wat moet je als ouder doen om het voor volwassen kinderen leuk te maken om je te bezoeken?

ik zou het zo leuk vinden als mijn volwassen kinderen ernaar uitkijken en zin in hebben om mij te bezoeken, in ieder geval 1 keer per jaar. Maar wat is voor volwassen kinderen echt leuk en te gek? Zonder natuurlijk veel geld uit geven zoals dure vakanties enzovoort. Allerhande uitspattingen kan ik wel bedenken, maar daar zijn mijn financiële omstandigheden niet naar. Maar gewoon, hoe vraag je het je kinderen en wat stel je voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een verschrikkelijk idee dat jij je kinderen moet OVERHALEN om je eens per jaar te bezoeken. orry, maar daar kan ik me echt helemaal niks bij voorstellen. Het gezelschap en een kopje koffie moet toch meer dan genoeg zijn ????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is ook niet eenvoudig Marleen, om je zoiets voor te stellen. Maar als je ver uit elkaar woont en het loopt nu eenmaal zo, dan vraag ik mij dus af hoe je zoiets op een goede manier zou kunnen aanpakken. Het gaat niet om "overhalen", maar om waar je goed aan doet om het goed en soepel te laten verlopen. Overigens is deze vraag nog een groot taboe, maar door het wel met andere moeders met volwassen kinderen erover te hebben, verneem ik keer op keer dat het veelvuldig voorkomt en dat de moeders zich maar schikken en nog eens schikken en wachten tot ze een ons wegen...en uiteindelijk daar bepaald niet gelukkig van worden, terugkijkend op hun leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt inderdaad heel veel voor, dat is ook mijn ervaring. Dat het een taboe was wist ik dan weer niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt inderdaad heel veel voor.
Maar moeders hoeven niet te schikken... en te wachten... tot ze een ons wegen.
Er zijn genoeg communicatiemiddelen, bellen, e-mailen, contact houden. Daar kun je als moeder ook initiatief tonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In alle gesprekken die er al geweest zijn over dit onderwerp: Wat geven uw kinderen aan, wat voor een relatie willen ze met u?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging aan vorige reactie:
Als uw kinderen geen diepere relatie willen met u, is het als trekken aan een dood paard. Hoe treurig het ook is, als uw kinderen niet willen, zal alle energie die u er nu insteekt vergeefs zijn. Mijn voorstel is dan ook, vraag hen wat voor een relatie zij willen met u en hoe zij daar invulling aan willen geven.
Ik wens u heel veel wijsheid en succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik een beetje mis in de meeste antwoorden is, dat het probleem van verwijdering niet specifiek aan de benadering van Loekido hoeft te liggen.
Kan net zo goed bij haar kids liggen of zelfs aan de eventuele partners van haar volwassen kinderen. Ik vind het heel goed van haar, dat ze in eerste instantie de vinger naar zichzelf wijst en de oplossing bij zichzelf zoekt.
Veeeeeeeeele ouders (is mijn ervaring wat ik om me heen zie) gaan er gewoon vanuit, dat hun kinderen de problemen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik me bij mijn vraag NIET afvraag is, hoe het komt dat mijn kinderen niet enthousiast zijn vanuit zichzelf....maar hoe het gevraagd en voorgesteld kan worden door mij, waardoor kinderen zich niet gedomineerd, gemanipuleerd of overvallen voelen. Stel ik namelijk exact (letterlijk) dezelfde vraag aan een vriendin, dan krijg ik deze afwerende reactie niet, maar bij mijn kinderen voel ik weerstand...
mijn dank voor alle antwoorden tot dusver
Kristal
12 jaar geleden
(Lieve Wen ff tussen haakjes, List is de vragensteller, niet Loekido.) Maar je hebt gelijk, er kunnen oorzaken zijn buiten List om, en toch is zijzelf de enige die iets kan veranderen, je kan de kinderen en/of hun partners nu eenmaal niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoelde ik dus List!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps..... hahahaha.... "het begint met een L en eindigt op...." sorryyyyyyyyyyy!!!!
Bedoel je, List, dat de antwoorden en reacties veel verder gaan dan je vraag?
Punt is, denk ik, dat alleen jouw kids die vraag kunnen beantwoorden. Daar is geen algemeen geldend antwoord voor te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snap ik WendyH, maar ik vroeg het, en hoopte reacties te krijgen met hoe mensen dat zelf graag te horen krijgen van hun ouders, of van andere ouders die voorbeelden hebben hoe zij het vragen. Overigens vind ik de antwoorden en reacties heel waardevol. Elk antwoord helpt mij verder, zet mij aan het denken, en dat is mooi toch?..:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut!!!!!!!!!
Kristal
12 jaar geleden
List, waarschijnlijk zit er in de vraag aan je vriendin niet de ondertoon van: je komt toch al zo weinig... of ... moet ik het nu alwéér vragen ... of ... etc.
Met je vriendin heb je een andere geschiedenis waardoor er geen lading is in je vraag, of dat nu zo is of slechts door de kinderen zo wordt ervaren. Je vraag wordt door je kinderen aangehoord in het verlengde van het verleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt Kristal, zo werkt het inderdaad, maar hoe zou je diezelfde vraag dan open en zonder manipulatie kunnen stellen, je weet namelijk nooit wat die ander precies voelt als de vraag komt...het zit in de ontvanger zijn of haar hoofd hoe de reactie voelt, beide kinderen zijn daarin ook heel verschillend. De een heeft intussen zonet enthousiast gereageerd, en dat voelt fijn. Van de ander verwacht ik meer moeilijkheden gezien eerdere situaties .... maar de vraag blijft, hoe vraag je zoiets zonder de ander een vervelend gevoel te geven...ik loop zo vaak op eieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat leuk, dat de één net enthousiast heeft gereageerd!!! Dus is de helft van het probleem nu getackeld! Fijn voor je! Dat op eieren lopen heeft mijn schoonmoeder ook vaak aangegeven naar mij toe.... en dat had te maken met de voorgeschiedenis. Ik heb daar vaak open en eerlijk met haar over gepraat, maar heb dat gevoel nooit weg kunnen nemen.
Waarom niet, omdat zij manipulatief, drammerig en zeurend is....dat is nooit veranderd. Hetgeen logisch is, dit is een deel van haar persoonlijkheid / gedrag. Maar een deel, waar ik niet mee overweg kon.
In onze situatie is dit probleem niet opgelost.
Kristal
12 jaar geleden
Ha fijn List!! Dat er één van je kinderen zo positief reageerde ;-)) Naar de ander zou ik opbellen en zeggen (bijvoorbeeld he): ik heb je wel een vraag gesteld over de wensen van mijn verjaardag maar ik weet niet goed of het goedoverkwam bij je. Weet, dat het is belangrijk voor me dat je weet dat ik het heerlijk vindt als je komt maar dat je daar vrij in bent. Ik wil je tot niets verplichten. Of misschien kom het beter uit voor je als we op een andere dag iets doen? Denk er even over na wat voor jou het fijnste is dan valt daar altijd een mouw aan te passen als je wilt.. Best kans dat er dan gezegd wordt: maar ma, het is jouw verjaardag, jij hebt het voor het zeggen... Dan kan jij zeggen:
Ja, dat is zo, maar ik vind het belangrijk dat we het allemaal naar ons zin hebben, dat is voor mij het belangrijkste en tegelijkertijd het grootste verjaardagskado. (en daar miszeg je niets mee want dat is toch wat je wilt List?)
Wat zou jij leuk vinden? Nou ja, zoiets List, alle ruimte geven terwijl je vertelt dat ze belangrijk voor je zijn en dat je respect hebt voor hun gevoelens en voor hun agenda. @Wendy, ik ken het ook Wen, ik heb destijds het contact verbroken met mijn schoonmoeder. Soms gaat het gewoon niet en dat moet je soms accepteren al wil je veel liever anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.... ik heb het contact ook verbroken inderdaad.
Niet alles is maakbaar of te repareren in het leven!

