Puntensysteem in de maatschappij?

Zou een puntensysteem als bij GV ooit werken in de maatschappij i.p.v. hoge financiële beloningen.
Ik heb het idee dat voor veel schakers hun ELO-rating belangrijker is (hoge rating = hoge status) dan veel geld (al levert een hoge rating ook wat meer geld op). Vaak staan hun verdiensten niet in verhouding tot de geïnvesteerde tijd en hun niveau (denkkracht).
De wiskundige Perelman weigerde zelfs de miljoen dollar die hij had gewonnen voor zijn oplossing van het Poincaré-vermoeden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zo'n puntensysteem werkt alleen bij een heel specifieke doelgroep waarvan de leden contact met elkaar hebben, zoals de plaats in de competitie bij de voetballers, de puntjes bij de GV'ers, de high-scores bij de gamers.

Geld is eigenlijk een universeel puntensysteem. Het zou heel mooi zijn als er een ander puntensysteem gevonden werd dat door iedereen begrepen en gebruikt zou kunnen worden. Er bestaan wel systemen van ruilhandel die b.v. met kudos werken. Voor veel mensen werkt waardering als een soort puntjessysteem.

En off-topic maar wel maf: De KLF heeft ooit eens een miljoen pond in de fik gestoken om het bizarre van geld aan de kaak te stellen (en zichzelf te profileren als bizar, natuurlijk!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het geld functioneert nu als puntensysteem. Hoe meer geld, des te meer punten, des te meer aanzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk niet dat dat gaat werken want met punten kun je niets kopen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je aangeeft is dat ook al zo. Alleen zijn het niet direct punten, maar de mening van anderen. Op je CV kan je daarom aangeven wie je als referent opgeeft. Jet arbeidsverleden & referenten zijn je punten. Tegenwoordig komt daar ook bv Linked-in bij, waar werkegevers nog wel eens kijken wat anderen zeggen over de persoon die ze willen inhuren.

In bv de wetenschappelijke wereled heb je publicaties die duidelijk mee tellen bij het bepalen van je 'waarde'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat het wel werkt.
Maar ik denk dat je er behalve een onwijs goed gevoel dat je er weer 1000 per dag hebt gescoord, verder weinig anders mee bereikt.