Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

"Ik denk dus ik besta" aldus filosoof Descartes, maar men zegt vaak "Denk nou eens na voor je iets doe", besta ik dan eigenlijk niet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
14.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Descartes bedoelde met deze uitspraak (cogito ergo sum) niet dat je niet bestaat als je eventjes niet denkt; hij geeft ermee aan dat de mens in staat moet zijn om te kunnen nadenken. Dit in staat kunnen zijn is volgens hem het bewijs dat de mens bestaat en niet bv. een luchtspiegeling of droombeeld is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou uitgaan van Descartes ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik zeg: "ik ga altijd met de auto op vakantie" betekent dat dan dat als ik niet op vakantie ga dat ik dan niet de auto mag gebruiken? De fout die jij maakt is een typisch voorbeeld van omkering van de implicatie. Als jij zegt 'A, dus B' betekent dat nog niet dat als A niet geldt dat B dan ook niet geldt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je denkt hier nu duidelijk over na, dus ja, je bestaat!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien had Descartes wel ongelijk. Omdat een steen niet denkt, bestaat de steen nog wel. Dus je moet de redenering niet omdraaien en stellen dat bestaan, denken inhoudt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Ik denk dus ik besta' is een bewijs voor Descartes dat hij bestaat. Omdraaien kan niet: Als je niet denkt dan betekent dat niet dat je niet bestaat.
Kort komt het hier op neer: Het kan zijn dat alles in je hoofd gebeurd en dat je zintuigen je voor de gek houden. Denk aan schizofrenen waarbij dit gebeurd. Je kan je dan afvragen of je zelf wel bestaat. Maar denkt Descartes dan: Er gebeurd wel wat in mijn hoofd. Blijkbaar is er wel iets en dat zal 'ik' dan wel zijn.
Kant gaat hierop door door te zeggen dat er al iets in je hoofd moet zitten voor dat je denkt. Ander zal je namelijk je denken nooit kunnen plaatsen in tijd en ruimte.
Deze vraag heeft te maken met het existentialisme waar ook Sartre veel over schreef. Leuke moeilijke vragen waar je jezelf helemaal gek me kan maken. (Of onbestaand als je wil ;) )
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het verschil ligt het in het gebruik van de woorden:

Denken is het proces waarbij je in het algemeen hersenactiviteit gebruikt om te rederneren.

Nadenken is het proces waarbij je met 1 bepaald onderwerp bezig bent.

Het is allemaal niet zo eenduidig, maar ga er maar van uit dat in de eerste bovendien wordt bedoeld: ik DENK dus IK besta (ik denk) en in het tweede geval: DENK nou eens NA VOOR je iets doet' (denk na, verdiep je).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nadenken voor je iets doet impliceert niet dat je niet denkt (dus je bestaat), het draait meer om uitstel van actie/daden. Je denkt juist extra, in Descartes ogen zou dat een extra bevestiging van je 'bestaan' zijn.

Denk nou eens na voor je iets doet is een verbastering van een oude Chinese Wijsheid, dat, wanneer je iets gedaan/gezegd hebt, er geen mogelijkheid meer is om dit ongedaan te maken. Zij adviseren dan ook om te denken/zwijgen voordat je actie onderneemt. Stukken minder filosofisch dan je Descartes voorbeeld, wel heel logisch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding