Zal de immigratiestroom veel hoger worden als de landsgrenzen volkomen open staan voor buitenlanders?

Ik hoor namelijk vaak dat we de grenzen niet open moeten zetten, anders zullen er enorm veel mensen naar Nederland komen waar wij niks aan hebben. Klopt dit wel? Anderen (vooral sociologen) zeggen dat dit reuze meevalt, omdat de mens heel erg gehecht is aan zijn omgeving en de stap van bijvoorbeeld Afrika naar Nederland heel vaak niet maakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Mensen die in grote armoede of in onderdrukking leven zullen massa naar de vrij en rijke wereld gaan. Dat zie je nu ook in spanje en italieen komen regel matig bootje vol vluchtelingen aan en dan zijn de grenzen gesloten. Als ze open staan hoeven ze niet meer door smokkelaar te worden vervoerd en kost het ze ook minder.
12 jaar geleden
Ja ik vermoed van wel.
De regering heeft toendertijd ook de fout gemaakt door gastarbeiders hierheen te halen,niet dat dit niet nodig was,maar de toestroom was op een gegeven moment enorm,ook door het laten overkomen van familie.
Toen er geen werk meer was,wilden veel gastarbeiders niet meer terug naar het land van herkomst dus daarom zijn veel mensen tegen het openstellen van grenzen want je ziet het nu ook aan Polen die hier met grote groepen naar toe zijn gekomen om te werken,ook hier willen velen niet meer terug als er geen werk meer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja enorm !uit zuid Amerika , Azië , Afrika . Het is triest dat er zo ontzettend veel mensen onder slechte omstandigheden leven , en hun hoop vestigen op een leef plek in Europa (nl.) of ook voor de USA . Voor Europa , maar voor nl in het bijzonder zou de toestroom zo enorm zijn . Dat het zelfs het inwoner aantal zou kunnen verdubbelen . De wal zou het schip wel keren (nl. Wordt dan vanzelf niet meer aantrekkelijk) maar de gevolgen zijn onomkeerbaar . Totaal onbetaalbare situatie , grote welvaart val . Maar ja alles went en na verloop van tijd ontstaat er dan wel een nieuw soort evenwicht . Wij realiseren ons niet hoe goed wij het hier hebben , en hoe ontzettend groot de groep is die naar Europa wil komen . Denk echt aan een meer dan een verdubbeling. Nee geen bron :) eigen subjectieve waarneming :) . In landen met helaas slechte leef omstandigheden , vaak niet voor een ieder daar . Maar de arme kans arme willen graag naar het in hun ogen paradijs Europa of de USA . Het beste voor alles en iedereen is dat we helpen de mensen daar een goed bestaan op te bouwen .Door te helpen in opleidingen , moderne landbouw technieken , kredieten (micro ) voor de beginnende ondernemer daar enz .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Er wordt gesproken om de grenzen open te zetten in Europa, niet voor buiten Europa.
Ik denk dat de immigratiestroom niet veel hoger wordt binnen Europa, omdat de meeste Europeanen alleen tot 3 maanden in Nederland komen werken en dan weer even teruggaan en dan weer komen werken. Deze mensen immigreren dus niet daadwerkelijk.
Of er ook veel mensen van buiten Europa zouden komen, denk ik niet. Ten eerste is het crisistijd en dat is ook bekend buiten Europa. Ten tweede is het immigratiebeleid de laatste jaren zo verscherpt, dat kans op langere tijd blijven vrijwel miniem is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar ik vraag me af wat er met de immigratiestroom gebeurt wanneer het immigratiebeleid juist enorm soepel is. In het politieke debat wordt er altijd maar gesproken over het beleid dat scherper moet, maar nooit over een versoepeling. Misschien heb ik de vraag niet goed gesteld.