Waarom klinkt "bij de hand zijn" negatief en "bij de pinken zijn" positief, terwijl het dezelfde betekenis heeft?

Als je bij de pinken bent, dan ben je slim en is er bewondering voor je. " Zo, die is bij de pinken".
Als je bijdehand bent ben je ook slim, maar klinkt het altijd op een negatieve manier " zeg,doe jij niet zo bijdehand"of
"kijk maar uit, dat is een bijdehante tante".
Hoe zou dit gekomen zijn of zie ik het verkeerd?

amc
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

De uitdrukking "bij de pinken zijn" is vermoedelijk afkomstig van het bargoense woord pinken dat geldzak betekent. Oorspronkelijk betekende het daarom zuinig zijn, spaarzaam zijn, op de kleintjes passen. Uit die betekenis van 'goed op het geld passen' en daarmee verbonden 'uitgeslapen zijn' is die van het bij de hand zijn voortgevloeid.
De uitdrukking "bijdehand zijn" betekende eerst 'van wanten weten', maar het heeft later meer de betekenis gekregen van 'gewiekst zijn' en dan vooral in het kader van eigenbelang. Een bijdehante tante is een slimme vrouw die snel reageert. Tegenwoordig geeft men er zelfs de betekenis aan van weinig respect hebbend voor iets of iemand: De bijdehante jongens scholden de voorbijgangers uit.
Amadea
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Dank je wel. Een goede uitleg.

Andere antwoorden (4)

Bijdehand zien mensen meer als onbeleefd denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Ja, daar heb je gelijk in, maar mijn vraag is;: waarom bij de pinken zijn, niet als onbeleefd ervaren wordt. Het betekent nl. hetzelfde.
De bijdehandjes denken het over het algemeen allemaal beter te weten en geven doorgaans een reactie of antwoord zonder kennis van zaken te hebben en op voorhand al beginnen te 'gillen'. Als je bij de pinken bent heb je kennis van zaken en m.i enig kennis, niveau en weet je waarover je praat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze voor hetzelfde fenomeen twee verschillende uitdrukkingen nodig hebben, wellicht.

Als je namelijk bij de pinken bent op een moment dat dat iemand niet zo goed uitkomt, dan is het wel lekker dat zo iemand dat dan bijdehand kan noemen.

Het had voor hetzelfde geld andersom gekund.
13 jaar geleden
bijdehand word vaak gezien als brutaal, iets wat een negatieve intonatie kan hebben, alhoewel er buiten mijzelf, genoeg ''bijdehande'' mensen zijn die geen vlieg kwaad doen, maar gewoon lekker lollig en bijhand doen. Sommige mensen hebben geen antwoord klaar of zijn gauw geraakt, daar ligt het probleempje denk.