Het beste antwoord

In mijn optiek krijg je in je leven wel een periode waarin je ouders even minder belangrijk worden. In die periode wil je proberen om het leven te gaan leven en te beleven. Ze kunnen dit dan zoeken in werk, zijn eigen gezin of zijn innerlijke persoon.
Maar zoals elke periode in het leven er is, komt er ook weer een einde aan en begint er weer een andere periode. In die periode kunnen de ouders dan wel weer een belangrijkere plaats gaan krijgen.
Heb jij ook zo een periode gekend in je leven?

Voor mezelf zit ik momenteel ook in zo een periode. Deze periode 'moest' ik erg veel aan mezelf werken en mezelf bevrijden zodat ik meer het leven kan gaan beleven. Daarom heb ik helaas noodgedwongen meer afstand moeten nemen van mijn ouders. Omdat ik juist altijd erg gebonden was in mijn leven.
Nu zit ik al een paar jaar in het proces en de periode en voel ik mezelf al veel meer en kan ik al veel meer mezelf zijn en het leven beleven. Dat ik ook meer het 'einde' van deze periode in zicht zie. Daarin zit ook automatisch dat ik meer 'verlang' naar het samenzijn met mijn ouders. En dit keer ook veel meer vanuit de liefde en dankbaarheid die ik heb gevonden voor ze.

Ik zie ook veel pijn in ze dat ze me moeten missen. Dat komt allemaal weer goed. Deze periode is even puur voor mezelf. Een periode die ik nog nooit heb gekend in mijn leven. En waarin ik me aan het hervinden ben.

Zie het maar als dat ik in een cocon ben gekropen om een transformatie te doorstaan. Waarna ik daar als een vlinder uit kan kruipen en vol in het leven kan gaan staan. Een leven waarin ook mijn ouders een volwaardige plaats hebben. Meer als dat ik daarvoor aan ze heb kunnen geven.

Als tip voor jou (en daarmee ook voor mijn eigen ouders) is om even die ruimte te geven. Deze periode is erg belangrijk en ook voor mijn ouders moeten ze leren om me los te kunnen laten en me gaan zien als een individu die waarde toevoegt aan HET leven.
In de tussentijd heb jij ook de gelegenheid om meer het leven te vinden zoals jij die zelf wilt invullen. Je aanhankelijkheid naar je kinderen toe kan je vullen door die vanuit jezelf te vinden.
Het ware geluk voor het leven is uitsluitend te vinden in jezelf en niet van buiten. Het zit niet in geld, in materialisme, afhankelijk van anderen. Het zit in jezelf, in je hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
heel mooi beschreven GD en heel herkenbaar voor mij. Ik had dat ook op jouw leeftijd. En mijn zoons ook nu. Prachtig dat je op dit stuk zo uitgebreid ingaat, en hoe.
dikke +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal. Ik had een stukje geschreven bij jou antwoord, maar deze is achteraf niet neergezet (werkte vanaf mijn mobiel). Ik wilde eerst helemaal niet antwoorden op deze vraag. Omdat de meeste antwoorden in 1 richting gingen.
Kristal
12 jaar geleden
Juist heel goed dat je het toch deed! Ik denk dat het iets is wat veel vaker gebeurt, om jezelf uit te vinden is het nodig je ouders een periode op een zijspoor te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat die schuchterheid vooral komt omdat ik pas sinds kort kan denken in liefde en dankbaarheid. Daarvoor was het voornamelijk als schuld aanwijzing richting mijn ouders. Ik vind het van jou mooi dat je voor jezelf betrekt naar jezelf toe en hoe je kinderen het ook doen. En waarin je ook het 'oude' patroon trekt richting jou ouders.
En dit miste ik in deze vraag. Het is altijd een vrij afgeplakte zonnebril waar men vaak door kijkt.

Andere antwoorden (23)

