Tot hoe ver mag je gaan bij een politieagent?

Ik vroeg me af waar de grens ligt wat je wel en niet tegen een politieagent mag zeggen. Ik heb ooit gelezen dat je bijna alles mag zeggen, indien je het maar verwoord als een mening, bv:

Ik vind jou een kneus.

Zijn er (duidelijke) regels opgesteld wanneer vrijheid van meningsuiting overgaat in een belediging van ambtenaar in functie? Of staat dit meer vast in de "normen en waarden" van de Nederlandse maatschappij.

En is een uitspraak als:

Ga maar boeven vangen!

Ook niet toegestaan? Ik ken een verhaal van iemand die hiervoor naar het bureau moest.

En daar tegenover staat ook weer dat ik met mijn eigen ogen heb gezien en met mijn eigen oren heb gehoord dat 2 jongens achter twee politieagenten liepen (1 vrouw en 1 man) terwijl ze hardop riepen: hé kutwouten, kut politie enz. Hier werd niets aan gedaan.

Waarom daarop niet en waarom wordt iemand die zegt: Ga maar boeven vangen wel meegenomen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Het "schelden" gebeurde midden in de stad terwijl de agenten patrouilleerde. Er was dus geen sprake van enige haast waardoor je het beter kon negeren.

Ik zie dit dus als compleet verschillend.

Het schelden op de politie is gewoon puur en alleen uitdagen en kijken hoever je kunt gaan. Geen enkel respect voor de politie.

De reactie; "ga maar boeven vangen" zie ik al een reactie uit irritatie doordat er zojuist een bekeuring is uitgeschreven.

Ik begrijp het 2e persoonlijk beter dan het eerste.

Maar toch, staat hier ergens iets voor vast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Er staat wel ergens iets over vast.

belediging van een ambtenaar tijdens of wegens de rechtmatige uitoefening van zijn functie: de Hoge Raad heeft op 22 september 2009 geoordeeld dat uitlatingen van de woorden "sukkels", "klootzakken", "losers" en "kankerlijers" tegenover het openbaar gezag onder omstandigheden beledigend en dus strafbaar zijn (zie HR 22 september 2009, LJN BI5623).

Wetboek van Strafrecht
Artikel 266
Lid1
Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Dat dat er zo staat, wil niet zeggen dat dat ook altijd zo uitgevoerd moet worden.

Politie-agenten leren tijdens hun opleiding een bepaalde mate van stoïcisme.

Mijn jongste is vorige week voor het eerst in uniform de staat op gegaan. Hij vindt het onvoorstelbaar hoe raar mensen zich dan gaan gedragen tegenover politie in uniform.
[maar hij is o.a. commando geweest, dus hij kan wel wat hebben]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Leuk om te lezen dat je er 3 maanden voor kan krijgen. Minder leuk dat ik dit nog nooit heb gezien. Uitleg over het feit dat politieagenten uitleg in communicatie krijgen (dus hoe te reageren etc.) kon ik met mijn gezonde verstand ook wel bedenken en dat ze niet per direct een sanctie hoeven te plegen lijkt me ook logisch. Ook moeten ze tolerant zijn, soms iets te naar mijn mening. Hoe dan ook wel duidelijk. Helaas wat weinig woordjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank

Andere antwoorden (2)

Politie mensen, zijn ook gewoon mensen. Dat er niet gereageerd werd op het schelden wat jij beschrijft kan verschillende redenen hebben. Ik noem maar wat, deze 2 agenten zijn op weg om iemand te vertellen dat zijn kind een ernstig ongeluk heeft gehad of komen zelf net uit een heftige situatie, dat geroep en gescheld kan ze dan echt even niets schelen.
Als iemand al moeilijk staat te doen over het tonen van zijn ID kaart en daarbij ook nog eens het commentaar geeft van, ga maar boeven pakken, kan dat goed een aanleiding zijn om iemand hiervoor mee naar het buro te nemen.
Dus alles zal afhangen van de situatie waarin iets gezegd wordt en de manier waarop.

Toegevoegd na 12 minuten:
Een agent beledigen mag niet, dat maakt het verder niet duidelijker, want wat is een belediging.
Als buitenstaander is het moeilijk te oordelen wanneer nu wel of niet terecht ingegrepen wordt.
Het kan ook zijn dat bij dat schelden de politie de weg van de minste weerstand heeft gekozen om verdere escalatie te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even vraag uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het gaat wel even verder. Bij een strafbaar feit mag een agent zelf bepalen of hij iemand aanhoudt of niet. Zelfs voor door rood lopen mag hij je mee nemen naar het bureau. (Hoewel dit in de praktijk vrijwel nooit gebeurd.) Als hij iemand aanhoud, dan komt er ook een hoop papier werk bij kijken, waar agenten meestal niet zo veel zin in hebben, waarvoor ze het af en toe wel door de vingers zien, maar het ligt dus aan de desbetreffende agent wat hij doet...
De grens ligt: Bij hoe je zelf behandeld wilt worden.
Die agenten doen gewoon hun werk.
Als jij in een winkel staat en je moet zeggen dat een artikel uitverkocht is, wil je daarvoor ook niet uitgescholden worden.
Ik persoonlijk zou ook bozer worden om mensen die me zeggen "dat ik maar boeven moet gaan vangen"als ze een terechte bekeuring krijgen, dan op een paar gozertjes die zich vervelen en de boel gaan lopen uitdagen.