Waarom zijn er voedsel banken in nederland? We zijn toch geen 'derde wereld' land?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (17)

Nee, maar nederland kan wel duur zijn als je van een uitkering rond moet komen en bijvoorbeeld 2 kinderen hebt. De voedselbank geeft dan net een beetje extra ruimte. Een jaar of 2 geleden hebben de Frogers Zo'n tv programma erover gemaak. wellicht is dat iets om terug te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Nederland is geen derde wereld land.
Maar ook in Nederland zijn er mensen die weinig tot geen geld hebben voor eten & drinken uit een supermarkt.
Die mensen hebben minder te besteden, en moeten erg op hun geld letten.
De voedselbank is het leven geroepen om te zorgen dat ook deze mensen kunnen eten & drinken.
Dan ook in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Derde kan ook andere betekenen en de mensen die de voedselbank nodig hebben worden toch vaak als de anderen gezien; ze horen er eigenlijk niet bij :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een domweg belachelijke opmerking zeg! dikke min van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het idee dat je ontgaat dat dat niet mijn persoonlijke mening is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raar... ik heb nog nooit een soortgelijke opmerking gelezen of gehoord over derde wereld landen en waar het hier om ging, de voedsel-banken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder een rechts kabinet zullen we nog wel meer voedselbanken nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of er meer komen of niet.... Het ging mij even op de manier van weergeven." Ze horen er eigenlijk niet bij", en "de anderen" Ik ken gezinnen die het met 40 euro moeten doen in de week, en die horen er net zo bij als ieder ander mens of gezin. Het kwam bij mij zelfs een beetje minachtend over. Maar goed, klaar...
Als je schulden heb en een minimum salaris heb,kun je nog maar amper rond komen in Nederland

Er wordt gelukkig zeer goed gecontroleerd en geen misbruik van gemaakt

Laatst kwam er iemand met een mercedes,maar die werd direct naar huis gestuurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas zijn er ook mensen genoeg die er wél misbruik van maken, de controle is er wel, maar lang niet altijd voldoende.
Andersom zijn er ook mensen die weer niet terecht kunnen bij de voedselbank, zoals hier, waar de gemeente geen medewerking verleend aan de gemeente waar de voedselbank gevestigd zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich een goed antwoord, maar je kan ook de auto van de buurman mogen lenen om je pakket op te halen daar hoor. Die mercedes hoeft niet van die persoon te zijn. Niet gelijk oordelen tot je zeker weet dat die auto van die persoon zelf is. Ik zeg dit, omdat ik zelf ook een tijd bij de voedselbank ben geweest. Ik kon toen gelukkig wel eens de auto van een vriendin lenen om de spullen te halen. Het was een eind fietsen en erg onhandig met al dat spul. Dus daar was ik heel blij mee dat dat mocht. Toen kreeg ik ook te horen, wil je de auto om de hoek zetten? Want we krijgen klachten van de mensen uit de flat hier tegenover, dat hier mensen met dikke auto's komen die de boel belazeren. Dus vooroordeel!
Eigenlijk zijn wij een van de rijkere landen. Toch heerst er wel armoede hier in Nederland. Mensen zitten op het minimum of er nog onder. Deze kunnen gebruik maken van de voedselbank.

Bekijk de bron maar. Hier wordt heel veel over de armoede in Nederland uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zien vaak de kans hun leven zodanig in de war te sturen dat ze diep in de schulden komen te zitten. Het zijn afzonderlijk allemaal schrijnende gevallen die nu keihard op de blaren moeten zitten van eerder 'niet zo handig gedrag'.

In de tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden hebben mensen zich in de schulden gestoken en gedaan alsof het niet op kon. Het bleek wel op te kunnen. Of ze hebben zich in hun naïviteit laten belazeren. Als je van een uitkering leeft en daarnaast ook nog in de schuldsanering zit, blijft er weinig over om van te leven.

Voor deze mensen is geen 'regulier' vangnet, omdat anders het beeld ontstaat dat je overal mee weg kunt komen en dat de staat der Nederlanden toch wel voor je zorgt. Een heleboel mensen zouden dat wel prima vinden en daar van gaan profiteren. De verzorgingsstaat zou onbetaalbaar worden.