Misschien is het leuk je kinderen voor te stellen om eens per jaar een familiedag te houden, waarbij eenieder om de beurt iets verrassends organiseert. De kosten komen zo ook niet ieder jaar voor rekening van dezelfde persoon. Om te beginnen zo je zelf zoiets kunnen organiseren, bijv. picknick, een gezellige barbeque of zoiets dergelijks voorafgegaan door een fietstochtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reactie. Ik heb ter gelegenheid van mijn komende verjaardag voorgesteld om te komen, en als ze dat willen en het uitkomt een nachtje te blijven om samen dingen te klussen in mijn boerderij (tuinieren of binnen schilderen, wat je maar wil) en dan gezellig te kletsen en samen te eten enzovoort. Maar ik krijg geen reactie van hen. Ik doe iets fout(?), het is steeds weer een probleem. Ik weet geen oplossing. Ik kan een familiedag eens voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe heb je dat voorgesteld?
Per telefoon of per e-mail?
Hoe lang is dat geleden?
Want als je echt geen reactie krijgt, zou ik even bellen om te vragen naar het hoe het waarom.
Kristal
12 jaar geleden
Annejos, goed idee, wij doen dat ook met de familie. Maar dan wel ieder jaar met elkaar een bedrag afspreken zodat iedereen altijd hetzelfde betaalt. Wanneer degene die het gaat organiseren moet betalen zal er altijd verschil ontstaan en onvrede. (ik ben vorig jaar met ons allen naar een luxe restaurant gegaan toen ik het organiseerde maar zij organiseert dit jaar een etentje in een pannenkoekenhuis..... lekker goedkoop!! Dit als voorbeeld dan he.)
+1
Gewoon interesse en belangstelling ronen in hun leven zonder je te bemoeien of je wil op te leggen.
Met dochters kun je gewoon eens gaan shoppen, samen kleren uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat ik gewoon normale belangstelling toon in hun leven , maar dat "zonder te bemoeien" is denk ik het ingewikkeldste. Want kinderen, juist volwassen kinderen, voelen (of denken dat te voelen) iets extra's in een vraag die hun moeder stelt, lijkt mij steeds weer. Misschien is dat nog steeds het loskomen van die ouders? :) Het lijkt steeds weer dat ik de vraag niet goed stel, maar ik denk dat het ook in het denken van de kinderen geworteld zit, of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in principe is belangstelling tonen niet hetzelfde als bemoeien.
Belangstelling tonen is vragen hoe het is.
Zonder enige vorm van eigen mening of advies o.i.d.
Daar zitten de meeste volwassen kinderen niet op te wachten. Tenzij de band heel goed en sterk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook wel eens wat en dan gaat de jongste er tegenin. Maar dan ben ik gewoon verbaast. Voorbeeld. Ze hadden een olifantenkop gekocht met hele grote slagtanden. Die hing boven het bedje van de baby (die toen nog niet geboren was) Ik zei:" word de baby daar niet bang van met die grote tanden?" Ik flapte het er zo uit. Maar ze ging er zo ontzettend tegenin dat ik gewoon verbaast was. Ik zei tuttutu als jij het een leuk ding vind voor de baby dan laat je hem lekker hangen. Een week later hing er ineens een lachende ijsbeer. Dat zette mij aan het denken dat ik zeeeeeeeeeer voorzichtig moet zijn met mijn uitspraken. Dus misschien is dat bij jou ook zo. Ik werd het me pas bewust toen ze hem verruild had. Dus ik probeer voorzichtig te zijn met uitspraken. Ook hier. Al lukt het me niet altijd, omdat ik een flapuit ben. Maar fouten maken blijft menselijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral die bijvoeging "Zonder je wil op te leggen". Veel mensen vinden het moeilijk om uit die "ouder-rol" te stappen. Maar ja: ze zijn inmiddels volwassen he.
Ik zal met mijn 26 jaar wel ouderwets zijn , maar jij moet je kinderen niet proberen te lokken om naar je toe te gaan , je hebt erg veel tijd,energie en geld in ze gestoken zodat hun nu zijn wat ze zijn, je hebt ze opgevoed en voor ze klaargestaan als ze het moeilijk hadden en als je ze dan moet gaan lokken om naar je toe te komen , dan klopt er bij hun iets niet want het moet in normale relationele sfeer een leukigheid op zich zijn om naar je ouders te gaan. Maar tegenwoordig hebben ze het te ' druk' met hun carrière en gezin , maar dat is een excuus want ze hoeven niet iedere week te komen maar zekers wel vaker dan 1 keer per jaar, want zonder je waren ze er niet eens en hun carrière en gezin ook niet maar dat beseffen ze niet, ondankbaar wordt dat ook wel genoemd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou mooi zijn als er gewoon een natuurlijke binding is & dat enkel en alleen elkaars nabijheid/aanwezigheid als fijn wordt ervaren. Verder is er dan dus niets nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou mooi zijn en ik denk dat die binding er ook is. Maar dat zij zich niet kunnen voorstellen dat het voor een moeder heel fijn is dat zij speciaal voor jou een keer komen....maar misschien moet ik dat gewoon niet willen en niet meer denken....?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@List: ik denk inderdaad, dat dit dan toch belangrijk is voor jou: dat is óók loslaten!
Verwachten dat een relatie op een bepaalde manier zou moeten of horen te zijn kan bijna alleen maar uitlopen op een teleurstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou je als moeder eigenlijk niks mogen verwachten van je kind(eren)? Als je dan beiden volwassen bent mag ik ook een volwassen reactie verwachten van die kinderen verwachten....Maar het werkt niet hetzelfde als met een kennis of vriendin, daar kan ik dezelfde dingen gewoon wel aan vragen en bij mijn kinderen moet ik op eieren lopen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag je op dezelfde manier aan een vriendin als aan je kind? Verwacht je op dezelfde manier van je vriendin als van je kind?
Als dat zo is, dan ligt het misschien inderdaad aan je kind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WendyH, je bent de eerste die een conclusie trekt waar de meeste mensen niet aan denken....ik denk dat het feitelijk aan beiden ligt....maar dat je soms in een impasse terecht bent gekomen, waarin ik (maar misschien ook de ander voor zichzelf) alles heb geprobeerd en niets echt ontspannen werkt....ik zie nu ook hier dat de oplossing niet nabij is....dat geeft niet, daar ben ik aan gewend geraakt en ik leg me er tegenwoordig maar min of meer bij neer dat het zo is als het is, maar het blijft dan toch af en toe weer knagen en steken :) en daarom kwam mijn vraag ook hier terecht.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen psycholoog, maar heb je al eens aan je kinderen gevraagd hoe zij het contact ervaren? Mogelijk hebben zij ook het gevoel op eieren te moeten lopen OF zijn er andere knelpunten die eens moeten worden uitgesproken OF het klikt gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@List: soms wil je dat iets lukt en kan het gewoon niet.... dat heb ik dus met mijn schoonmoeder... en dan houdt het op.
Het kan ook gewoon inderdaad, wat PaulW zegt, niet klikken, of op dit moment in jullie leven niet klikken.
Het kan ook bij eventuele partners van je kids liggen.... Als je alles hebt geprobeerd (ook gesprekken hierover met hun): probeer het dan inderdaad los te laten en te aanvaarden, dat het is zoals het is, hoe moeilijk dat ook voor je is.
Helaas is niet alles in het leven maakbaar naar ieders zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paul, mooi antwoord. +
Vooral jezelf blijven en vooral niet hebben over negatieve dingen maar juist fijne dingen die je echt meent uiten : )
Je kunt ze vragen wat ze zelf leuk vinden, bv hun lievelingseten klaarmaken en daarna bv samen een dvd of programma kijken die ze leuk vinden. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik probeer ook steeds positieve dingen te melden, maar soms zijn er uiteraard nu eenmaal ook negatieve dingen. Wat is er zo lastig aan die negatieve dingen dat die niet gezegd moeten worden? Misschien kan jij mij daar wijzer in maken?
Kristal
12 jaar geleden
Negatieve dingen kunnen gezegd worden als de band goed is en er zo'n vertrouwen is dat jullie van elkaar weten dat je elkaar niet manipuleert door meelijden op te wekken.
Kristal
12 jaar geleden
+1 trouwens SoulFlower
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een paar mensen in mijn familie die constant ongevraagd respectloos zich gaan bemoeien of commentaar leveren over hoe ik dingen aanpak etc., iets leuks hebben ze bijna nooit te melden. Dat vind ik gewoon erg vermoeiend en teleurstellend. Ik vind het wel belangrijk dat je echt jezelf kunt zijn, maar de negatieve dingen moeten gewoon niet de boventoon gaan voeren. Het kan waardevol zijn als mensen zich uiten over iets negatiefs, op een rustige, eerlijke en liefdevolle manier en niet als verwijt, gewoon vrijblijvend met een positieve intentie en er vooral niet te lang over doorgaan. Gelukkig heb ik een groot aantal mensen om me heen die me respecteren en vrij laten en waar ik veel leuke maar ook diepgaande gesprekken mee kan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad erg moeilijk SoulFlower, en zó destructief en dús zinloos. Jammer dat mensen dat niet kunnen inzien!
Kristal
12 jaar geleden
Ja Sunflower, dat is zeker heel vervelend, men zou het niet moeten willen: te pas en te onpas commentaar leveren. Wanneer je met liefde vooral de mooie en leuke dingen van iemand kan zien en benadrukt versterk je de band met je kind.
Maar gelukkig heb je zulke mensen om je heen.
Ga met z'n allen fietsen, en neem een picknickmand mee en ga gezellig picknicken. Neem wat spelletjes of een voetbal mee. Ga ergens aan waar je minigolven kan, of boerengolf, dat is niet vreselijk duur. Zo'n dagje of middagje is ongedwongener dan met z'n allen thuis rond de tafel te zitten.
Zeg dat het je ontzettend gezellig lijkt om met z'n allen wat te doen, en stel dit voor, en plan meteen een datum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag intrigeert me..... want wat zit erachter???? Weet je, of dènk je te weten, dat ze het vervelend vinden om naar je toe te komen? Als je relatie goed zou zijn, dan zou je deze vraag niet stellen..... denk ik....

Wat voor mij als, inmiddels overmatig volwassen "oud" kind ;-))) erg belangrijk was: een gelijkwaardige relatie. Wat je vaak ziet bij ouders - volwassen kind relaties is, dat de inmiddels volwassen "kinderen" gezien blijven worden als "kinderen", waar je kennelijk dingen van mag eisen en waarmee je je mag blijven bemoeien als ouder. En dat werkt een goede relatie niet in de hand, omdat deze volwassen "kinderen" volwassen zijn, en niet het "bezit" zijn van de ouders. In die situaties hebben de ouders de kids niet losgelaten en is de relatie niet gelijkwaardig.

