Waar en wanneer vond het eerste homohuwelijk in de Wereld plaats? Waren wij echt de eerste tien jaar terug?

Ik weet dat het eerste homohuwelijk in Nederland plaatsvond op 1 april 2001. Mijn moeder was zelf nog 1 van de eerste die trouwde met mijn stiefmoeder. In die tijd heb ik ook informatie gezocht en dacht dus dat wij niet de allereerste waren. Heb ik dat al tien jaar fout en mag ik nog trotser zijn op Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ha, die Gast58058;

Niet voor niets werd dat feit begin van de maand zo uitgebreid gevierd, want het eerste officiëel wettelijk erkende huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht is wel degelijk 10 jaar geleden in ons eigen land gesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wij waren de eersten:

Sinds april 2001 kunnen twee vrouwen of twee mannen in Nederland burgerlijk huwen. De wet die dit regelt, is op 1 april 2001 in werking getreden. Nederland kent daarmee uitdrukkelijk geen homohuwelijk, een huwelijksvorm die uitsluitend gericht is op twee personen van hetzelfde geslacht.

In Nederland is er namelijk voor gekozen om het bestaande burgerlijk huwelijk (dat voorheen alleen open stond voor personen van verschillend geslacht) open te stellen voor personen van gelijk geslacht. De Wet Openstelling huwelijk van 21 december 2000, die ingegaan is op 1 april 2001, is dan ook 'slechts' een wijzigingswet die Boek 1 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek aanpast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben inderdaad het eerste officieel voor de wet erkende homohuwelijk ter wereld gesloten. In de huidige westerse wereld dan. De oude Grieken bijvoorbeeld kenden ook al het verschijnsel homohuwelijk. Dus of we écht de allereersten ooit op deze planeet zijn is nog maar de vraag.