Een dankbaar leven - maar wie moet je bedanken?

Als er iemand is die bijvoorbeeld erg verwend is, dan spreekt men van 'een ondankbaar mens'. Maar wie zou je moeten bedanken als je wel een heel 'dankbaar' mens moet hebben? Jezelf? Je verzorgers of god?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

niemand die je noemt.
je kan ook een intens gevoel van dankbaarheid ervaren in zijn algemeenheid, dus niet naar iets of iemand gericht.
het is een zusje van enorme opluchting voelen, dat is ook een emotie op zich.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je verzorgers de leraren
die jou gemaakt hebben zoals je nu bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je denkt dat jij iemand moet bedanken, dan bedank je die personen.

Dat kan door een tastbaar gebaar of in gedachten, ligt er aan wie die persoon is en hoe je in relatie staat tot die persoon.

Als je denkt dat je het allemaal zelf hebt gedaan, dan bedank je toch jezelf.

Alleen jij kan dat voor jezelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een dankbaar leven, niet letterlijk betekent dat je mensen bedankt. Dankbaarheid toon je door gebaren of acties, zoals een goed voorbeeld proberen te zijn, zorgen voor anderen, iemand verrassen, te leren van situaties, je kennis delen, et cetera. Natuurlijk kun je iemand letterlijk bedanken. Of het een naaste betreft of God ligt eraan wie je dankbaar bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankbaarheid uit zich in gebaren.In de manier waarop je met anderen omgaat, je manier van spreken, kijken, dingen inschatten, spreken als je moet spreken en vooral veel zwijgen.Een dankbaar mens is niet iemand die loopt te zeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik proef dat je een lijstje zou willen opmaken van iedereen die je dankbaar bent.

Mijn lijstje is heel kort.

Je kan het beste dankbaar zijn voor 'het leven'.

Dit omvat alles: jezelf, je naasten, en al het andere in het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet de personen dankbaar zijn die jou hebben gevormd.
Dat kunnen je ouders zijn, een broer of zus maar ook docenten op school.
En als je in God geloofd dan mag je hem ook dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dankbaar mens MAG dankbaar zijn,
maar het hoeft niet;

en áls men dankbaar WIL zijn,
dan hoeft men slechts
het 'gehele leven' dankbaar te zijn;

bij het leven hoort immers ALLES,
zoals het goddelijke, de verzorgers, jij zelf;

zó zal je dus niet IETS overslaan,
en slechts aan NIETS voorbij gaan;

Ik ben dus ook NIETS dankbaar,
omdat dáár, naar mijn mening,
ALLES met IETS uit voort is gekomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als eerste jezelf. Want door dankbaar en positief door het leven te gaan, trek je positieve mensen en gedachten aan, die voor je lichamelijke welzijn weer goed zijn.
Natuurlijk je ouders, die je opgevoed hebben naar hun beste weten, en zichzelf wegcijferden om jou te helpen.
En als laatste het leven en universum zelf, dat je mag zijn en wezen, zoals je bent.