Of dit bij jou het geval is weet ik niet natuurlijk, maar ik geef het als voorbeeld, omdat ik dit zo ontzettend vaak zie om me heen.
Dat is, zoals ik ook vaak hoor, de reden voor vele volwassen kinderen om het vervelend te vinden naar de ouders te gaan.

Als de relatie met je ouders goed is, dan is het heel natuurlijk om het leuk te vinden mekaar op te zoeken. Daar hoeven geen kunstmatig ingrepen als weekenden weg of geplande weet-ik-veel-wat-voor-dingen geregeld te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zit achter deze vraag…..voor mij niet meer dan dat ik werkelijk niet weet hoe ik de vraag moet stellen zonder dat mijn kinderen het gevoel hebben dat zij niet vrij zijn. Je kan wel zeggen dat ik ze dan niet losgelaten heb, maar dat is niet bekeken vanuit het standpunt van de ouder. Ik denk namelijk (ik was zelf immers ook ooit kindJ dat ik hen wel heb losgelaten, maar dat kinderen hun ouders wel willen loslaten maar dat eigenlijk niet echt goed kunnen. Zitten je ouders (hun meningen en ideeën) niet in al je vezels die gegroeid zijn? Zelfs nu mijn ouders al jaren niet meer leven kan ik dat nog goed voelen. Dat kan je ook familie noemen of zo je wil familieband?
Gelijkwaardige relatie, daar heb je gelijk in, dat zou mooi zijn. Maar kan dat echt? Kan je door al die ingegroeide vezels echt loskomen van die ouders en dus gelijkwaardig zijn? Ik ben het met je eens dat je niks moet eisen. Maar je kan wel vragen dat je het leuk vindt als ze komen en wat je dan leuk vindt om te doen. Echter daar zit hem volgens mij de kneep: dat voelt voor ouder en volwassen kind niet hetzelfde. Want daar gaat het denk ik om: als ik vraag: over twee weken ben ik jarig. Ik zou het leuk vinden als jullie komen en je kunt natuurlijk ook blijven slapen (het is namelijk nogal ver weg (150 en 200 kilometer uitelkaar). Dan zou ik als cadeautje leuk vinden om samen wat te klussen in mijn huis (lekker verven ofzo of in de tuin aan de slag bij mooi weer. Ik vind namelijk samen doen prettig, je praat en doet wat en bent ook echt samen. Quote: Als de relatie met je ouders goed is, dan is het heel natuurlijk om het leuk te vinden mekaar op te zoeken. Daar hoeven geen kunstmatig ingrepen als weekenden weg of geplande weet-ik-veel-wat-voor-dingen geregeld te worden.
Hier ben ik het eigenlijk ook wel mee eens. Ik denk gezien jouw reactie op mijn vraag dat je het uit eigen ervaring kent….vanwege de opmerking: Wat je vaak ziet bij ouders - volwassen kind relaties is, dat de inmiddels volwassen "kinderen" gezien blijven worden als "kinderen", waar je kennelijk dingen van mag eisen en waarmee je je mag blijven bemoeien als ouder. Wat dit betreft gaat het er dus vooral ook om hoe de gestelde vraag op het volwassen kind overkomt. Maar hoe stel je die dan zo open als het maar kan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat leuk dat je zo uitgebreid reageert! Allereerst heb ik niet gezegd dat JIJ ze niet hebt losgelaten!!!! Het was als voorbeeld bedoeld. Ik kan dat niet halen uit je vraag namelijk ;-) Helemaal met je eens, dat het niet kunnen loslaten vanuit de kinderen óók een mogelijkheid is; dat ze de ouderrol niet kunnen inruilen voor een gelijkwaardige met hun ouders. Ik bekeek het even vanuit de ouderrol, omdat de vraag gesteld was vanuit die rol ;-) Ja, een gelijkwaardige relatie kan zeer zeker; dat is mijn eigen ervaring met mijn moeder. Ik weet ook, dat dit maar zeer sporadisch voorkomt trouwens. Inderdaad ken ik het eisende van ouders uit eigen ervaring, maar dan van mijn schoonouders. Dat legde op mij een verstikkende claim, en dat is iets waar ik totaaaaaaaaal niet tegen kan ;-)) Maar dat is iets persoonlijks natuurlijk, dat geldt niet voor iedereen.
Wat ik al schreef: ook in mijn omgeving zie ik dat in meer of mindere mate zeer vaak terug bij anderen. "Wat dit betreft gaat het er dus vooral ook om hoe de gestelde vraag op het volwassen kind overkomt. Maar hoe stel je die dan zo open als het maar kan?"
Als je geen open relatie hebt met je kids, of als zij dat zo ervaren, dan kán een dergelijke vraag, HOE ook gesteld, als claimend worden opgevat... dat is de ellende...
Dat is mijn ervaring dus ook. En dat is ook weer zó persoonlijk.
Want als je vraagt: "ik zou het leuk vinden je weer te zien" (op zich heel open en je houdt de vraag ook bij jezelf), dan kan dat heel positief opgevat worden, maar ook als zeurend worden ervaren.
Ik heb deze discussie vele vele malen gehad met mijn schoonmoeder in het verre verleden. Het is een moeilijke vraag inderdaad, als de relatie niet open en gelijkwaardig is. Als er van beide of van 1 kant verwachtingen (eisen?) zijn.
In feite zou die vraag helemaal niet gesteld hoeven worden bij een goede relatie..... dat was dat voor mij het intrigerende van je vraag.
Kristal
12 jaar geleden
Mooie gedachtenuitingen List en Wendy. Ik zie het ook vaak Wendy, hoe jij het beschrijft.
En heb het zelf ook zo ervaren in het verleden.
+1 List, misschien is het een idee om te zeggen wat je schreef nl: - over twee weken ben ik jarig. Ik zou het leuk vinden als jullie komen en je kunt natuurlijk ook blijven slapen (het is namelijk nogal ver weg (150 en 200 kilometer uitelkaar). Dan zou ik als cadeautje leuk vinden om samen wat te klussen in mijn huis (lekker verven ofzo of in de tuin aan de slag bij mooi weer. Ik vind namelijk samen doen prettig, je praat en doet wat en bent ook echt samen.- Wat voor mij als kind belangrijk zou zijn is als erachteraan komt: "... maar dit is een suggestie van mij, hoe IK het leuk zou vinden. Ik weet helemaal niet of jullie dit wel een leuk idee vinden of zin hebben of kunnen.
Of misschien wil je wel kome maar iets anders doen dan klussen? Of zullen we elkaar halverwege onze woningen ontmoeten zodat jullie niet dat héle eind hoeven te rijden?
(dat laatste hebben mijn zoons en ik pas gedaan ;-) Enfin, wees niet bang om de vraag zo te stellen dat je ze de ruimte biedt om nee zeggen.
Want je schept openheid op die manier en misschien kunnen ze veel beter op een andere dag rond je verjaardag. Vul niet alles vast in zonder een ruime opening voor hen te laten. Vind ik hoor, jij mag daar natuurlijk zelf heel anders over denken :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Kristal!
Kristal
12 jaar geleden
goeie reactie Gru
Wat ik mij ook afvraag:

Hoe oud zijn die kinderen?
Hebben ze een drukke baan?
Zelf veel vrienden en sociale contacten?

Hebben ze een eigen gezin?
Heb je kleinkinderen?