Daar zit een soort knikpunt in: wat moet je als overheid nog regelen voor je burgers en wat niet? En in tijden dat de bomen niet meer tot in de hemel groeien krijg je dan voedselbanken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snapte dat ook niet omdat ik zelf ook 15 jaar en met 3 kinderen van een uitkering heb moeten leven , het was geen vetpot maar kon uiteindelijk wel rond komen

maar onlangs zag ik een programma dat over de voedsel bank ging en waarom mensen daar terecht komen

een man had nog 60 euro in de week om van rond te komen
zijn verhaal was; ik had een loon en mijn vrouw ook, we hadden het goed en schafte ons veel spullen aan op krediet tot dat zijn vrouw overleed en haar loon weg viel en hij dus met een enorme schuld bleef zitten

al zijn geld gaat nu op aan de spullen die hij op krediet heeft gekocht en blijft er bijna niet over om van te leven

een ander gezin dat ook van de voedselbank krijgt had ongeveer een zelfde verhaal

Toegevoegd na 1 minuut:
60 euro en de week moet in de maand zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er in Nederland meer armoede heerst als men denkt.
Niet alleen onder jongeren,maar ook onder ouderen die hun hele leven hard gewerkt hebben.
En nu ter nouwernood de eindjes aan elkaar kunnen knopen.
Te trots om naar de voetselbank te gaan,want ze schamen zich ervoor.
Niet iedereen heeft de kans om s,avonds wat bij te beunen,en een paar extra centen te pakken.
Ik ken verschillende mensen die er lopen,en het eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
Want een auto die hebben ze wel,want daar wordt zwart voor bij gewerkt.
En als die op naam van een ander staat ,dan kun je er zo mee naar de voetselbank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat hier in Nederland toch schrikbarend veel (stille) armoede is !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Nog niet...althans.
Maar het feit dat het hier nodig is....zegt meer dan genoeg.
Dat is sinds de oorlog niet meer voor gekomen, moet je denken.
Het verschil tussen arm en rijk zal steeds groter worden.
Dus meer armen maar ook meer rijken.
En de armen zullen moeten gaan stelen op den duur...als ze geen geld meer hebben om rond te komen.
En de berovingen, overvallen, moorden...zijn al alledaags.
Elke dag gebeurt er wel zoiets.
En dat gaat nog 5 keer erger worden in de toekomst..
Helaas...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk het eens van de andere kant: dat voedsel van de voedselbank zou anders worden weggegooid!! Is dat niet het toppunt van schandalige overdaad. Door dit voedsel te verzamelen wordt het tenminste nog gegeten. Bedenk dan ook eens, hoeveel kinderen, die zelf schuldloos in deze situatie zitten, dan alsnog goede voeding krijgen.
Die kinderen vormen later ook onze maatschappij.

Er zal ongetwijfeld ook hier en daar misbruik voorkomen. Waar niet, kijk eens naar de wereld van de aandelen etc.

Het meeste komt goed terecht.
En er wordt goed gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, we zijn geen derde wereld.

We zijn echter een rijk land. Maar rijkdom kan er alleen maar bestaan als er ook armoede is. En dat laatste kennen we ook in Nederland.

Niet iedereen kan goed rondkomen met het geld wat hij elke maand krijgt. Dan is de voedselbank toch een uitkomst voor ze om met het geld wat ze hebben iets anders belangrijks te kopen, bijvoorbeeld de huur, warmte (in de wintermaanden), kleding, enz.

Als je het heel krom bekijkt (en hier krijg ik minnen op). Dan voeden rijken zich van de armen.
Want rijken hebben vaak een goedlopend bedrijf, die wordt bemand door medewerkers. Die krijgen lang niet zo ruim betaald als dat er mogelijk is (de rijken willen nog rijker worden).
Dit gaat dus door in de ketting tot de laagste klassen.
In een hoogconjunctuur verdienen de rijken het meest, evenals in een laagconjunctuur. En de armen voel het verlies het meest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voedselbanken zijn er omdat er mensen zijn die het nodig hebben. 2) Nee, ze noemen het geen derde wereld land maar Nederland.En voor als je het een keertje op een vrij dag wilt bekijken kan je naar Amsterdam west(Slotervaart,Slotermeer, en natuurlijk Bos en lommer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, we zijn geen derde wereld land.
Maar in sommige gevallen toch wel een bananen republiek.

Als een stam in Afrika honger heeft, wordt al het voedsel eerlijk verdeeld.

Als je in Nederland honger hebt, is het vaak zinloos om bij je buren aan te kloppen. Veel mensen wonen jarenlang in een flatwoning, zonder echt te weten wie er naast, onder en boven hun wonen.

Die voedselbanken zijn nodig vanwege politiek falen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat zijn wij niet, maar wie zegt dat elk derde wereldland een voedselbank heeft?
Was dat maar zo, dan stierven er minder kinderen van de honger en dorst.
Ik zag liever je vraagstelling anders.
Sommige Nederlanders zijn arm en kunnen op de 'normale' manier hun kostje niet bij elkaar scharrelen.
Daar is niets mis mee en daarom krijgen ze steun van deze geweldige mensen die veel voor een ander over hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
briljant idee toch juist om overtollig voedsel gratis uit te delen aan mensen die het kunnen gebruiken. Er zullen altijd mensen aan de onderkant van de samenleving zijn, hopelijk verkeren de meesten tijdelijk in deze situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom er voedsel banken zijn dat is voor mensen die in de miniun loon hebben of mensen die in de schuld saneringzitten voor die mensen is de voedselbank, en ja ik vind het scandelijk dat in nederland zoiets als dit er moet zijn