Is er een soort van wet in de hele wereld waarin staat dat een land zich aan een bepaalde tijd moet houden?

Kan een land in een bepaalde tijdzone ervoor kiezen om een andere tijd te nemen? Of is er iets van een wet in de wereld waarin staat dat dat niet kan? Of houdt elk land zich gewoon keurig aan de tijdzones?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb er geen antwoord voor maar ben idd wel benieuwd of er iemand een antwoord heeft, vraag me dan ook gelijk af wat er zal gebeuren als een land dit doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan toch niet kiezen hoe laat het is? een uurtje maakt niet echt uit maar verder kan dat toch niet? tijd is tijd dat bepaalt de zon.. winter en zomer tijd klopt ook niet maar dat scheelt niet zoveel, geloof ik..

Het beste antwoord

Als een land in een bepaalde tijdzone ligt, houdt het meestal ook die tijd aan. Soms echter (zoals laatst eoa eilandgroep in de Stille Oceaan) hebben ze tijd/dag van de dichtsbijzijnde buurlanden overgenomen, omdat men daar veel handel mee drijft en net aan de andere zijde van de datumsgrens zat. Dat gaf veel problemen.

Zo zijn er meer landen die een tijd hebben, die niet 100% overeenkomt met de geografische tijdzone. Zie de afbeelding van de verschillende tijdzones:
http://media.photobucket.com/image/tijdzones/GijsSpeedster/wereld-tijdzones-kaart.gif

Er wordt dus wel een tijd overeengekomen, maar een 'wet' en 'strafbaar' is het niet een andere tijd aan te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Landen mogen zelf bepalen of ze zich aan de zomertijd houden of niet.

Bij internationaal verkeer, zoals telefoon, telegrafie, radio verkeer en later internet, was het nodig om over de hele wereld één tijdstandaard te hebben. Hierdoor kon men wereldwijd een tijdsmoment afspreken.

GMT is één van de tijdzones. De Meridiaan van Greenwich loopt door Greenwich, een stadsdeel van Londen in het Verenigd Koninkrijk. Het is de lijn waar de lengtegraad 0 is. De noen, ofwel het moment dat in Greenwich de middelbare zon op haar hoogste punt in de hemel staat (in het zuiden), is het in Nederland en België precies om twaalf uur 's middags. De aanduiding hiervoor is 12.00 GMT.
12 jaar geleden
Dit soort zaken zijn geregeld in internationale verdragen en deze verdragen hebben kracht van wet.. Ze zijn dus feitelijk wetten.

Dus het antwoord op je vraag is: Ja er bestaan een aantal verdragen/wetten waarin deze afspraken geregeld zijn.

Groet,

Ton