Ik merk aan mijn kinderen namelijk een groot verschil:
Sinds er een kleinkind is, is de band een stuk sterker, ik ben namelijk gek op dat kleinkind en pas daar ook heel regelmatig op. Dat maakt het contact intensiever.

Mijn andere zoon heeft geen kinderen en die zal ook niet zo snel uit zichzelf bellen of langs komen.
[[Maar wel op verjaardagen en ook op moederdag.]]

Dus die moet ik zelf vaker bellen op om de hoogte te blijven.
Doe jij dat ook?
Het contact onderhouden door regelmatig even te bellen en vragen hoe het gaat en of er nog nieuws is.
Daar begint het mee.

In zo'n gesprek kan je dan ook rustig en open vragen hoe het komt dat je hen zo weinig ziet.
Of daar een reden voor is.
Niet zeuren, maar het lijkt mij dat je dat ook niet doet.

Begin inderdaad met ze uit te nodigen voor een simpel etentje bij jou thuis. Verbind daar niets meer aan dan dat.
Samen klussen zou ik al niet voorstellen, als je niet zeker weet dat ze dat echt leuk vinden.
Als je daar niet op reageren, op samen eten, dan kun je ze best na een poosje bellen om te vragen wat het antwoord is, omdat jij daar dan rekening mee kan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
quote: Als je daar niet op reageren, op samen eten, dan kun je ze best na een poosje bellen om te vragen wat het antwoord is, omdat jij daar dan rekening mee kan houden. helemaal goed!:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb precies hetzelde als momo. Ook nu er een baby is komen ze regelmatig en pas ik ook op. Maar eerlijk gezegd kan ik niet met zekerheid zeggen of ze later als de baby groot is en ik oud en aftands en heel misschien in een verpleegtehuis of bejaardentehuis zet of ze dan ook nog komen. Ik zal er nooit om vragen in ieder geval Ik vraag het nu ook niet of mij later niet zullen vergeten. Maar ik denk nu al oke mocht dat zo zijn dan laat ik mn humeur er nimmer om vergallen. Ik weiger pertinent om mn leven te vergallen om iets waar ik geen vat op heb of waar ik niets aan kan verandern. Ik ben in Afrika geweest en ze vinden daar dat wij raar met oude mensen omgaan. Ik ging altijd wel naar mn moeder. Als zij dat niet doen dan zullen hun kinderen het hoogstwaarschijnlijk ook niet doen.
En dan pas gaan ze waarschijnljjk nadenken. Niet dat ik daar dan beter van zou worden, maar ik schrijf het hier toch. Zet misschien jonge mensen tot nadenken
Kristal
12 jaar geleden
Weet je Dofa, er is hoop, je kan het nooit van te voren inschatten. Ik heb een nicht die allebei haar oma's zeer frequent bezocht, voor ze kluste etc, tot aan het einde van de oma's toe. En dat had ze ook niet van huis uit meegekregen. Zo is ze gewoon zelf :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik moet bekennen dat ik - pasgetrouwd tussen mijn 21ste en 25ste, ook heeeeel weinig contact had met mijn ouders.
Ben zelfs wel eens mijn moeder d'r verjaardag vergeten. Dus ik begrijp jonge mensen die niet aan hun ouders toekomen eigenlijk heel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heldere reactie momopoyolo :)
Mijn advies, niets vragen, zelfs tot je een ons weegt!

Laat voelen dat je liever elk kind apart ontvangt, voor de broodnodige exclusieve aandacht.

Als een 'kind' je toch komt bezoeken omdat zij/hij daar zelf behoefte aan heeft (al of niet met eigen familie), stel geen vragen. Laat haar/hem zelf uit de hoek komen met gespreksstof. Luister goed, luister aandachtig, luister met groot inlevingsvermogen, stel je liefdevol en begripvol op. Pas als er naar jouw mening of reactie wordt gevraagd, dan pas geef je die. Wordt er niet naar gevraagd, blijf je slechts een 'luisterend oor'.

Zet je 'kind(eren)' niet meteen aan het klussen. Je geeft daarmee een 'fout' signaal af , 'ik heb iemand anders nodig voor die klussen...'. Hoe 'gezellig' dat voor jou ook lijkt!

Geef hen de vrijheid van keuze, laat hen zelf het moment van bezoeken uitkiezen. Heb geen angst! Je zal zien, daarmee creeer je veel meer aantrekkingskracht op je 'kinderen'.

Probeer doorgaans geen aandacht te trekken door telefonisch je hele medische dossier aan hen voor te leggen, of alle sterfgevallen uit jouw omgeving op te sommen. Emotionele 'chantage' werkt altijd averechts. Draag zelf zorg voor een eigen zinvolle inhoud van jouw leven.

Probeer je 'kinderen' te zien als volwassenen, als andere mensen, met een eigen leven, een eigen levensbeschouwing en toon wezenlijk interesse in hun drijfveren binnen dit leven. Wees je bewust van het feit dat jouw centrale moederrol ver achter je ligt. Dat de interesse voor jou bij hen alleen maar gewekt kan worden door een zelfstandig denkend, onafhankelijk, genereus en boeiend mens. Een mens die zij graag zouden willen leren kennen door haar goedlachsheid, optimisme en genietend van het leven.

