Wanneer ben je oud?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk even op je houdbaarheidsdatum
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben al over de datum vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een MINKUKEL gesignaleerd !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik op maandagmorgen :)

Het beste antwoord

Je bent zo oud als je je voelt.
Met andere woorden: "Als je je oud voelt, dan ben je oud".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Als je twee standaarddeviaties boven het gemiddelde zit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even het gemiddelde en de sd erbij vermelden dan, dan kunnen we het zelf uitrekenen... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is een standdaarddeviatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gemiddelde levensverwachting was in 2007 (meest betrouwbare, meest recente bron) 78,0 jaar voor mannen en 82,3 jaar voor vrouwen. Voor de rest en @eleo: http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardafwijking Succes!
Men is zo oud als dat je je zelf voelt.
Het ligt er aan denk ik in wel persperctief je het bekijkt.
als 60 jarige ben je nog jong voor iemand die 80 is.
Als 50 jarige ben je op je werk al oud ( er is nu ook een reclamespotje van)
In de ogen van een 16 jarige ben je op je 25e al oud. en krijg je een kind op je 45e dan ben je echt oud.
Rond je 65 jaar ben je voor de wet te oud om te werken ( pensioen)

Eigenlijk een moeilijke vraag om te antwoorden.
Het ligt er echt aan hoe "men"denkt denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je steeds minder kan, en steeds meer moet opgeven.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken toch echt 'oude' mensen die nog heel veel kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar die min is niet van mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ken ook hele jonge mensen die door een ziekte meer weinig kunnen, dan is 30 toch echt niet oud.
Rieneke1
14 jaar geleden
natuurlijk zijn er ook jonge mensen die steeds meer op moeten geven, door ziekte bijvoorbeeld.
maar ik zie in mijn omgeving dat mensen van rond de 80 toch met pijn in het hart hun hobby's, zoals tuinieren, niet meer kunnen uitvoeren, en zich echt oud gaan voelen.
als je niet meer weet hoe oud je bent
dan ben je te oud
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb net mij stefdatum berekend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik word 76 en sterf op dinsdag 27 juli 2043
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de link onder mijn antwoord klikken en gegevens invoeren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
willem de jong zal overlijden op woensdag 30 juni 2083 op de leeftijd van 85 jaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan heeft die nog even
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat ben ik jij hebt nog maar 33 jaar
maar het slaat nergens op want me oma zou al drie jaar dood moeten zijn :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus tijd om te stoppen met werken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
creepy - ik ben al 9 jaar dood, inclusief overlijdingsadvertentie (geboortedatum en naam kloppen....)beetje brrrrrrr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Als jij je oud voelt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent nooit oud ze zeggen dat je oud bent maar dan is iedereen oud
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een kwestie van gevoel.. en voor iedereen weer anders.
Ik ben te oud om tijdens een ritje in de draaimolen nog uit mijn dak te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom de - ?
Oud ben je nooit. Anderen zijn oud. Anderen die veel ouder zijn dan jij. Maar jij bent nooit oud. Jouw leeftijd is immers precies de normale leeftijd. Bovendien ben je ook nooit jong geweest. Het is je natuurlijk wel opgevallen dat, naarmate je langer rondloopt in de wereld, er steeds meer jonge mensen bijkomen. En er steeds minder oude mensen overblijven. Zelf ben je eigenlijk leeftijdloos. Je bent gewoon altijd dezelfde.

Je kunt het ook anders zien. Aangezien je vanaf dag één ouder wordt, ben je vanaf je geboorte oud. Maar dan wel weer elke dag anders oud.

