Alhoewel het gras bij de buurman altijd groener is denken toch een heleboel mensen "Bei uns ist alles besser" , dus dat alles bij henzelf beter is. Denkelijk wordt die gedachte ingegeven door angst voor het vreemde, het onbekende. Mensen van een andere cultuur hebben andere gewoontes, andere gebruiken, andere rites, een ander begrip voor wat bijvoorbeeld beleefd of gastvrij is en dat vind men dan eng. Dus om je onzekerheid te onderdrukken moet je dan afgeven op mensen van die andere cultuur. Dat geeft een gevoel van schijn-veiligheid.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ha, die Gdanonym;

Onwetendheid (mensenrassen bestaan biologisch gezien helemaal niet eens), angst ('ze' zijn anders en misschien wel eng of gevaarlijk), superioriteitsgevoelens. En misschien dat domheid ook wel een rol speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig doet niet iedereen dit.
Sommige mensen voelen zich superieur t.o.v. een ander ras, maar dit kan alleen maar tot ellende leiden (oorlogen, uitroeiing).
Waarom ze zich superieur voelen is ook mij niet duidelijk, omdat ieder mens in beginsel hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat veel mensen zich superieur voelen of zich erg aangesproken voelen door de geschiedenis en gebeurtenissen tussen bepaalde rassen. Ook kan geloof hier een rol bij spelen. Of natuurlijk jaloezie!

En veel mensen moeten jammer genoeg altijd wat te klagen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is verschillend, maar er bestaan ook veel
overeenkomsten tussen mensen.

Mensen worden vaak in groepen ingedeeld aan de hand van zulke overeenkomsten. Voor het spraakgebruik is het wel gemakkelijk, om over zwarten, blanken, Marokkanen, Turken, Surinamers, Nederlanders, christenen, Hindoes, moslims of niet-gelovigen te spreken.

Maar het heeft wel nadelen, wanneer mensen niet in de eerste plaats als één persoon (individu) worden gezien, maar als groep. Er ontstaan beelden, ideeën en meningen over groepen die een hardnekkig bestaan kunnen leiden, zelfs wanneer ze niet kloppen of maar voor een deel van de leden van die groep opgaan.

Helaas zijn deze vooroordelen in de meeste gevallen negatief. Daardoor hebben ze vaak van die pijnlijke gevolgen.
Vooral als ze als excuus worden gebruikt om iemand oneerlijk te behandelen: vooroordelen kunnen leiden tot discriminatie. Door vooroordelen krijgen mensen niet de kans om te laten zien wie ze zijn of wat ze kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de apartheid en slavernij vind haar "rechtvaardiging" grotendeels in de theologie dat de kinderen van Cham in de Bijbel als straf een donkere huidskleur kregen.

wiki

"Cham (Hebreeuws: חם) is een figuur uit de Bijbel. Hij is een van de zonen van Noach, en broer van Sem en Jafet. Kus en Kanaän zouden zonen zijn geweest van Cham.

De naam Cham is waarschijnlijk gerelateerd aan het Hebreeuwse woord voor bruin: choem[bron?]. Traditioneel werd onder een letterlijke interpretatie van dit verhaal verondersteld, dat alle negers van Cham afstammen. De legitimering van slavernij, onder meer door Nederlanders vanaf de 17e eeuw, werd wel beargumenteerd op grond van een interpretatie van het verhaal, waarin Chams zoon Kanaän vervloekt werd omdat Cham zijn vader zou hebben bespot.

De term "Hamitisch", die vroeger vaak werd gebruikt om de vijf niet-Semitische takken van de Afro-aziatische talen aan te duiden, is afgeleid van de naam Cham."

Bijbels is het trouwens niet te funderen, het is een theologische hypothese als de drieenigheid en de kinderdoop. er is dus geen "Bijbels excuus" voor racisme. slechts een oppotunistische religieuze/theologische uitleg, die niet Bijbels staafbaar is.

de kinderdoop en drieenigheid als theologische hypothese hebben trouwens veel minder erntige gevolgen gehad. maar om de term te verduidilijken indeze toch als voorbeelden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cham_(persoon)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het een oerinstinkt is om je eigen soort te laten overleven,je zal ook nooit een mierenhoop zien met zwarte en rode mieren gezellig met elkaar,volgens mij komen daar ook de stammen oorlogen door,of heb ik het helemaal mis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom doet men dat? Omdat mensen angstig worden als ze zich niet op een of andere manier superieur kunnen voelen aan anderen. Als Nederland straks de finale van Duitsland gaat winnen, oh, dan voelen we ons de beste mensen van de wereld. Wie kan ons nog wat maken? Heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klink als leedvermaak. Je vermaak je aan de hand van het leed van de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, ik vind mijn eigen volk soms ontzettend lachwekkend. In Italie betekent NL niente lire (geen geld).
Als mensen niets te bieden hebben gaan ze zich optrekken aan zaken die er niet toe doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er verschillende rassen zijn? met verschillende kwaliteiten... uit duizenden redenen.. politiek om zieltjes te winnen?... wetenschap uit nieuwgierigheid?...interpersoonlijk om je te kunnen onderscheiden van ander?...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het is aangeleerd.
Door o.a begrippen als; autochtoon en allochtoon.
Het zijn geconstrueerde begrippen die homogeniserende processen ingang zetten.
Wanneer het over etniciteit of rassen gaat, wordt er vooral gedacht aan "zij"/de Ander/Allochtonen, en niet aan autochtonen.
Zolang er niet meer variatie en pluriformiteit ontstaat binnen wat het betekent om Nederlander te zijn, maar Nederlanderschap samenvalt met de dominante etnische positionering, dus met witheid en Christendom, blijft een werkelijk multiculturele samenleving buiten ons bereik. En zullen we dus altijd onderscheidt maken op grond van ras/etniciteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dezelfde reden waarom men categoriseert: een zo groot mogelijke groep benoemen waarbij dezelfde kenmerken nog steeds van toepassing zijn, die andere groepen uitsluiten.