blij dat ik erachter kwam dat het allemaal maar verzonnen was en stond er raar van te kijken dat mijn ouders me voorgelogen hadden + dat de omgeving er ook nog eens net zo hard aan meedeed:(

Toegevoegd na 2 minuten:
En zelf maar preken, jongen, je mag NOOIT liegen of de boel verdraaien, ik hoor het ze nog zo zeggen, huichelaars:(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@adrem5
Mijn ouders brachten het gegeven Sinterklaas gewoon verkeerd, als je Sinterklaas gebuikt om een kind wat rustiger te houden, dan zeg je eigenlijk dat je als ouder wat laat liggen. En ja, dat heb ik ze later nog wel even voor de voeten gegooid hoor en ben er nu helemaal overheen,dank voor je bezorgdheid.
In feite is het liedje "Slaap kindje slaap, daar buiten loopt een schaap met witte voetjes" ook een leugen want die loopt niet los voor je deur. TV programma's als teletubbies is ook een leugen en Sinterklaas inderdaad ook, niet geheel (want hij heeft echt bestaan) maar hij leeft nu niet meer nee, en om iemand voor te doen als Sinterklaas en zwarte Piet is dus in feite een leugen, net als sprookjes. Het punt is alleen dat niet alle leugens per definitie slecht zijn sprookjes (die vrijwel altijd goed aflopen tegenwoordig) maar zoals Sinterklaas....sja, je hoeft het niet te vieren natuurlijk, hij bestaat immers niet meer! De verjaardag van je overleden opa en oma vier je toch ook niet meer, je verkleed je toch ook niet als je opa en oma en neemt je kinderen op schoot....