Exclusieve aandacht, een simpel goed glas wijn en alle tijd van de wereld en wezenlijke interesse voor die andere mens. Die mens die ooit 'jouw' kind was. Dat werkt magisch........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaaaaa Loekido, de spijker op den kop!!!!
"Die mens die ooit ‘jouw’ kind was."..... en allang "jouw" kind niet meer is, maar een volwassen, zelfstandig en totaal los van jou (als ouder) functionerend mens.
+++++++++++++++!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.....die ooit mijn kind was.... en toch, als ze ziek zijn, als ze gesolliciteerd hebben, of er kom ter eentje op de radio of tv, dan bellen ze mij als eerste, steevast. dat vind ik leuk, dus mijn reactie blijft heel belangrijk, wat je moeder ervan vindt, .....dat loskomen is nog niet zo eenvoudig....hoewel ik denk dat zoals zo velen hier op het forum denken dat de ouders niet kunnen loslaten, is het denk ik toch ook vaak andersom. Had je mij dat gevraagd toen ik de leeftijd van mijn kinderen had, ik weet eigenlijk niet eens wat ik toen gezegd had (het is mij ook nooit gevraagd)... weet je, ik denk dat het gewoonweg een ingewikkeld probleem is, nu er zoveel reacties komen en die zo verschillend zijn....blijkt dat ook wel.......
en waarom zou je je als ouder helemaal moeten wegcijferen en maar uitgebreid afwachten wat die kinderen bedenken en doen? zeker als je alleen bent is dat wel een ernstig pittige opgave...je mag volgens mij gewoon vragen wat je wil en dan kunnen zij gewoon antwoorden wat hen goed lijkt, nietwaar? gelukkig is er tegenwoordig facebook waar ik mee kan lezen wat er zoal speelt, en dat doe ik niet stiekem maar openlijk...ze zijn uit zichzelf vrienden geworden, ik heb er niet om gevraagd. Ach,, het is allemaal best lastig om goed te interpreteren....
overigens hun leeftijden zijn 25 en 28. misschien moet het gewoon zo ingewikkeld gaan, dat echte loskomen en loslaten, en echt volwassen worden...wanneer ben je dat tenslotte....? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve List: het leven is niet makkelijk vind ik ;-) en dit soort dingen kan gewoon inderdaad heel moeilijk en ingewikkeld zijn.
Een groot deel van het antwoord van Loekido heb ik niet gelezen als zijnde dat JIJ dat zo doet, maar meer algemeen gezien: hoe de houding van ouders naar hun kinderen het prettigst zou kunnen zijn.
En natuurlijk is een relatie een wisselwerking.... er zijn 2 mensen: de ouder en het volwassen kind.
Jezelf wegcijferen is nooit goed natuurlijk.... de vraag is: in hoeverre is jouw vraag naar jouw kinderen toe okee en hoe stel je die.... en in feite ben jij de enige die die vraag kan beantwoorden, omdat niemand op GV jullie kent.
Ook het loslaten van de kindrol is belangrijk in dit soort processen en misschien zijn die van jou daar nog niet toe in staat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
List; Waarom zie je het als wegcijferen? Waarom kan je het niet zien als een voor de hand liggende grondhouding van een oersterk moedermens? Een moedermens met al haar kracht, liefde en persoonlijkheid die haar 'kinderen' kan bezien en laten. Laat ze gaan, laat ze komen, laat ze bij je komen uithuilen, laat ze bij je komen om bewonderd te worden,...maar laat ze! Geef de regie aan hen over! Jouw rol is verschoven, niet meer het dynamische middelpunt, wel het standvastige rustpunt voor een ieder die het zoekt. Laat ze jou zoeken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel loekido, omdat ik heel sterk ben, maar geen oersterk moedermens, ik heb ook mijn wensen en gevoelens en zwakheden, en daar gaat het hier dan ook over, daarom kan ik niet blijven wachten tot zij komen.... Ik ben inderdaad het punt dat er altijd is (zolang als dat duurt dan he), maar ik wil ook iemand zijn die meer is dan de moeder was, en dus ook gewoon wensen en gevoelens en verlangens heeft ten opzichte van de kinderen, deze volwassenen en deze lieve mensen.....wachten kan ook te lang duren.
dank voor je reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lieve List, ik voel aan, aangaande mijn reacties is het bij jou nu 'tot hier en niet verder!' Mocht ik het verkeerd aanvoelen, laat het me weten. Ik vind deze discussie nml. zeer interessant. Maar weet ook van 'ophouden' als een ander dat wenst....
Kristal
12 jaar geleden
Loekido een antwoord dat m.i. van inzicht getuigd. +1 Lieve List, als je mijn antwoord leest zie je dat ik in dezelfde situatie zit als jij. Ik ben ook alleen.
Wij, mijn kinderen en ik, hebben grote problemen gehad vroeger. Het enige wat ik kon doen om dat te verbeteren was mezelf veranderen.
Jij vraagt nu: citaat: wat moet je als ouder doen om het voor volwassen kinderen leuk te maken om je te bezoeken?Wel, wanneer je je eigen houding naar hen toe verandert, dan verandert hun houding naar jou toe ook.
Want als jij naar hun op steeds een bepaalde manier reageert kan je van hun steeds dezelfde reactie terug verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je ,Wendy ! Dank je, Kristal!
Kristal
12 jaar geleden
hmmm, sorry List, mijn reactie hierboven klinkt nogal belerend maar dat bedoel ik niet op die manier... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vond ik wel meevallen Kristal ;-) Wat ik wel vind, en dat betreft algemeen de vele antwoorden: het punt kan ook bij de volwassen kids liggen, het kan zelfs bij eventuele partners van de kids liggen, deze verwijdering tussel Loekido en haar 2 kinderen. En het kan ook een wisselwerking zijn uiteraard.
Kristal
12 jaar geleden
Dat is ook zo Wendy, alleen... daar kan je vaak zo weinig aan veranderen, wel aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaan we alleen verder dan de vraag die ze stelde ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Wendy, daar zal ze misschien ook meer aan hebben. En zo niet List, dan leg je het gewoon naast je neer :-)) Jij bent degene die bepaalt hoever je een antwoord vindt gaan en óf je er wat mee wilt áls je er wat mee wilt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt weer gelijk meis!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het prima dat erover dit onderwerp, zij het wat naast wat ik vroeg, heen en weer gediscussieerd wordt. Het roept kennelijk van alles op. Dat vind ik leuk aan een goede vraag :)) ik lees alles, maar kan niet meer overal op reageren......dat wordt wat veel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker kan het punt heel goed bij de kinderen zelf liggen. Nou, ik moet bekennen dat ik - pasgetrouwd tussen mijn 21ste en 25ste, ook heeeeel weinig contact had met mijn ouders.
Ben zelfs wel eens mijn moeder d’r verjaardag vergeten. Dus ik begrijp jonge mensen die niet aan hun ouders toekomen eigenlijk heel goed. Maar - en daar gaat de vraag van List over -
het zou wel geholpen hebben als mijn ouders zelf eens ietsje meer gewoon hadden gevraagd hoe het met mij ging, of ik eens langs kwam .......etc. Overigens waren het later weer de ideale opa en oma, dus is het allemaal goed gekomen.
Ik weet niet de geslacht van je kinderen, maar bijvoorbeeld 1x per jaar met zn allen een cursus/workshop doen. Kost dan wel weer geld, maar misschien kun je het als onderdeel van je verjaardagscadeau aan hun vragen? Er zijn zoveel leuke workshops, denk aan koken, creatief etc. Maar ook een activiteit zoals wadlopen (weet niet precies waar je woont) kan enorm gezellig zijn met de hele familie. Verder is het vooral belangrijk (zoals de anderen al zeiden) je niet teveel goedbedoeld advies geeft. Dit kan namelijk heel benauwend zijn.

Een gratis optie: misschien vinden je kinderen natuurwandelingen ook leuk? http://www.staatsbosbeheer.nl/Activiteiten.aspx Kun je leuke routes vinden in jouw omgeving.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou allemaal goed mogelijk zijn, ik heb dat natuurlijk ook allemaal al gedaan, maar het gaat om dat het steeds niet eenvoudig is contact te houden....ik wil ook helemaal geen irritatie oproepen, maar er gebeurt wel iets in die richting als ik vraag of we iets af zullen spreken. Ik zal weer eens zoiets als jij schrijft opperen, een volgende keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik moet bekennen dat ik - pasgetrouwd tussen mijn 21ste en 25ste, ook heeeeel weinig contact had met mijn ouders.
Ben zelfs wel eens mijn moeder d’r verjaardag vergeten!!! Dus ik begrijp jonge mensen die niet aan hun ouders toekomen eigenlijk heel goed. Dat neemt niet weg dat je als moeder daar best
eens over kan praten.
Uhmmm tja, weet je, de paradox in je verhaal is dat er iets niet "vrij's" zit wanneer jij je kinderen vraagt langs te komen. Dit komt omdat je erover nadenkt en met het erover nadenken verdwijnt de vrijheid. Je kunt je vraag nog zo open en vrij stellen, daaronder zit een verwachting/ hoop nl. dat je kinderen graag wilt zien. Snap je dit?

De enige manier om dit te doorbreken, is door open en eerlijk naar je kinderen te zijn.

Bijvoorbeeld:
Je kunt beginnen met te zeggen dat je het lastig vindt hen te vragen wat je graag wilt vragen omdat ze hun eigen leven hebben en ver weg wonen. Vertel ze dat je ze erom bewonderd en dat je trots op ze bent. En vertel ze dan dat je het heel fijn zou vinden wanneer ze langskomen en dat je dan graag iets leuks met ze wilt doen.