Of nog weer anders geformuleerd: of je oud bent of jong hangt af van wie er naar je kijkt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi geformuleerd rose! +1
Als ik als kind tegen mijn moeder zei dat ze oud was antwoordde ze altijd: "Oud, oud? De duvel is oud!". Toen ik een teener was vond ik mensen van in de 40 stokoud. Ik vind mijn poes van ca. 13 oud, maar hijzelf denkt daar heel anders over. Het is een relatief begrip.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 juist een begrip is goed gezegd.
iedereen die wat ouder wordt, merkt dit, je gezicht zakt wat uit, je krijgt wat rimpeltjes, 's morgens ben je wat stijver, en rennen naar de tram gaat niet meer zo vlotjes....het is niet anders : je lijf wordt ouder, al voel je je van binnen ( en gek genoeg ook in je dromen) nog steeds jong : daar is the sky nog steeds de limit.
Maar op het moment, dat je lijf niet meer kán, als je dagelijks totaal gefrustreerd met veel pijn en moeite doet wat je maar enigszins kan doen 'van wat nou eenmaal 'moet', als je je altijd intens moe en alleengelaten voelt, en iedere beweging een gevecht, dat je uitvecht, maar dat eigenlijk onbegonnen werk is, als je voor je gevoel gewoon 'op' bent, maar ieder ochtend wordt je tóch weer wakker, en moet je weer een dag door, als het allemaal eigenlijk helemaal niet meer hoeft, dan ben je oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oud en jong zijn slechts woorden om verschillen in leeftijd aan te duiden. Iemand van 12 is oud voor iemand van 6, iemand van 80 is jong voor iemand van 90.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alles vergelijkt mer een eerder stadium in je leven, of zaken ziet in het licht van achterhaalde verlangens, als je het verleden niet kan bezweren en de toekomst geen hoop geeft, als het NU je ontgaat. Ja, dan ben je echt oud.... Je kunt dus al oud zijn op je 30e bijvoorbeeld. Voordeel: dan ben je niet alleen! Kijk maar om je heen.

Of bedoel je als je 100 jaar bent? Ja dan ben je ook oud, maar dan ben je de bovenstaande stadia allang voorbij.
Reken maar dat je dan nog hoop hebt.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Jeugdigheid' wordt niet bepaald door 'leeftijd',
maar door 'vitaliteit' en 'een jonge geest'.

Wanneer men geen 'vitaliteit',
noch 'een jonge geest', meer heeft,
dán vind ik dat men 'oud' is...

http://www.encyclo.nl/begrip/jeugdigheid
http://www.encyclo.nl/begrip/oud

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leeftijd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Levensfase
http://www.encyclo.nl/begrip/vitaliteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent oud als je je hoed vanwege de vele rimpels op moet 'schroeven'.
amc
14 jaar geleden
Als mensen beginnen voor je op te staan in het openbaar vervoer :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent pas oud, als je alles opgegeven hebt, en niets meer hebt om voor te leven.
Wanneer het innerlijke vuur bij je gedoofd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent oud de dag dat je geen fantasie mee hebt , geen hoop en geen liefde. Zoniet blijf je jong tot je laatste levensadem. Zo heb ik mijn moeder "jong" weten heen te gaan op 80...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vanuit de ik-positie: dat ben je als je jezelf 'oud' voelt.
hoe jonger je bent, hoe sneller je een ander oud vindt.
normaliter gaan we er vanuit dat personen van 70, 80, 90plus oud zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn arts zei een keer tegen mij toen ik me beklaagde over een of andere ouderdomsverschijnsel: Iedereen wil oud worden, maar niemand wil oud zijn".
Tussen die twee dingen zit heel veel verschil die niet perse met leeftijd te maken hebben. Mijn moeder is 83 jaar en zeer vitaal. Zij spit vaak bij de buren in de tuin die jonger zijn dan zij met de opmerking; "Dat kunnen die oudjes niet meer". Dit is volgens mij ook de essentie van het 'oud zijn'. Als je een passieve bejaarde bent, die zich verschuilt achter zijn leeftijd, ben je oud. Als je als bejaarde nog iets van het leven weet te maken (ondanks sommige beperkingen);nog geïnteresseerd in het leven staat; het leven nog kwaliteit weet te geven, dan ben je nog niet oud: Je hebt dan een respectabele leeftijd bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou weer een antwoord geven met een gedichtje!

wanneer ben je oud dat is mijn vraag
je bent zo oud zoals je je voelt maar dat klinkt zo vaag

soms voel ik me 20 en kan ik heel de wereld aan
een andere keer voel ik me wat ouder en dan lijkt alles om mij heen sneller te gaan

ben bijna 39 sta vol in het leven en zit lekker in mijn vel
en natuurlijk wil ik genieten want de tijd gaat heel snel
toch ben ik heel erg geschrokken van een opmerking van iemand laatst

hij zei dat ik oud was en dat vond ik niet op zijn plaats
ok ik ben eerlijk en de jongste ben ik niet
maar die opmerking deed me toch erg veel verdriet
met mijn neus op de feiten gedrukt

maar me daardoor oud gaan voelen dat is hem niet gelukt
dus wanneer ben je oud kan iemand mij daar een antwoord op geven

èen ding weet ik wel probeer zoveel mogelijk te genieten van dit mooie leven

of je nu nul bent of misschien wel tachtig jaar
elke keer dat je een jaartje ouder word mag je je gelukkig prijzen geloof me maar