Als ik geld stort op giro 555, komt mijn geld dan ook echt aan in Afrika?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ik ga ervan uit dat het inderdaad echt aankomt bij de Somalische piraten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ItisILeClerc: sceptisch zijn heeft soms zijn reden en zijn nut, maar cynisch zijn levert geen oplossingen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
@Annigje
het staat je geheel vrij om waarschuwingen in de wind te slaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ook die dokters kunnen niet van de wind leven.
Die moeten ook betaald worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen geld stort, komt er in elk geval geen hulp. Wil je zeker weten dat je hulp goed terechtkomt, meld je dan aan als medewerker bij een van de organisaties en ga mee.

Het beste antwoord

Giro 555 is van de samenwerkende hulporganisaties (SHO), dat zijn o.a. Cordaid, ICCO & Kerk in Actie, Oxfam Novib, het Nederlandse Rode Kruis, en UNICEF Nederland.
Al deze hulporganisaties hebben het CBF keurkerk. dat keurmerk krijgen ze niet zomaar, ze worden daarvoor o.a. beoordeeld op hun beleid, fondsenwerving en besteding van de middelen.
Je kunt er dus gerust van uitgaan dat je geld goed terecht komt.
Giro 555 heeft de afgelopen jaren een deuk in het imago opgelopen vanwege vertragingen in de bestedingen m.b.t. tot de tsunami hulp. De media ging daar nogal mee aan de haal waardoor veel mensen uiteindelijk het vertrouwen kwijtraakten in de SHO. Inmiddels kan SHO alle negatieve berichten hieromtrent weerleggen, als je daar meer over wilt weten kun je kijken op: http://www.samenwerkendehulporganisaties.nl/nl-NL/Content.aspx?type=foldout&id=107

De huidige hongersnood waarvoor 555 is opengesteld heeft behoefte aan een enorme hoeveelheid middelen, er is al veel opgehaald en ook regeringen op internationaal niveau hebben al veel hulp toegezegd. De daadwerkelijke distributie en verstrekking van noodgoederen word ernstig bemoeilijkt doordat veel hulptroepen het land niet in mogen.
Al-Shabaab verbood toegang van buitenlandse hulporganisaties omdat deze anti-islam zouden zijn. Het verbod werd echter twee weken geleden opgeheven, zodat hulp nu mogelijk is. Volgens een medewerker van Unicef is hen de garantie gegeven dat ze hun werk ongehinderd kunnen uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De salarissen van directeuren van goede doelen zijn een berucht onderwerp. Ik moet zeggen dat een salaris als 199.000 euro mij ook behoorlijk in het verkeerde keelgat schiet. Maar deze directeuren zijn niet de eerste de besten, ze zijn verantwoordelijk voor miljoenen-budgetten en ze geven sturing aan een complexe organisatie waarbij veel gevoel voor politiek, strategie en marktwerking nodig is. Een directeur van een soortgelijk niveau kan in een commerciële omgeving vaak een veelvoud daarvan verdienen.
De kosten die gemaakt worden door de organisatie voor fondsenwerving, organisatiekosten inclusief salarissen wegen ruimschoots op tegen de baten. Bij Unicef bijvoorbeeld word van elke euro die binnenkomt 84 cent rechtstreeks uitgegeven aan het doel. Dat is verhoudingsgewijs heel veel.
Lees eens een jaarverslag van zo'n organisatie voordat je oordeelt:
http://www.jaarverslagunicef.nl/

Andere antwoorden (2)

Letterlijk mag ik hopen van niet.
De hulpmiddelen die er van gekocht worden wel. Echter is er ook geld nodig voor transport planning en tja...soms ook dure topmensen. Jammer alleen dat veel mensen zich daar druk om maken. Want je kan beter een top man hebben die wellicht een miljoen op inkoop bespaart. Dan een vrijwilliger die als een blind paard inkoopt.
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Ik denk ook, dat het normaal is, dat mensen, die een baan hebben, daarin ook geld verdienen. Zelfs al houdt die baan ook in, dat noodhulp moet worden verleend. Die hulpverlening kost tijd. En dus ook geld.
Normaal gesproken wel .
Maar als er volgende week weer iets ernstigs gebeurd in de wereld en er wordt daarvoor ook een 555 nr geopend dan is de kans groot dat er ook een deel van jou geld daarheen gaat .