Waarom zijn het voornamelijk mannen/jongens als er sprake is van sexueel misbruik binnen de katholieke kerk?

Zowel de daders als de slachtoffers zijn vaak van het mannelijk geslacht. Waarom hoor je relatief weinig over vrouwen / meisjes / nonnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat veel priesters pedofiel zijn en daarom kiezen voor priester om zo makkelijk aan slachtoffertjes te komen of ze denken dat hun devotie aan hun God en het daarbij behorende celibataire leven hun behoeftes in de hand te houden zijn maar door een continue blootstelling aan kinderen toch over de schreef gaan of ze homosexueel zijn en dat is in de ogen van de katholieke kerk een grote zonde. In hun bijbel staat: gij zult niet langs een MAN liggen zoals gij langs een vrouw ligt. Dat kan als het heel letterlijk word genomen als mentale vrij geleide functioneren omdat jongens geen mannen zijn. Veel Pedro's hebben het verknipte idee dat het liefde is en dat ze de jongens absoluut niet schaden.
Daarnaast hebben ze meer toegang tot jongens.
Als ze celibatair heel letterlijk nemen betekend dat geen vrouwen. Hun kerk vind alleen M-V relaties goed. Sommige zijn ms zo sexueel gefrustreerd dat jongens het meest voorhanden zijn, het dicht bijkomen bij wat ze willen

Het beste antwoord

Misschien zijn de daders wel 'celibaat' geworden omdat ze zich niet aangetrokken voelden tot vrouwen, maar zijn ze eigenlijk homoseksueel.
Doordat de meesten religieus zullen zijn opgevoed zullen ze dit wellicht hebben genegeerd of niet eens als mogelijkheid hebben erkend.

Toegevoegd na 47 seconden:
Dat kan verklaren waarom mannen zich vergrijpen aan jongetjes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk ook maar hardop...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens

Andere antwoorden (8)

Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat vrouwen doorgaans minder last van testosteron hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger werd er van mannen op een bepaalde leeftijd verwacht dat ze getrouwd waren.... of priester.

Mensen die om hun sexuele voorkeuren niet trouwden werden al vaak priester, zodat er een hoog homofilie- en pedofiliegehalte onder de katholieke geestelijken was.

Verder waren vroeger mannen en vrouwen mee gescheiden in de RK kerk en kwamen mannen dus vaker in aanraking met andere mannen/jongens dan met vrouwen/meisjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ierland en Engeland waren de daders vaak vrouwen, die de kinderen in katholieke weeshuizen terroriseren en mishandelen. Mannen zijn meestal pedo en het celibaat stuurt hen richting jongens, want meisjes zijn er niet in de instellingen waar zij werken. In een van de boeken van GK Reve: jongens zijn meisjes met een handvat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om de kerk aan te rekenen, dat celibataire vrouwenneiging tot s/m hebben gaat wat ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de meeste gevallen gebeurde het op een seminarie, oftewel priesteropleiding.
Daar gingen jongens intern, kostschool dus.

Meisjes gingen veel minder vaak naar een kostschool, die hoefden alleen maar het huishouden te leren.

Maar geloof maar dat in weeshuizen, waar meisjes zaten, ook vanalles gebeurde wat het daglicht niet kon verdragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet voornamelijk sprake van..
Allen komt dat soort sexueel misbruik meer en heftiger naar buiten.
Er wordt door meisjes en vrouwen minder vaak aangifte gedaan omdat ze naderhand vaker (denken er) minder last van te hebben dan jongens.
Het zou niet mogen gebeuren maar celibaat zijn is natuurlijk ook tegen natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk omdat monniken aangezien ze geen vrouw mogen hun sexbehoefte ergens vandaan moeten halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jongensinternaten, misdienaartjes: heel veel jongetjes bij elkaar. In een ontluikende leeftijd. 't Lijkt een veilige omgeving, maar mis. Docenten, priesters, overwegend mannelijke volwassenen.

Triest, in triest. En misselijkmakend, al dat misbruik dat nu naar buiten komen. Al die mensen die dat een leven lang al met zich mee dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toe dat sexueel misbruik aan de orde was waren er alleen maar jongens misdienaar . .