Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als iemand je "bijdehand" noemt,is dat dan een compliment of is dat ook een negatieve eigenschap?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bijdehand wil zeggen dat je : adrem, alert, brutaal, gevat, gewiekst, handig, kien, kittig, kwiek, leep, pienter, rad, schrander, slagvaardig, slim, snugger, spitsvondig, uitgekookt, uitgeslapen, vlug, vrijpostig kunt zijn.Dus kies zelf uit wat bij jou past.
En in welke siuatie jij als bijdehand bestempeld wordt.Het kan negatoef zijn maar ook zelfs positief.

Toegevoegd na 33 seconden:
tief
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk een combinatie van dit alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks mis mee hoor.;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,toch?

Andere antwoorden (8)

Bijdehand kan twee kanten op gaan.
Het kan vervelend zijn en het kan leuk/grappig en handig zijn. Wanneer iemand van zich zelf nogal aanwezig is en graag de boven toon voert is het nogal vervelend en wordt het als niet gewaardeerd opgemerkt.

Wanneer iemand er niets verkeerds mee bedoelt wordt dit vaak als iets grappig gevonden. Leuk, dat die gene zo bijdehand is! Het is maar net hoe jij bent en hoe jij er mee om gaat.

Personen die niet aanwezig zijn in een gezeldschap maar net zo goed weten wat ze willen, zonder dit gelijk aan iedereen te laten merken, zullen zich erg storen aan deze mensen. Andere mensen die er tussen in zitten zullen het leuk en soms stom vinden.

Het is maar net hoe jezelf bent ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Gaan we bijdehand doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je antwoord ik sluit mij er bij aan..
Wanneer je die bijdehandjes 's ochtends op je brood heb gehad dan zou ik het als een negatieve eigenschap beschouwen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry ik begrijp je antwoord niet.
Als iemand bijdehand is wordt dat vaak als negatief ervaren. Toch denk ik dat het een positieve eigenschap is, omdat mensen juist heel erg met hun omgeving bezig zijn. Maar mensen die bijdehand zijn worden vaak als storend ervaren, omdat ze op de voorgrond treden met hun opmerkingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ligt het aan de manier waarop je het zegt of de zin waarin je het gebruikt, soms kan het negatief zijn maar soms ook positief.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het idee dat het voornamelijk bij kinderen als leuke positieve eigenschap wordt gezien.
bij volwassenen wordt het naar mijn idee als licht negatief gezien als je bijdehand bent.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan toe te voegen, behalve misschien nog dat kinderen het zonder erg doen, en volwassenen vaak bewust ;-) +1
lijkt me nogal afhankelijk van de context. Vaak kun je wel aan de intonatie van iemands stem horen of het een negatieve dan wel positieve bijklank heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je bijdehand bent en erg rap met je antwoorden bent kan dat inderdaad wel eens bij iemand in het verkeerde keelgat schieten. Vaak bij mensen die juist niet zo zijn, misschien zelfs wel een beetje jaloers hierop zijn
;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan beide.
Positief wordt iemand bijdehand genoemd pienter of handig is. Bijv. "Dat is een bijdehante assistent". Aan deze persoon heb je wat.
Negatief kan met bijdehand ook bedoeld worden dat iemand (te) vrijpostig is. "Doe niet zo bijdehand".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding