Hoe spreek je een onbekende Amerikaan het beste aan?Met `Mister`of `Sir`?

Excuse me mister, may i ask you...
Excuse me sir, may i ask you...

Ik weet wel dat `sir`hoger aangeschreven staat, maar hoe weet je of die onbekende man een mister of sir is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

'Mister' gebruik je eigenlijk alleen voor een naam: "hello, mister Jones."

'Mister' los gebruiken, komt een beetje knullig over. Als het krantenverkopende straatschoffie dat roept: "Hey, mister!" Zonder naam erachter (zoals bij die onbekende Amerikaan) gebruik je dan ook 'sir'.

'Sir' gebruik je in principe als je iemand niet kent, maar juist niet als je het laat volgen door de naam. Met een naam erbij wordt het alleen gebruikt voor iemand van adel.

"Hello, sir Jones." is dan ook alleen acceptabel als meneer Jones ook werkelijk geridderd is of een titel waarbij de aanspreektitel 'sir' is, heeft geërfd. Is dat niet zo, dan zeg je: "Hello, mister Jones."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Sir; zit je altijd goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Excuse me sir, can I ask you a question....,

Toegevoegd na 3 minuten:
Of natuurlijk: Excuse me madam, can I ask you a question….,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sir is het gangbare.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sir is veel beleefder, en het klint ook netter.