Wees vooral open en eerlijk en durf jezelf kwetsbaar op te stellen, dat maakt je sterk en voorkomt teleurstellingen. Je kunt dan nl niet teleurgesteld worden omdat je spreekt vanuit jezelf.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk inderdaad veel na....:)
maar als ik mij kwetsbaar opstel, wat ik echt doe, dan raakt mij het toch wel heel erg, als ik geen reactie krijg op de vraag of zij met mijn verjaardag dit jaar een keertje komen. Ik heb dan liever dat ze niet willen, en dat ook melden, dan dat ze niks laten weten... minder nadenken erover dus :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwetsbaar opstellen is niet hetzelfde als 'zielig doen om iets voorelkaar te krijgen'. Ik zeg niet dat je dit doet hoor, het is alleen dat veel mensen dit denken.
Wat ik versta onder kwetsbaar opstellen is daadwerkelijk benoemen wat er is. Dit doe je door te praten vanuit je eigen gevoel en niet te praten met een beschuldigende en wijsende vinger. Je kunt ze bijvoorbeeld over deze vraag op GV vertellen, dat het je heel veel doet, dat je ze respecteert, hun vrijheid gunt, dat je het zo fijn vindt als ze langskomen, dat je het gevoel hebt geen gehoor bij ze te krijgen en dat je je afvraagt of dit klopt en zo ja dat je er heel graag met ze over wilt praten. Zo'n gesprek kan heel pijnlijk en verdrietig zijn en lucht uiteindelijk op en brengt heel veel vrijheid wanneer alle partijen zich gehoord voelen. En voor wat betreft, nadenken is niet erg...laat je je er alleen niet door gek maken :-)
Kristal
12 jaar geleden
Mooi verwoord Puur, en de kern geraakt. +1
Ik heb begrepen dat jullie ver uit elkaar wonen.
Heeft u het er weleens met ze overgehad wat de reden is dat ze zo weinig komen. Misschien hebben ze zelf wel een idee.
Gaat u weleens naar hen toe?
Ik zou zeggen dat u ze graag wat meer wilt zien, maar niet weet hoe u dat aan moet pakken. Ik ben van mening dat als je er over praat je er vaak wel uit komt en anders in ieder geval weet waarom ze zo weinig komen. Er over praten is niet altijd de makkelijkste oplossing, maar je weet wel waar je aan toe bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uw vraag had hier helemaal niet hoeven te staan.

Het blijkt dat uw kinderen volwassen pubers zijn en nog niet de leeftijd des onderscheids hebben bereikt.

In het verleden moeten er gebeurtenissen aan ten grondslag hebben gelegen dat de contacten verwaterden.

Normaal is het zo dat hechte families elkaar bezoeken en dat men elkaar niet hoeft te overlopen.

Maar verjaardagen, vader en moederdag, een gezamenlijk bezoek aan het graf van een dierbare die niet meer onder ons is, christelijke feestdagen etc, dat zijn toch de normale dingen die je met elkander deelt.

Wellicht hebben de partners van uw kinderen een negatieve invloed op het geheel.

Helaas kunt u uw kinderen niet meer veranderen of dwingen vaker een bezoek af te leggen.

Indien er ook maar enige wrijving is tussen uw kinderen en hun partners onderling, nodig ze dan apart uit voor een weekend.

Treedt ze met open hart tegemoet, laat ze merken dat ze bijzonder zijn en meer dan welkom.

Geniet van elk moment van uw samen zijn.
Speel niemand tegen elkaar uit.

Rakel ook geen negatieve dingen uit het verleden op.
Raadpleeg de kluswijzer als uw gasten weer veilig thuis zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo hoort het te zijn. En toch hoor ik van oude mensen dat naarmate ze ouder zijn geworden toch vergeten worden. Terwijl ze aangeven dat dat eerder niet zo was. Dus misschien gaan kinderen niet graag naar een verpleegtehuis of bejaardentehuis. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik denk dan dat zou misschien dan mij ook kunnen overkomen. Terwijl ze nu gewoon geregeld op bezoek komen.
Kristal
12 jaar geleden
+1 !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb tegen mijn kinderen gezegd:
Als ik zo oud ben en alleen en in een bejaardentehuis moet en jullie meer last van mij hebben dan plezier,
zorg er dan maar voor dat ik een spuitje krijg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mo; Met alle respect maar dat moet u wel schriftelijk vast laten leggen.
Echter dat is geen medische indicatie.
Ergens heb ik de leeftijden van je kinderen gelezen, 25 en 28, en dat is volgens mij de leeftijd waar je zo enorm aan het presteren bent dat je moeder er gewoon bij inschiet. Dat ze je bellen als er iets belangrijks is, herken ik wel hoe ik het bij mijn eigen ouders deed. De erkenning van je ouder is nu eenmaal heel belangrijk. Als ze wat meer gesetteld zijn, of meer rust in hun leven hebben, denk ik dat het contact op een natuurlijker manier plaatsvindt.

Ik snap jou wel dat je wilt dat contact op een perfecte volwassen manier verloopt, maar ik denk dat het nu te moeilijk is voor hen om dit te geven. Jouw behoeftes liggen op dit moment anders dan hun behoeftes, maar dat wist je al ;-)

Verder vraag ik me af, zijn er spanningen of gedoe geweest, waardoor het voor hun niet aantrekkelijk is om (spontaan) contact/bezoek met je te hebben? Want ondanks mijn bovenstaande tekst, blijf ik het toch ook vreemd vinden dat ze je blijkbaar een jaar (of langer) gewoon niet zien of opzoeken. Wat is jouw aandeel hier in? Ben je (te) negatief over je eigen leven en toon je geen oprechte en warme belangstelling voor hun leven? Ben je zelf zo ver weg gaan wonen of hun, want 200 km kost nu eenmaal heel veel tijd (en energie).

Wat is je eigen idee over waarom ze je blijkaar in een jaar niet opzoeken? Dat mis ik een beetje in je verhaal.

Maar om echt antwoord te geven op je vraag:
Vraag of ze langskomen voor je verjaardag, bel eventueel na, of vraag gewoon waarom ze niet komen.

En voorstellen om iets te gaan doen zou ik niet doen. Als ze er zijn moet je lekker met elkaar bijkletsen (laat hen hun verhalen vertellen, dat smaakt ongetwijfeld naar meer voor hen). Verwacht niet dat je je eigen verhaal kwijt kan, daar zoek je maar een ander voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Juist haha, grotendeels met je eens maar die laatste zin is de spijker op z'n kop. :-)
+1
Naar mijn idee is loslaten het beste wat een ouder kan doen naar volwassen kinderen. En dan bedoel ik niet de moederrol loslaten of de opvangrol maar de opvoedrol. Op een bepaald moment is het goed om je als moeder (ouder) bewust te worden dat je niet meer hoeft op te voeden. Kinderen gaan hun eigen weg en hebben geen behoefte aan hun ouders op die leeftijd van jouw kinderen omdat zij bezig zijn met hun eigen leven te ontdekken, in te richten. Met inclusief het recht om hun eigen fouten te maken. Ze bellen je alleen als er problemen zijn zeg je: wat heerlijk dat ze je blijkbaar toch wel zoveel vertrouwen. En als ze bellen vragen ze een luisterend oor, en erkenning, wát ze ook doen, van hun moeder. Je luistert en troost zo nodig. Als kind heb je altijd die erkenning stiekem nodig van je ouders ( en ik als ouder heb trouwens ook erkenning van mijn kind nodig...).

