Wat hebben we nou bereikt op het punt van natuurbehoud in de afgelopen 10 jaar, en wat zijn we verloren?

Nou is dit wereldwijd een enorme hoeveelheid van veranderingen in de natuur maar wat zijn nou echt belangrijke dingen geweest die we hebben bereikt om de natuur te beschermen?
Denk aan het veilig stellen van natuurgebieden en het beschermen van diersoorten.
Welke diersoorten werden eerst bedreigd maar zijn nu weer in grote getalenteerd aanwezig?

En is datgeen wat we redden in evenwicht met datgeen wat we kwijtraken aan natuur/dieren?

Zijn we aan de winnende hand als het gaat om de bescherming van natuur of komen we niet eens in de buurt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, de grootste bedreiging van de natuur hebben we nog steeds niet in de hand en dat is de toename van het aantal mensen. Deze doet dagelijks een enorm beroep op wat erop groeit en in zit zoals olie. 86 miljoen vaten olie per dag worden er verstookt en dat komt er echt niet bij in dat tempo.

Tuurlijk zal er ergens wel eens positief nieuws te melden zijn zoals een succesvol fokprogramma in een dierentuin, maar ik ben erg pessimistisch als het over natuurbehoud gaat, zowel in Nederland als op wereldschaal.

De ontbossing neemt nog steeds toe om plaats te maken voor akkerbouw en de alsmaar toenemende vraag naar hout.

Zolang het aantal mensen niet afneemt, gaat het met de aarde bergafwaarts. De successen hier en daar zijn mooi, maar niet voldoende om het ecologisch evenwicht in stand te houden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik had nog zo gehoopt dat er wat moois te melden viel.
De belangrijkste schat op aarde wordt kapot gemaakt,jammer dat de mens het pas begrijpt als het te laat is. . . Zoals altijd.
paulus811
13 jaar geleden
We moeten ook niet al te somber doen, dat helpt niks. Auto's worden steeds schoner (maar er zijn er ook steeds meer die uiteindelijk allemaal op de schroothoop belanden) en het ziet er naar uit dat Japan gaat stoppen met de walvisvangst. Ik erger me kapot aan al het leed wat we dieren aandoen en altijd maar denken dat wij als mens voor alles kunnen beslissen of het mag blijven leven of dood moet. Kijk nou alleen eens om je heen hoeveel bontkragen er zijn? Om misselijk van te worden, want iedere bontkraag is een beest. Nou begin ik toch weer somber te worden, en dat moest ik niet doen zei ik net...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja volgens kun je ook niet echt positief kijken naar de manier waarop wij met de aarde omgaan.
ik zag eens een documantaire over de zee en hoe we ermee omgaan.
een duiker vertelde toen het volgende:
hij ging vaak op een zelfde plek duiken waar eerst nog volop leven en koraal was.
10 jaar later kwam die daar weer terug met een persoon die daar nog nooit geweest was.
hij zag hoe het veranderd was, er was geen koraal meer en nauwelijks nog leven in dat gebied.
die persoon die met hem mee ging zag 1 kleurige kwal en vond dat heel mooi.
met een grote glimlach bewonderde die persoon de kwal.
niet wetende dat het eigenlijk niets meer voorstelde vanhoe het vroeger was. nou kun je positief denken enzeggen, er is toch nog leven.
of gewoon realistisch/somber zeggen dat het gebied naar de klote is. de kinderen die nu geboren worden doen hetzelfde.
als je iets niet kent weet je ook niet wat je mist.
paulus811
13 jaar geleden
mooie reactie.

Andere antwoorden (1)

Bedenk: het uitsterven van soorten is eigen aan de natuur. Alleen zorgen we voor een enorme versnelling van dat uitsterven door hoe we met de wereld omgaan.
Hier in Nederland is in veel gebieden de eutrofiëring afgenomen (dus de overmatige voedselrijkdom van gebieden), wat de diversiteit ten goede komt.
Tegelijkertijd zie je dat rond de Sahara de verwoestijning toeneemt.
De walvissen doen het beter maar worden nog bedreigd, waarschijnlijk nog meer door aantasting van de oceanen en de rust daarin dan door jacht.
Veel diersoorten schuiven met hun leefgebied, en zo hebben we in Nederland ineens zeearenden.
Sommige vogels passen hun trektijden aan - ze moeten wel, want in hun broedgebieden wordt het eerder lente, en als bijvoorbeeld de piek van rupsen waarmee ze hun jongen voeden eerder ligt, dan zullen die jongen er ook eerder moeten zijn.
Daar kunnen we alleen wat aan doen als iedereen zorgt dat we zoveel mogelijk de factoren die we kunnen beïnvloeden ook echt aanpakken. Dat gaat moeizaam, want wij in het westen vinden ons wel heel geweldig met onze maatregelen (maar wel allemaal steeds meer gaan consumeren en het heel normaal vinden om een paar keer per jaar op vliegvakantie te gaan), maar opkomende economieën als India en China richten zich nu vooral op economie en nog niet op milieu - net als wij vroeger.
Er wordt hard gewerkt aan behoud van bossen, denk ook aan het FSC-keurmerk, maar tegelijkertijd gebruiken we veel meer palmolie - en voor die palmolieplantages worden domweg oorspronkelijke bossen gekapt, dus dat is netto helemaal niet milieuvriendelijk.

Een simpel overzicht van wat er bereikt is en wat niet gelukt is, is niet zomaar te geven.