Wat is het verschil tussen een ethisch dilemma en een moreel principe?

Ik moet bij zes krantenartikelen verschillende vragen beantwoorden. Een van de vragen is 'wat is het ethisch dilemma?' en een andere vraag is 'wat is het moreel principe?' Ik vind het moeilijk om het verschil tussen deze twee vragen te ontdekken. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

Bij het ethisch dilemma sta je voor de keuze om woorden uit te spreken of handelingen uit te voeren die betrekking hebben op moraliteit en/of de morele principes van meerdere privé personen of bevolkingsgroepen met een afwijkende visie.
Met andere woorden, je dient bij het nemen van een beslissing of het uitspreken van een standpunt rekening te houden met de morele principes van anderen doch je weet bij voorbaat dat er bepaalde betrokkenen niet onverdeeld tevreden gaan zijn met de beslissingen die je neemt.
Lees ook eens de informatie bij de link over Ethisch dilemma.

Bij moreel principe gaat het ook over ethiek maar in ingeval van het nastreven van een moreel principe heb je al een duidelijk standpunt ingenomen. Je bent het stadium dilemma dus al ontgroeid.

Lees beide linken eens heel aandachtig en probeer de essentie dan met jouw eigen woorden te brengen. Ga bij twijfel met de resultaten van jouw zoektocht naar de leraar en die zal maar al te blij zijn dat je er op deze wijze jouw aandacht aan hebt besteed.

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja soms vraag je je af waarover anderen het hebben hé ;-)
Heel normaal hoor, soms maken we het makkelijker door te ontleden, soms net niet.
Maar...
ook jij komt er wel succesvol doorheen op jouw unieke manier. Als je écht iets wil weten, blijf dan gewoon maar vragen en vragen tot het voor jou duidelijk is want zelfs mensen met een zelfde visie brengen het anders over en soms is er maar één specifiek iemand of iets die/dat helemaal tot jou doordringt. En zoals ik reeds elders schreef, ga ook nog eens bij jouw leraar te rade want tenslotte heeft die in deze context wellicht het laatste en beslissende woord. Bedankt voor jouw reactie en ook nog eens Bedankt voor de vraag want je hebt er mij onverwacht mee geïnspireerd voor andere zaken waarmee ik dagelijks bezig ben. Liefs, Succes en Fijne dag nog!

Andere antwoorden (1)

een ethisch dilemma is dat je vanuit je geweten heen en weer geslingerd wordt tussen twee mogelijkheden.

Een moreel principe is een vaste overtuiging vanuit je geweten waar je niet vanaf wil wijken.