Ik zie ze ook maar 2 á 3 keer per jaar, hooguit.
En ja, eerlijk gezegd geniet ik me dan suf van ze :-)

Mijn eigen moeder vond dat de kinderen meerdere malen per maand hóórden te komen, ze was een lieve vrouw maar pushte. Waarop we dan als kinderen niet meer zo hoefden... Ik zeg niet dat jij dat doet maar kinderen zijn gevoelig voor de ondertoon -...want jullie komen tóch al zo weinig...- ook al zeg je de woorden niet. Door die toon weg te laten laat je de opvoeding los, en hen vrij. Ik wil mijn kinderen niet vaker bij mij hebben als ze geen zin hebben, ik vind het belangrijk dat ze graag komen. En als dat dan maar 2, 3 keer per jaar is en ze er net zo naar uitkijken als ik: Graag!
Wij zijn pas uit eten geweest met geld voor hun en mijn verjaardagen dat ik gespaard had. Ze vonden het leuk!
Ik heb van/door mijn moeder geleerd om niet te sippen over wat ik te weinig krijg van mijn kinderen maar om onvoorwaardelijk te genieten van wat ze wel kunnen geven.
Daarbij is het dan voor jezelf, als ouder, belangrijk een eigen invulling aan je eigen leven te geven die voor jou waardevol is, dan hoeven de kinderen ook niets op te vullen.
En gek, nadat je dan 100 keer je tong bijna hebt afgebeten omdat je vond dat ze bepaalde dingen echt véél beter anders konden doen maar het bewust niet wilde zeggen omdat ze niet om je mening vroegen, gek...dan kunnen ze zomaar ineens opbellen om je te vragen of je een weekend komt.
En dat wens ik je toe.
Liefs, Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi weer meis! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toppie +
Mijn gedachte is zelf bij ze op bezoek te gaan en oprecht geinteresseerd zijn of praten.. veel praten.. aandacht geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
loslaten en jezelf zijn. want je kunt een ander niet veranderen of van mening doen veranderen, maar je kunt wel aan jezelf werken. Werk aan jezelf zoals JIJ wilt zijn, niet zoals een ander wilt dat jij bent. Ook je kinderen niet. Ga dan zelf eens op de koffie. Praat niet over hoe graag je ze wilt zoen bij jou thuis. Hou het op leuke dingen en toon interesse in hen en in wat ze doen, als in interesse, vind dingen leuk gewoon omdat zij het doen. Vertel ze niet hoe ze het moeten doen, omdat het zo beter kan. Ga met ze om op een ontspannen manier, dan hebben ze alle reden om uiteindelijk ook jou op te zoeken en misschien wel meerdere keren per jaar of uiteindelijk zelfs eens per week.

Toen mijn moeder nog leefde, bezocht ik haar wekelijks. Wat ik fijn vond bij haar was dat ze nooit oordeelde. Ze had wel eens goedbedoelde adviezen, maar accepteerde het wel als ik mijn eigen manier had. Er was weleens een meningsverschil maar dat was kort maar krachtig. We konden onze eigen mening hebben en die was recht door zee. Ze oordeelde mij niet om wat ik deed in mijn leven, maar als ik haar om hulp vroeg dan was ze er, no matter what. liefdevol, zij was liefde. En ze is nog steeds liefde, in de vorm van een engel. Liefde. Geen dure kado;s, geen dure dagjes uit, maar dat je een liefdevolle moeder bent, die open en eerlijk durft te zijn, dus die het ook durft toe te geven als ze ernaast zit en het accepteert dat jullie beiden een eigen mening hebben.
Heb lol met elkaar. Haal die oubollige spelletjes van stal :) ga een gezellige film kijken met zijn allen op de bank met een bakkie chips. Wees zelf weer eens een kind...
Dat soort dingen doet meer dan al die dure kadoo's en materialisme bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
bijzonder mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx... right from the heart...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zoveel verschillende ervaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft zijn eigen ervaringen met kinderen/ouders.
Ik ben zelfs benieuwd naar de vraagsteller en hoe zij was toen zij haar kinderen hun leeftijd was?
Als je ze moet lokken, komen ze niet voor jou. In het ergste geval kweek je juist het verkeerde gedrag.

Het is erg dat het zo is, je kunt die spiraal (in mijn optiek) alleen doorbreken door contact met ze op te nemen. Praat met ze. Bel ze, mail ze, of probeer zelf langs te gaan (als dat kan). Door financiële beloningen in te stellen, kun je juist kweken dat ze alleen maar komen voor dat stukje geld (wat je toch niet hebt).

Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er mis?
Je bent toch eens per jaar in ieder geval jarig?
Of heb je je tijdens hun jeugd je zo weggecijferd voor hun geluk dat ze dit ook maar zijn gaan doen.
In dat geval zouden ze eens aangesproken moeten worden.

Ik kan je maar een ding aanraden.
Heb respect voor jezelf en weest gelukkig.
Hang je geluk maar niet aan je kinderen.
Die komen mogelijk pas als je ze niet (meer ) nodig hebt om jezelf te respecteren.

Dit bedoel ik aan jouw adres NIET beledigend.
Ik zou alleen wel eens van je kinderen willen weten wat hen bezielt, ik vind het te treurig voor woorden.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kom net bij mijn schoonmoeder vandaan (mijn eigen ouders heb ik niet meer) en daar gaan we graag naar toe. het is er leuk voor ons zoontje (11 maanden) omdat ze veel speelgoed heeft en ze niet te panisch is over haar dure meubels en gewoon leuk met hem omgaat. En voor ons is het ook lekker vrij, we mogen doen alsof we thuis zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het meeste kans op succes hebt als je voorstelt om met elkaar iets te ondernemen, want dan wordt het niet zo 'bezoekerig' en geforceerd. Ga met elkaar naar de pizzeria, of naar de film en daarna nog naar een café of zo. Van tevoren kunnen jullie bijv. een borreltje drinken bij je thuis zodat je ze ook nog even bij je thuis hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk zou het fijn zijn als de kinderen er naar uitkijken hun moeder weer te zien maar als moeder zijnde weet je toch wel of ze het fijn vinden om hun moeder te zien ?zoals ik het lees zitten ze niet echt te springen om uw kant op te komen en zelf zou ik ze dan al helemaal geen klusjes laten doen
ik zie nu ook hun leeftijd en dat heeft er misschien ook wel mee te maken
studeren ze nog? meestal zijn ze druk druk en nog eens druk

om uw vraag te beantwoorden

misschien is een manier om het bij u zelf te houden
ik mis jullie en zou je erg graag willen zien kunnen we wat afspreken ? , en dan hoor je het wel en kan je ze mee laten denken wat ze leuk zouden vinden om te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je als ouder iets moet doen om het voor volwassen kinderen leuk te maken dat ze U gaan bezoeken is mi al een onjuiste uitgangs punt.

Wat zou U zelf graag willen ?

Het allermooiste zou zijn dat u verteld dat u ze gewoon graag wilt zien ernaaruit kijkt enzov , Het samen bijelkaar zijn hoeft niks tekosten .

Is in geld niet uittedrukken .
dus gewoon vragen /uitnodigen en vertellen dat u dekinderen graag even om uheen wilt hebben .

mn ervaring is dat mn dochter het zelfs erg waardeert als ik het benoem van kom je binnenkort thuis wil je graag ff zien om meheenhebben het thuis zijn met zn allen .

En ik ga zelf naar dochter lief als het me te lang duurt dat we elkaar zien /spreken .

andersom is het net zo belangrijk dat ouders naar kinderen op bezoek gaan zelfs als ze student zijn .!
.