In Nederland wordt het over het algemeen afgeraden om een foto op je cv te zetten, tenzij er expliciet om wordt gevraagd. Dit heeft te maken met het feit dat het niet relevant is voor je sollicitatie en kan leiden tot discriminatie op basis van bijvoorbeeld leeftijd, geslacht of etniciteit. Werkgevers zijn namelijk verplicht om te selecteren op basis van kennis, vaardigheden en ervaring en niet op basis van persoonlijke kenmerken.
12 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
12 maanden geleden
Discriminatie is precies de reden dat het ook GUNSTIG kan zijn om wél je foto op je CV te zetten. Immers als jij die blanke Hollandse jongen, of die knappe jongedame bent..... Nee, eerlijk is het niet, maar je maakt dan wel kans op die baan die je zo graag wil.
Thecis
12 maanden geleden
Niet eerlijk inderdaad, wel waar.
HannekeJanssen
12 maanden geleden
Ik zie geregeld sollicitatiebrieven, en daarbij valt me op dat het tegenwoordig best gebruikelijk is om een foto bij te plaatsen. Ik zou het zelf alleen niet zo snel doen. Wat ik daarbij wel handig vind: veel sollicitanten vermelden hun gender niet, en dan moet je maar raden hoe je ze aanspreekt. Lastig!
Ik bekijk regelmatig cvs in mijn huidige functie. Uiteindelijk moet de inhoud altijd doorslaggevend zijn en dat is het vaak ook wel, maar een eerste indruk van een cv doet veel. Als ik twee kantjes vol tekst zie, waar niet is nagedacht over opmaak, dan ga ik met tegenzin in de content in. Als ik zie dat iemand kleur gebruikt, goed na heeft gedacht over font en een duidelijk volgorde bijvoorbeeld, dan heeft deze persoon bij mij al een voorsprong. En ja, een foto vind ik daarbij ook wat toevoegen. Lastig hieraan is wel dat een 'goede' foto iets toevoegt, waar een 'slechte' foto ook weer een negatieve impact kan hebben. En wat is nu een 'goede' foto? In ieder geval scherp, neutrale achtergrond en hoe professioneel hangt dan weer af van de functie waarop de solliciteert. Ga je voor een hoge managers functie, dan let je op je kleding, houding en gezichtsuitdrukking. Voor veel andere functies word ik zelf wel enthousiast van een simpele spontane foto. Man, vrouw, huidskleur, etc. kijk ik niet naar. Wel naar wat je uitstraalt.
Mijn conclusie is dat de algehele aanblik van het cv belangrijk is en als je denkt dat je een goede foto van jezelf hebt, zou ik deze zeker toevoegen. Als je voor de veilige optie wil gaan, dan laat je de foto weg.
12 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
12 maanden geleden
Fijn dit soort èchte ervaringen uit de praktijk te lezen. Dat zegt meer dan alle regeltjes bij elkaar.
Een foto op je cv is niet verplicht, maar recruiters en werkgevers verwachten het wel steeds vaker. Met een goede foto val je op en maak je het cv persoonlijk. Zeker bij representatieve beroepen is het een must. Gebruik dezelfde foto als op je LinkedIn profiel, dan voorkom je verwarring bij de werkgever. Een goede foto geeft een beetje kleur aan je cv. Zorg wel voor een professionele foto: geen selfie, rustige achtergrond, in sollicitatiekleding en met een grote glimlach.
12 maanden geleden