Volgens het CBS komt crimineel gedrag bij Marokkanen vaker voor dan bij autochtonen en andere allochtonen. Is die conclusie racistisch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. Feiten kunnen niet racistisch zijn. Het is pas racistisch als je een iemand van een bepaald ras (Marokkanen zijn trouwens geen ras!) als crimineel behandeld/beschouwd op basis van niets anders dan een dergelijk statistisch feit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Correct, over dat Marokkanen geen ras vormen.
rose
13 jaar geleden
Het is niet racistisch, maar je discrimineert dan toch op onterechte gronden. Als er geen reden is om aan te nemen dat je buren onbetrouwbaar zijn (en het feit alleen dat ze marokkaan zijn maakt ze niet minder betrouwbaar) dan is het moreel verwerpelijk ze toch bij voorbaat, op grond van hun herkomst, te diskwalificeren.
rose
13 jaar geleden
Het maakt namelijk niet uit of 1 op de 100 of 1 op de 10.000.000 Marokkanen wel eens stelen, die anderen hebben daar niets mee van doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een persoonlijke conclusie. Als jij denkt daarmee het risico te dekken, dan moet je dat vooral doen. Vergeet niet dat het statistisch ook mogelijk is dat iemand met blauwe ogen, of een bruine jas, of grote flaporen, of blond haar, of iemand van 1.80m of een onschuldig ogend oud dametje van Nederlandse bodem je belazerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@johan: nee, het is niet racistisch en sowieso verstandig om "uberhaupt op je hoede te zijn, of je buren nu Marokkaan zijn of niet. En wat betreft specifiek Marokkanen: ik ben niet naïef. Ik heb niet voor niets gestemd op de PVV. Maar ik generaliseer ook niet op de manier die jij graag zou willen. Ja, statistisch is de kans groter dat er een probleem is met criminaliteit als je een Marokkaan tegenkomt. Dat is helemaal waar. Het is treurig, en wat mij betreft vraagt het om gerichte maatregelen. Maar wat ook waar is, is dat statistisch de kans groter is dat de Marokkaan die je tegenkomt géén crimineel is. En al was er maar één niet-criminele Marokkaan, dan nog zou een individuele Marokkaan die jij ontmoet, het recht hebben om niet als crimineel behandeld te worden.

Andere antwoorden (12)

Nee, die conclusie is niet racistisch.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als dat statistisch aantoonbaar is, dan is dat niet anders.
13 jaar geleden
Nee, dit is niet rascistisch. Rascistisch wordt het als je beweert dat 'Marokkanen stelen' of als je beweert dat 'Alle Marokkanen stelen.' Het over één kam scheren van een bevolkingsgroep op basis van ras is rascistisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het onderzoek doen is wel racistisch. De conclusie ervan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is bekend dat de derde generatie Marokkanen in de war is, gedesorienteerd over hun cultuur. In zo n sfeer komen uiteraard meer criminele zaken voor. De gewetens zijn niet in onze cultuur ingebed, niet voldoende.
Als je naar een bekend gegeven, onderzoek gaat doen, ben je wel enigszins vooringenomen bezig.
Maar de feiten liggen er wel.
Op den duur zal dit verbeteren. De jongelui hebben nog een flinke weg te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het onderzoek is niet racistisch. In een onderzoek worden bepaalde factoren meegenomen, zoals afkomst, leeftijd, woonplaats, man/vrouw, het soort delict enzovoorts..

De uitkomsten hiervan geven uiteindelijk aan hoe oud de gemiddelde crimineel is, of het man of vrouw is, wat de culturele achtergrond is enzovoorts.

Ofwel, het is gewoon de feiten op een rijtje zetten en kijken wie de meeste van welk soort delicten heeft gepleegd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Derhalve is de conclusie dus ook niet racistisch, want het is een feit, gebaseerd op onderzoek (aantal meldingen e.d.) naar criminaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee die conclusie is niet racistisch.
Het wordt racistisch als je zou op basis hiervan zou concluderen dat Marokkanen zijn crimineel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee verre van racistisch. Realistisch........!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grootste criminelen zijn autochtoon dus of het CBS gekeken heeft naar de misdrijven weet ik niet.

De onderzoek lijkt mij ook racistisch.
De conclusie niet.

Er is een officieel cirkel voor hoe criminaliteit ontstaat bij allochtonen. Ben alleen vergeten hoe die heette.

Het begint bij slechte huisvesting, hoop daalt, frustratie ontstaat, groepen worden gevormd, nationalisme voor eigen land ontstaat, criminaliteit/vandalisme, vooroordelen racisme van buiten, etc.

Zoiets stond in de cirkel. En er wordt in NL niet veel aan gedaan terwijl de oorzaken bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee .Met racisme heeft dat in feite niks te maken.
Als daar onderzoek naar is gedaan en er uit is gekomen dat ze vaker crimineel gedrag vertonen dan is dat gewoon een conclusie die men trekt.
Men doet zoveel onderzoeken.
Zo schijnen blonde vrouwen dommer te zijn dan brunettes. tja. Ik zou me dus vreselijk gediscrimineerd moeten voelen nu. Want ik heb blond haar. Maar ik voel me helemaal niet gediscimineerd want
die hele conclusie interesseert me niks.
Net als dat het mijn marokkaanse collega ook geen fluit intereseert dat marokkanen kennelijk crimineler gedrag vertonen.
t Is maar net hoe de mensen het zelf willen opvatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe vaak moet ik het nog zeggen. Feiten, onderzoek, conclusies en zelfs denken of meningen zijn niet racistisch. Het gaat erom wat je er mee doet. Net zo als een pistool niet crimineel is, wel als je hem in een bankgebouw laat zien terwijl je om geld vraagt. De lobby's van gediscrimineerden heeft er alle baat bij om het begrip racisme uit te breiden/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
"Hoe vaak moet ik het nog zeggen." Doe maar niet meer, dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zouden er qlleml mee kunnen stoppen. In ieder geval met het reageren op zich steeds maar herhalende vragen
rose
13 jaar geleden
Overigens is een pistool ook niet crimineel als je hem in een bankgebouw laat zien terwijl je om geld vraagt.
Nee, want je haalt het onderzoek uit zijn verband. Bij alle allochtonen ligt de criminaliteit op een hoger niveau dan bij autochtonen.
Citaat: "Niet-westerse allochtonen plegen meer misdrijven dan autochtonen, en onder niet-westerse allochtonen vallen Antillianen en Marokkanen in negatieve zin op."
13 jaar geleden
Ik ken het rapport niet maar geloof niet dat het op gaat voor DE Marokkaan,maar voor de jochies van Marokkaans afkomst.
M.i.krikken zij het percentage criminelen op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vind daarom de conclusie niet racistisch,maar realistisch.