Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik woon al mijn hele leven in Brabant maar ik ben in een ziekenhuis in Limburg geboren. Wat ben ik dan? Een Limburger of toch een Brabander?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Je bent een Brabander, maar je kunt niet zeggen dat je een "geboren en getogen" Brabander bent.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn geen formele regels over hoe je je mag noemen. Het heeft meer met trots te maken. Er zij mensen die al jaren niet meer in Amsterdam wonen, maar zich toch Amsterdammer noemen. Er zijn ook mensen die al jaren in Friesland wonen, maar zich geen Fries noemen.
En je hebt mensen die pas een jaar in Rotterdam wonen en zich al gelijk Rotterdammer noemen.

Het is dus meer net wat je zelf prettig vindt.
(Lees meer...)
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, alleen getogen.
Formeel ben je een Brabander, of je dat nu leuk vindt of niet.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je je een fiere Limburger voelt en trots op je roots.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, al zou ik op de maan geboren zijn, ik ben en blijf een Brabander!!

Ik denk wat je 'bent' naar wat je gewoonten, accent en dergelijke zijn.

Wanneer jij heel je leven al in Brabant woont, ben je waarschijnlijk een rasechte Brabander :) Eentje die in Limburg geboren is, dat wel :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amen!
Je bent uiteraard een Brabander!
Hoewel je volgens je paspoort in Limburg geboren bent zal praktisch iedere Nederlander het hierover eens zijn.
Omdat er veel mensen zijn die het vervelend vinden dat ze in een andere plaats geboren zijn dan waar ze getogen zijn, is er een wetsvoorstel van de PVDA gedaan om hier soepeler in te zijn. Minister Donner was hier positief over, dus wellicht kunnen nieuwgeboren baby's in de nabije toekomst als geboorteplaats hun eerste woonplaats opgeven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het wetsvoorstel was van PVDA en CDA zie ik nu.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent een geboren Limburger getogen Brabander. En verder hoop ik dat je ook een tikje wereldburger bent en verder kijkt dan de grenzen van je provincie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi omschreven Stippel, dikke +
Als je in Limburg bent geboren en je ouders hebben je ook aangemeld bij de burgerlijke stand van een Limburgse gemeente dan ben je en dan blijf je een limburger van geboorte, dus je bent een limburger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb tot mijn 7e in Limburg gewoond, sinds dien in Breda.

ik ben, naar eigen zeggen, een Brabander van Limburgse afkomst, niet geboren wel getogen.

dus ja dat zou je van jou ook kunnen zeggen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding